۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴

درنشست خبری اردوغان وروحانی چه گذشت؟

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: الان منطقه مثل این است که در آتش می‌سوزد و ما فرصت کردیم در رابطه با مشکلات منطقه مذاکره و گفت‌وگو کنیم؛ در رابطه با مسائل سیاسی، اقتصادی نیز گفت‌وگوهایی انجام شد.
کد خبر : ۲۳۶۳۹۷

صراط: رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با روحانی رئیس‌جمهور کشورمان اظهارداشت: امروز یک دیدار بسیار با مفهوم داشتیم، شورای عالی همکاری اقتصادی را در تهران برگزار کردیم که از این بابت خوشحالیم، در این جلسه 8 سند و یک بیانیه مشترک به امضا رسید.

وی افزود: الان منطقه مثل این است که در آتش می‌سوزد و ما فرصت کردیم در رابطه با مشکلات منطقه مذاکره و گفت‌وگو کنیم؛ در رابطه با مسائل سیاسی، اقتصادی نیز گفت‌وگوهایی انجام شد.

اردوغان در ادامه با اشاره به روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه گفت: روابط تجاری دو کشور به نفع ایران است، در این رابطه مشکلات و موانعی وجود داشت که در آینده گام‌های بلندی را برای رفع آن برمی‌داریم و دو طرف آمادگی لازم را برای این کار دارند.

وی تصریح کرد: ما بخش اعظمی از گاز طبیعی ایران را می‌خریم ولی در رابطه با بهای گاز گران‌ترین گاز را از ایران خریداری می‌کنیم.

اردوغان تاکید کرد: اگر قیمت گاز پایین بیاید می‌توانیم خریدمان را از ایران زیاد کنیم. مصرف گاز در بخش‌های صنعتی و همچنین در بخش‌های شهری و روستایی زیاد است و مردم ما به گاز احتیاج دارند ولی می‌خواهیم آن را ارزان‌تر بخریم تا به مردم خود ارزان‌تر بفروشیم.

وی تصریح کرد: دو کشور باید در رابطه با قیمت گاز با هم همکاری داشته باشند و به یک نقطه مناسب برسند.

رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت: ما در یک نقطه خاص هستیم. از آنکارا به تهران آمده‌ایم تا در رابطه با مسائل اقتصادی و فرهنگی همکاری داشته باشیم و در این رابطه می‌توانیم کارهای بسیار زیادی انجام دهیم.

اردوغان ادامه داد: ما خیلی از مشکلات را رفع کردیم اما بروکراسی بعضا مشکلاتی را ایجاد کرده و باید از آن خلاص شویم.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به همکاری‌های توریستی دو کشور اشاره کرد و گفت: باید در این راستا همکاری‌ و تبادلات بیشتری داشته باشیم. باید در توریست هم تنوع داشته باشیم و ما توانسته‌ایم توریست را تنوع ببخشیم.

اردوغان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما می‌توانیم با ایران همکاری‌های مشترک بسیار زیادی داشته باشیم با اشاره به نقل و انتقال مالی دو کشور گفت:‌ ما باید سعی کنیم زیر تسلط پول‌های کشورهای دیگر نباشیم و پول‌های ملی همدیگر را به جریان بیندازیم.

وی تأکید کرد: پول ملی ما باید عامل تجارت بین دو کشور باشد و نباید زیر سلطه پول ملت‌های غربی باشیم.

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: بانک‌های مرکزی ما با یکدیگر مذاکراتی را داشته‌اند اما نتوانستیم گام مؤثری را برداریم. ما باید سعی کنیم تمام خرید و فروش‌ها را با پول ملی آن کشور انجام دهیم و اجرایی کردن این موضوع می‌تواند قدرت ما را بیشتر کند.

اردوغان با بیان اینکه در مورد مسائل عراق بحث و گفت‌وگو کردیم گفت: عراق جایی است که ما خون گریه می‌کنیم، 350کیلومتر مرز مشترک داریم و متأسفانه تا کنون 100هزار نفر بر اثر درگیری‌ها کشته شده‌اند و تاریخ و فرهنگ در آنجا از بین رفت.

وی ادامه داد: مشابه همین اتفاق در سوریه افتاد و حدود 300هزار نفر مسلمان کشته شده‌اند و ما نمی‌دانیم در آنجا چه اشخاصی به دست چه کسانی کشته می‌شوند و بنده کاری به مسائل مذهبی ندارم. زیرا آنچه که برای من مهم است مسلمان و اسلام است. ما باید به عنوان یک مسلمان به مسائل نگاه کنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: دین ما می‌گوید انسان اشرف مخلوقات است اما مشاهده می‌کنیم که در آنجا انسان‌ها همدیگر را می‌کشند بنابراین با توجه به اینکه انسان دارای ارزش والایی است نباید به راحتی کشته شود.

اردوغان تأکید کرد: ما باید با همدیگر متحد شویم و مذاکره کنیم و جلوی این خونریزی‌ها را بگیریم و کسانی را که با یکدیگر می‌جنگند کنار هم جمع کنیم. ما باید این کار را انجام دهیم و به امید خدا انجام خواهیم داد و به نتیجه می‌رسیم.


منبع: فارس