۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵

ایران و روسیه تفاهمنامه بانکی امضا کردند

در سفر هیأتی از بانک مرکزی ایران به روسیه، تفاهمنامه نظارتی بانک‌های مرکزی دو کشور بر مکانیسم‌های مالی بین بانکی به‌ امضاء معاونان ذیربط رسید.
کد خبر : ۲۳۲۸۷۶
صراط: در سفر هیأتی از بانک مرکزی ایران به روسیه، تفاهمنامه نظارتی بانک‌های مرکزی دو کشور بر مکانیسم‌های مالی بین بانکی به‌ امضاء معاونان ذیربط رسید.

به منظور پیگیری مذاکرات قبلی فیمابین بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، هیأتی به سرپرستی معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام مذاکرات و نهایی سازی موافقتنامه پولی بین دو کشور از تاریخ 19 لغایت 21 اسفند ماه به مسکو سفر کرد.
 
هیأت مزبور در این سفر ضمن انجام مذاکرات کارشناسی و مفصل با بانک مرکزی روسیه، نهایتا موفق شد در بسیاری از موارد مورد علاقه طرفین برای همکاری و توسعه روابط به تفاهماتی دست یابد.
 
طرف روسی در این مذاکرات اظهار داشت: برای عملیاتی کردن همکاری‌های بانکی یک کار گروه در ماه گذشته تشکیل داده تا ساز و کارهای حل مشکلات بانکی موجود بر سر توسعه روابط دو کشور را بررسی کند. در این راستا  از طرف ایرانی نیز درخواست کرد تا نسبت به تشکیل چنین کارگروهی در ایران اقدام کرده به طوری که کار گروه‌های دو کشور بتوانند در ماه می سال جاری میلادی در تهران تشکیل جلسه داده و ضمن انجام مذاکرات کارشناسی موانع را به‌ راحتی از مقابل بردارند.
 
براساس این گزارش، مهدی سنایی سفیر کشورمان در مسکو در ضیافت ناهاری که به افتخار هیأت ایرانی در بانک مرکزی توسط همتای روسی ترتیب داده شده بود تجربه استفاده از  یک حساب مشترک را تجربه‌ای بسیار مثبت در پرداخت‌های مالی تجاری ایران و روسیه اعلام کرد که نقطه عطف توسعه روابط ایران و شوروی در حدود 45 سال بیش به دلیل وجود همین حساب مشترک بوده است.
 
سنایی ضمن ارائه راه‌های حل مشکلات پولی و بانکی اعلام کرد با جدیت دو کشور در آینده نزدیک شاهد افزایش بسیار زیاد حجم روابط اقتصادی خواهیم بود.
 
در این نشست همچنین تفاهمنامه نظارتی بانک‌های مرکزی دو کشور بر مکانیسم‌های مالی بین بانکی به‌ امضاء معاونان ذیربط رسید.
 
مطابق برنامه‌های هماهنگ شده و به ابتکار بخش اقتصادی سفارت همچنین چندین ملاقات جانبی با روسای بانک‌های روسی کارگزار و علاقمند به کار با ایران جهت  هیات مزبور ترتیب داده شد که هیأت ایرانی در خاتمه تمامی این ملاقات‌ها را  بسیار مثبت ارزیابی کرد .
 
همچنین هیأت ایرانی دراین سفر ضمن دیدار از شعبه  «میر بیزنیس» بانک در مسکو، با مسئولان ایرانی این بانک نیز ملاقات و از نزدیک با کارهای عملیاتی این بانک آشنا شد.
 
این سفر در نزدیک سازی دیدگاه بانک‌های مرکزی دو کشور جهت همکاری‌های پولی و بانکی بسیار مثبت ارزیابی شد و مورد تاکید طرفین قرار گرفت.
منبع: فارس