۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

نشست وزرای خارجه پیمان امنیت جمعی +تصاویر

در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار شد.
کد خبر : ۲۳۵۴۶۳
صراط: وزرای امور خارجه کشورهای عضو قبل از این نشست با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو انجام دادند.

چگونگی اجرای توافقات سطح عالی سازمان، آماده‌سازی تصمیمات جدید جهت تصویب در نشست آتی سران و اولویت‌های ریاست دوره‌ای تاجیکستان مورد توجه قرار داده شد.

رحمان تاکید کرد که کشورهای عضو در مبارزه مشترک علیه چالش‌های جدید نظیر تروریسم، افراطی‌گری، جنایات سازمان‌یافته فراملی و ازجمله سایبری باید از مواضع مشترک و هماهنگ پیروی کنند و مکانیسم‌های بهره‌برداری سریع را در اختیار داشته باشند.

همچنین نسبت به موضوع تقویت حراست از مرز تاجیکستان با افغانستان و اجرای تصمیم دولت‌های کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی جهت کمک به تحقق این امر که در نشست 23 سپتامبر سال 2013 (اول مهر 1392) سران سازمان اتخاذ شده بود، توجه ظاهر شد.

در این دیدار بحث اقدامات خطرناک گروه تروریستی داعش و جلوگیری از جلب جوانان نا آگاه به سازمان‌های افراطی نیز از محورهای اصلی بود.

در جلسه خصوصی وزرای خارجه کشورهای عضو که در محل اقامتگاه دولتی «سامان» برگزار شد، «ادوارد نالباندیان» وزیر امور خارجه ارمنستان، «ولادمیر ماکی» وزیر امور خارجه بیلاروس، «ایرلان ادریس‌اف» وزیر امور خارجه قزاقستان، «ایرلان ابدیلدایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان، «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، «سراج‌الدین اصل‌اف» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «نکولای باردوژا» دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی شرکت کردند.

سپس نشست هیئت‌های کشورهای عضو صورت گرفت که در آن «اویچا دادیچ» ریاست دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا و وزیر امور خارجه صربستان، «میراسلاف اینچا» مسئول دفتر منطقه‌ای دیپلماسی پیشگیرانه سازمان ملل متحد در آسیای مرکزی و «ادام کوبراتسکی» مدیر مرکز جلوگیری از منازعات سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز به عنوان مهمان ویژه حضور یافتند.

سراج‌الدین اصل‌اف وزیر امور خارجه تاجیکستان طی سخنانی بحث و بررسی مسائل مهم سیاست بین‌المللی و تهیه راهکارهای جلوگیری از تهدیدات و چالش‌های معاصر برای مناطق تحت مسئولیت این سازمان را از محورهای اصلی این نشست عنوان کرد.  

تصویب برنامه رایزنی‌های نمایندگان کشورهای عضو در عرصه‌های سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی برای نیمه دوم سال 2015 و نیمه اول سال 2016 نیز از محورهای مهم این جلسه دانسته شده است.

سازمان پیمان امنیت جمعی در 15 می سال 1992 (25 اردیبهشت 1371) در شهر تاشکند از سوی ارمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان ایجاد شده است.

در سال 1993 آذربایجان، گرجستان و بیلاروس به آن ملحق شدند ولی در مراحل بعدی آذربایجان، گرجستان و ازبکستان اقدام به قطع عضویت خود کردند.

در حال حاضر ارمنستان، بیلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان عضو این سازمان می‌باشند.

منبع: فارس