۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
واکنش آيت الله مکارم شيرازي به وقايع تاجيکستان

در تاجیکستان، چادر از سر زنان کشيدند

در اخبار، مطالبي منتشر شد که رييس جمهوري تاجيکستان مطالب تندي درباره حجاب گفته و در پي آن در کوچه و خيابان چادر از سر زنان کشيده اند و جمعي از علماي تاجيکستان نيز عليه اين اقدام قيام کرده اند.
کد خبر : ۲۴۱۳۵۵
صراط: آيت الله ناصر مکارم شيرازي از مراجع تقليد با اشاره به حمله به زنان با حجاب در تاجيکستان خطاب به رييس جمهور اين کشور گفت: در شرايطي هستيم که بايد بين ملت ها و دولت ها وحدت باشد؛ اين مساله باعث مي شود بين دولت و ملت تاجيکستان اختلاف بيافتد و در اين شرايط حساس سزاوار نيست.

وي روز يکشنبه در ابتداي درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با توصيه به رييس جمهوري و دولتمردان تاجيکستان اظهار داشت: در اخبار، مطالبي منتشر شد که رييس جمهوري تاجيکستان مطالب تندي درباره حجاب گفته و در پي آن در کوچه و خيابان چادر از سر زنان کشيده اند و جمعي از علماي تاجيکستان نيز عليه اين اقدام قيام کرده اند.

آيت الله مکارم شيرازي ادامه داد: ما پيام دوستانه اي به رييس جمهوري تاجيکستان داريم وآن اينکه ما اين کار را در زمان رضاخان تجربه کرده ايم و حتي عده اي در اين راه کشته شده اند و در مسجد گوهرشاد جمع زيادي را شهيد کردند؛ ولي مردم تسليم نشدند و عليه رضاخان قيام کردند و حجاب اصيل را برگرداندند.

وي اضافه کرد: نصيحت ما اين است که اين کار را دنبال نکنند؛ چرا که به تصريح قرآن مسلمانان پايبند به حجاب هستند و چند آيه در باره حجاب وجود دارد و مسلمانان به واسطه حجاب در دنيا شناخته شده اند.

آيت الله مکارم شيرازي تصريح کرد: بهتر است مردم را به حال خودشان بگذارند تا وظايف شرعي را در باره حجاب انجام دهند، اصل حجاب چيزي نيست که آن را انکار کرد و يا مسلمانان را از آن منصرف نمود، جبهه بندي علما و مردم در برابر دولت مي شود و اين به مصلحت اين کشور نيست.

وي گفت: ما روابط خوبي با اين کشور و دولتمردان آن داريم؛ آنچه را در اين زمينه ها آزموده شده و نتيجه منفي داشته اطلاع مي دهيم و اميدواريم اين پيام ما در طرز فکر آنها بي اثر نباشد.