۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰

پاسخ ظریف به خبر دریافت پیام از عربستان

وزیر امور خارجه کشورمان، گمانه‌زنی‌ها پیرامون اینکه رئیس‌جمهور ترکیه در سفر به ایران حامل پیامی از سوی عربستان سعوی بوده است را رد کرد.
کد خبر : ۲۳۷۸۷۱
صراط: وزیر امور خارجه کشورمان، گمانه‌زنی‌ها پیرامون اینکه رئیس‌جمهور ترکیه در سفر به ایران حامل پیامی از سوی عربستان سعوی بوده است را رد کرد.
 
محمدجواد ظریف با اشاره به سفر اردوغان به تهران و تحولات اخیر یمن گفت: آقای اردوغان دیدگاه‌های خود را که بعد از مشورت با آقای محمد بن نایف به آن رسیده بود در تهران مطرح کرد و ما هم طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران را در همان دیدار مطرح کردیم که طرح معقول، متین و منطقی است. ما معتقدیم پیش‌شرط گذاشتن در شرایط کنونی فقط به طولانی‌کردن بحران منتج می‌شود.
 
وی افزود: باید همه بدون پیش‌شرط در درجه اول آتش‌بس را بپذیرند و حملات را متوقف کنند و اجازه دهند کمک‌های انسانی راهی این سرزمین شود و با مذاکره به شکل‌گیری یک حکومت فراگیر کمک کنند؛ حکومت فراگیری که حتما هم باید با تمام کشورهای منطقه رابطه خوبی داشته باشد. این راهکاری است که در نهایت به سود همه خواهد بود. یقین داشته باشید جنگ هر چه بیشتر ادامه پیدا کند و بمباران‌های هوایی استمرار داشته باشد، نه‌تنها تاثیر نظامی روی زمین نخواهد داشت، بلکه فقط تنها تاثیرش ایجاد نفرت برای مردم نسبت به کسانی است که آنها را بمباران می‌کنند. در نتیجه به نفع خود حکمرانان عربستان سعودی و مردم این کشور است که هر چه سریع‌تر این اقدامات را متوقف کنند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اظهارات تند اردوغان پیش از سفر به تهران نیز تصریح کرد: ما دیگر بحثی در این زمینه نداشتیم. در عالم سیاست یک صحبتی شد و پاسخی هم گرفته شد. در تهران ما با آقای اردوغان در مورد بهبود وضع آینده منطقه صحبت کردیم و در عین حال چگونگی نقش‌آفرینی ایران، ترکیه و سایر کشورها به عنوان بازیگران موثر در جهان اسلام را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم.
 
ظریف اظهار کرد: ما معتقدیم هر کلامی که در جهت تقویت فرقه‌گرایی در جهان اسلام بر زبان آورده شود، خیانت به اسلام و مسلمین است و این نظر مقام معظم رهبری است و نظری است که ایران به صورت جدی دنبال کرده. ما باید به دنبال وحدت مسلمانان و جلوگیری از فرقه‌گرایی باشیم. به یاد داشته باشید حرف‌هایی که به فرقه‌گرایی دامن می‌زند اولا هیچ مبنایی در واقعیت ندارد و ثانیا به مصلحت اسلام و کشورهای اسلامی هم نیست.