۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
رویترز:

العبادی از آمریکا سلاح قسطی می‌خواهد

رویترز به نقل از یک منبع عراقی گزارش کرد که نخست‌وزیر عراق می‌خواهد سه‌شنبه به واشنگتن سفر کند و برای مبارزه با «داعش» درخواست کمک تسلیحاتی کند اما به واسطه مشکلات مالی قصد دارد پرداخت هزینه‌ این تسلیحات را به تعویق بیاندازد.
کد خبر : ۲۳۷۲۴۶
صراط: خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی به نقل از یک مقام ارشد عراقی نوشت که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق تصمیم دارد در سفر هفته جاری خود به آمریکا از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد که در تهیه میلیاردها دلار هواپیماهای بدون سرنشین و تسلیحات آمریکا برای مبارزه با تکفیری‌های «داعش» به عراق کمک کند اما به بغداد اجازه دهد که پرداخت هزینه این تجهیزات و مهمات را با تأخیر صورت دهد.
 
بر اساس این گزارش، دولت کنونی عراق با مشکل شورشیان داعش مواجه هستند و از طرف دیگر به واسطه کاهش قیمت نفت، با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند و بنا بر گزارش‌های منتشر شده، دولت کنونی عراق در سال جاری میلادی با کسری بودجه 21 میلیارد دلاری روبرو شد.
 
العبادی که برای اولین بار بعنوان نخست‌وزیر عراق عازم واشنگتن می‌شود، امیدوار است بتواند آمریکا را متقاعد کند که تسلیحات بیشتری در اختیار عراق قرار دهد تا بتواند مبارزه با داعش را پیش ببرند.
 
یک مقام ارشد عراقی که خواست نامش فاش نشود تصریح کرد: داعش در حال حاضر مشکل همه است. اگر داعش به کانادا بیاید یا به فرانسه برود، نمی‌توان از این مشکل گریخت.
 
این مقام عراقی نوشت که بغداد در صورتیکه کمکی را که می‌خواهد از واشنگتن دریافت نکند به سراغ تهران می‌رود و ادامه داد: اگر این کمک فراهم نشود ما سراغ ایران و بقیه می‌رویم. نخست‌وزیر عراق به آمریکا متعهد است....آنچه که می‌خواهد از آن اطمینان حاصل کند این است که شریکی دارد که می‌تواند به آن تکیه کند.
 
اوباما در ماه آگوست سال گذشته میلادی، اجازه اولین حمله هوایی آمریکا به عراق از زمان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی را صادر کرد و حدود 3 هزار نیروی نظامی در عراق مستقر کرد تا بنا بر آنچه که می‌گویند به عراق در مبارزه با تکفیری‌های داعش کمک کنند.
 
با اینحال اوباما محدودیت‌هایی را برای نقش نظامی آمریکا در عراق قائل شد و اعلام کرد که نظامیان آمریکایی وظیفه آموزش و مشاوره به نیروهای عراقی و کرد را داشته باشند.
 
این مقام عراقی اعلام کرد که العبادی قرار است روز سه‌شنبه با اوباما دیدار کند و در زمینه راههایی برای دستیابی به یکسری سلاح‌های پیشرفته از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، بالگردهای تهاجمی آپاچی ساخت شرکت بوئینگ و مهمات با دولت آمریکا وارد مذاکره شود و همچنین می‌خواهد از دولت آمریکا اجازه بگیرد که پرداخت هزینه این تسلیحات را به واسطه مشکلات مالی به تعویق اندازد.
 
این مقام عراقی ادامه داد: بحث میلیاردها دلار مطرح است. این یک رویکرد جدید برای ما است زیرا چالش‌هایی پیش روی خود داریم. موصل و استان نینوا و انبار هزینه‌های زیادی برای ما در پی داشته است.
 
«آلستار باسکی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید که کشورش به رایزنی با مقامات عراقی برای اطمینان حاصل کردن از چیزهایی که برای مبارزه با داعش نیاز دارند، ادامه می‌دهد.
 
وی ادامه داد: آمریکا به ارائه تجهیزات ضروری به نیروهای امنیتی عراق از جمله نیروهای کرد بعنوان بخشی از ائتلاف مبارزه علیه داعش، متعهد است.
منبع: فارس