۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸

شکاف در مذاکرات در زمینه تحریم‌ها

شبکه خبری الجزیره در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: بحث نظارت و بازرسی یکی از حیاتی‌ترین اجزاء توافق هسته‌ای است و طرفین با هم در حال چانه زنی در این زمینه هستند.
کد خبر : ۲۳۳۵۰۹
صراط: شبکه خبری الجزیره در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: بحث نظارت و بازرسی یکی از حیاتی‌ترین اجزاء توافق هسته‌ای است و طرفین با هم در حال چانه زنی در این زمینه هستند.

«رضا مرعشی» عضو ارشد گروه شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا «نایاک» در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری «الجزیره» قطر بر وجود شکاف و اختلاف در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 تاکید کرد.
 
 بر اساس این گزارش، این تحلیلگر مطلع ایرانی که جریان مذاکرات را به شدت تحت نظر دارد در زمینه موارد و مکان‌های مورد اختلاف بین ایران و گروه 1+ 5 گفت:  «شکاف‌ها درباره مسائلی چون معافیت از تحریم‌ها  آشکارا وجود دارد. البته ایده عمومی شکل رفع تحریم‌ها نیز وجود دارد اما طرفین در حال رایزنی در زمینه این هستند که در طول زمان چه مواردی رفع شده و چه مواردی چشم پوشی می‌شوند. همچنین مدت زمان توافق و آنچه که در مرحله‌ای خاص رخ می دهند همگی با اهمیت هستند.
 
مرعشی در پاسخ به سئوال دیگر شبکه الجزیره مبنی بر شانس حصول توافق گفت: با احتیاط خوش بین هستم. احتیاط من نیز به دلیل 3 دهه خصومت بین  ایران آمریکا است. بنابر این ممکن است هر موردی خوب به مورد بد مبدل شود. اراده سیاسی  در این بخش مهم است والبته طرف‌های درگیر به اهمیت راه حل های فنی در این زمینه کم و بیش واقف هستند.
 
مرعشی در خاتمه تاکید کرد که بحث نظارت و بازرسی یکی از حیاتی‌ترین اجزا هرگونه توافق هسته‌ای است. این ها مواردی مهم هستند که طرفین با هم در حال چانه زنی هستند. مواردی چون نحوه عمل بازرسان و تصدیق فنی آن‌ها  و این که در طول زمان چه تغییراتی می‌کنند از جمله موضوعات مورد بحث هستند.
 
مرعشی در خاتمه گفت:«یافتن موردی که مورد قبول دو طرف باشد موضوع اصلی توافق است.البته در توافق با ایران بازرسی و تصدیق  از عملکرد ایران قطعا رخ خواهد داد و بسیار مهم هستند.»
منبع: فارس