۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

هشدار آمانو درباره تاسیسات هسته‌ای

رئیس دیده‌بان امور اتمی سازمان ملل هشدار داد، تروریست‌ها ممکن است به تاسیسات اتمی کشورهایی که از نظر امنیتی ضعیف هستند، حمله و یا در این تاسیسات خرابکاری کنند.
کد خبر : ۲۲۳۳۷۲
صراط: رئیس دیده‌بان امور اتمی سازمان ملل هشدار داد، تروریست‌ها ممکن است به تاسیسات اتمی کشورهایی که از نظر امنیتی ضعیف هستند، حمله و یا در این تاسیسات خرابکاری کنند.
 
به نقل از خبرگزاری فرانسه، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سخنانی در سنگاپور گفت: این امر اکنون مساله‌ای جدی برای جامعه بین‌الملل است.
 
وی افزود: در عصر کنونی، همکاری بین‌المللی به شدت مهم و ضروری است چرا که تروریست‌ها همیشه روابط ضعیف را نشانه می‌روند.
 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه اظهاراتش بدون اشاره به تهدید یا کشوری خاص در این زمینه خاطرنشان کرد: کشوری که تهدید حمله یا خرابکاری تروریست‌ها در تاسیسات اتمی خود را جدی نگیرد خطرناک‌ترین کشور است.
 
گزارش‌های رسانه‌ها در ژوئیه سال گذشته نقل قول‌هایی را از محمد علی الحکیم، نماینده عراق در سازمان ملل منتشر کرد که وی در آن مدعی شده بود، شورشیان حدود 40 کیلوگرم ترکیبات اورانیوم را در دانشگاه موصل نگهداری می‌کنند. گروه تروریستی داعش بخشی از عراق و سوریه را اشغال و در این مناطق اعلام خلافت کرده است.
 
آمانو در ادامه سخنانش و در گفت‌وگو با خبرنگاران از اظهارنظر درباره چشم‌انداز توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی در پرونده اتمی ایران خودداری کرد.
 
وی در این باره عنوان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ مدت‌هاست که در پرونده ایران بر ضرورت ایجاد یک راه حل از طریق گفت‌وگو تاکید می‌کند. ما در هر زمانی که این گفت‌وگوها به توافق برسد از آن استقبال می‌کنیم.
 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: ما با آنها ارتباط داشته و با آنها در صورت لزوم و امکان مشاوره و همکاری می‌کنیم اما ما بخشی از این مذاکرات نیستیم.
 
ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه) در پی دستیابی به یک توافق جامع و لغو کردن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هستند.
 
ایران همواره تاکید می‌کند که برنامه هسته‌ای این کشور تنها با اهداف غیرنظامی پیگیری می‌شود.
منبع: ایسنا