۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱

آمریکا ماکت تاسیسات هسته‌ای ایران را ساخت

یک روزنامه آمریکایی نوشت: آمریکا با ساخت ماکت تاسیسات هسته‌ای ایران همزمان در حین مذاکرات سرگرم آزمایش میزان محدودیت‌ها بر برنامه‌های هسته‌ای ایران و سنجش تاثیر آن‌ها است.
کد خبر : ۲۳۳۴۷۱
صراط: یک روزنامه آمریکایی نوشت: آمریکا با ساخت ماکت تاسیسات هسته‌ای ایران همزمان در حین مذاکرات سرگرم آزمایش میزان محدودیت‌ها بر برنامه‌های هسته‌ای ایران و سنجش تاثیر آن‌ها است. 
   
روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» امروز دوشنبه در مطلبی نوشت: داخل ساختمان فوق سری ویژه اسناد طبقه بندی شده ‌آمریکا، کارشناسان این کشور به شدت سرگرم کار بر دستگاه‌هایی هسته‌ای شبیه تاسیسات ایران هستند تا به واسطه ارزیابی‌ بر آن‌ها نظر افکار عمومی را در زمینه توافق هسته‌ای با ایران به دست آورند.
 
بنابر این گزارش، دولت آمریکا میلیون‌ها دلار را طی یک دهه برای نمونه‌سازی از تاسیسات هسته‌ای ایران که افتخار ایرانیان محسوب می‌شود، هزینه کرده است.
 
به گزارش این نشریه آمریکایی، همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای مهندسین هسته‌ای آمریکا ساعت‌ها وقت را برای سرهم بندی کردن دستگاه‌ها جهت آزمایش بر اثر پذیری محدودیت‌های مختلف بر برنامه‌های هسته‌ای ایران و مشاهده این‌که چه مقدار محدودیت لازم است تا بر توان غنی‌سازی اورانیوم ایران اعمال شود، ارزیابی می‌کنند.
 
ظاهرا قصد دولت آمریکا ارائه مستنداتی به افکار عمومی جهت توجیه دلایل مذاکرات هسته‌ای با ایران و دلیل پافشاری جهت معامله‌ای خوب با ایران است.
 
به نوشته لس‌آنجلس تایمز، دولت آمریکا هم اینک با وظیفه دلهره‌آوری نه تنها بابت معامله هسته‌ای با ایران بلکه ارائه این اطلاعات به کنگره مواجه است. در واقع این یافته‌ها تلاش 10‌ ساله گروهی از زبدگان هسته‌ای آمریکا از وزارت انرژی گرفته و دیگر نهادهای دخیل در این امر است.
 
از سویی دیگر ظاهرا جبهه مخالف مذاکرات با ایران در نبرد برای جلب افکار عمومی موفق بوده است. یک کارشناس ارشد آمریکایی در این باره گفت: «مردم می‌گویند که دولت اوباما در حال تعامل با ایرانیان شیطان است. مردم می‌گویند اوباما تصنعی دلش را به این مذاکرات خوش کرده است.»
 
این گزارش می‌افزاید، اطلاعات جمع آوری شده برای پی بردن به عمق موفقیت در عمده هدف غرب یعنی مانع تراشی در مسیر هسته‌ای ایران در ساخت بمب هسته‌ای است.
 
این روزنامه در خاتمه به نقل از«دیوید پرایس» نماینده دموکرات موافق رویکرد دیپلماسی در قبال ایران نوشت: تلاش برای متقاعد کردن کنگره مهمترین چالش دولت اوباما است.
منبع: فارس