۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵

54 درصد دانشجویان به مذاکرات بدبین‌اند

دانشجویان ایرانی در پاسخ به سؤالات یک پایگاه تحلیلی لبنانی، با ذکر این نکته که تحریم‌ها پس از توافق نیز ادامه خواهد یافت، به اجرای کامل توافق، ابراز بدبینی کردند.
کد خبر : ۲۳۳۷۸۶
صراط: دانشجویان ایرانی در پاسخ به سؤالات یک پایگاه تحلیلی لبنانی، با ذکر این نکته که تحریم‌ها پس از توافق نیز ادامه خواهد یافت، به اجرای کامل توافق، ابراز بدبینی کردند.

پایگاه تحلیلی «رصیف 22» لبنان، در یک نظرسجنی از دانشجویان فعال در صحنه سیاسی ایران از طیف‌های مختلف، نظر آن‌ها را درباره مذاکرات هسته‌ای و چشم‌انداز آینده جویا شده است.
 
به گزارش رصیف22، خاورمیانه روی آرامش را نخواهد دید و حتی پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های غربی نیز به نظر نمی‌رسد ثبات بیشتری در انتظار خاورمیانه باشد؛ چرا که اوضاع نابسامان سیاسی و اختلافات طائفی همچنان در خاورمیانه وجود دارد.
 
طبق این نظر سنجی مشخص شد که غالب دانشجویان بر این اعتقاد هستند که تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای به طور کامل از سوی غرب و آمریکا برداشته نخواهد شد.
 
در این نظرسنجی 46% دانشجویان ایرانی در پاسخ به این سؤال که‌ «آیا توافق هسته‌ای حاصل خواهد شد؟» پاسخ «مثبت» دادند و 54% دیگر نیز نسبت به موفق بودن مذاکرات بدبین بودند.
 
طبق این گزارش، «همچنین 66% سؤال شوندگان در پاسخ به این سوال که "آیا تحریم بانکی و مالی ایران رفع خواهد شد؟" گفتند "خیر" که در حقیقت این امر نشان‌دهنده دیدگاه دانشجویان ایرانی به دولت آمریکا و بی‌اطمینانی‌شان به "شیطان بزرگ" است».
 
رصیف نوشت: دلیلی دیگر بر احساس عدم اعتماد جامعه ایرانی به آمریکایی‌ها این است که 87 درصد دانشجویان در پاسخ به این سوال که «آیا بعد از توافق هسته‌ای باید ایران اعتماد بیشتری به آمریکا بکند؟»، گفتند «خیر» و در مقابل فقط 13 درصد گفتند «آری».
 
در این نظرسنجی که دانشجویان فعال سیاسی ایرانی در آن شرکت داشتند، 90% آن‌ها در پاسخ به این سؤال که‌ «آیا آمریکا در صورت توافق با ایران، تحریم را ادامه خواهد داد؟»، جواب مثبت دادند و در مقابل نیز 10% معتقد بودند که تحریم ادامه نخواهد داشت.
 
بر اساس این گزارش، دانشجویان ایرانی در اینکه توافق پس از امضا، اجرایی شود، تردید داشتند. 54% بر این نظر بودند که توافق پس از امضاء به طور کامل اجرا نخواهد شد و 46% دیگر نیز معتقد بودند که توافق پس از امضاء اجرا خواهد شد.
 
رصیف نوشت: آنچه قابل توجه است این است که 63 % این دانشجویان توافق هسته‌ای را به ضرر محور موسوم به «محور عرب‌های میانه‌رو» [متحدان آمریکا] دانستند و در مقابل نیز 37% معتقد بودند محور مذکور از این توافق سود خواهد برد.
 
60% نیز در پاسخ به این سوال که «آیا این توافق به زیان منافع رژیم اسرائیل است» گفتند «خیر» و در مقابل 40 درصد، عکس این را اعتقاد داشتند.
 
درباره آینده خاورمیانه بعد از توافق هسته‌ای نیز 63 درصد در پاسخ به این سوال که «آیا توافق هسته‌ای به برقراری ثبات بیشتر در خاورمیانه منجر خواهد شد؟» گفتند «خیر» و در مقابل 73 درصد در این خصوص ابراز خوش‌بینی کردند.
 
رصیف22 در انتها نوشت: در این نظرسنجی 32 فعال دانشجویی از 17 دانشگاه مختلف ایران که از طیف‌های مختلف بودند از طریق تلفن به سؤالات پاسخ دادند و سؤالات به صورت دو پاسخ «بله و خیر» از این افراد پرسیده شد.
منبع: فارس