۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

پدیده بچه فروشی به خاطر اعتیاد زنان

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ميزان تخريب ناشي از اعتياد، شيوع بيماري‌هايي همچون ايدز، سرعت عود، فاصله شروع مصرف مواد تا تزريق و تمايل به لاغري را در زنان بيشتر از مردان دانست و بر آموزش و كسب مهارت‌هاي زندگي در آنان به منظور پيشگيري از اعتياد تاكيد كرد.
کد خبر : ۲۳۷۴۲۸
صراط: قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ميزان تخريب ناشي از اعتياد، شيوع بيماري‌هايي همچون ايدز، سرعت عود، فاصله شروع مصرف مواد تا تزريق و تمايل به لاغري را در زنان بيشتر از مردان دانست و بر آموزش و كسب مهارت‌هاي زندگي در آنان به منظور پيشگيري از اعتياد تاكيد كرد.

به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر عليرضا جزيني در نخستين نشست هم‌انديشي زنان شاغل در ستاد كه تحت عنوان تربيت فاطمي در رفتار علوي در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد،  هويت زن را هويت جامعه دانست و گفت: اين امر، واقعيتي فراموش‌نشدني است، چرا كه ارزش نهادن به زن، ارزش نهادن به جامعه است. بين زن و جامعه يك حلقه بهم پيوسته وجود دارد به گونه‌اي كه رشد يا افول جامعه، رشد و افول زن را در پي دارد.
 
وي به اشتراكات و تفاوت‌هاي ميان زن و مرد اشاره و بيان كرد: تفاوتي ميان زن و مرد در كسب خيرات، اشرف مخلوقات بودن، دميدن روح در بدن، تقوا و پرهيزكاري، رسيدن به مغفرت و پاداش الهي نيست اما در کنار اشتراکات ماهوی انسانی آن دو، تفاو‌ت‌های متعددی هم وجود دارد.
 
قائم مقام دبيركل ستاد در ادامه؛ ابداعات و اختراعات، ترجيج دادن عقل بر احساس و عاطفه، دلسوزي و مهرباني، ميزان به كارگيري خرد و انديشه توجه به ظاهر و شهرت‌طلبي و تحمل مصائب را از جمله تفاوت‌هاي موجود ميان زن و مرد برشمرد.
جزيني با بيان اينكه زن در قرآن، نهج البلاغه و احاديث و روايات از جايگاه بسيار بالايي برخوردار است، گفت: براي بهتر زندگي كردن بايد الگويي را در زندگي قرار داد و بنده معتقدم بهترين الگو براي زنان عالم، حضرت زهرا (س) و حضرت زينب (س) هستند.
 
وي تصريح كرد: بهترین الگو در صبر و مقاومت و تحمل مصائب حضرت زینب (س) و بهترين الگو در استفاده از سیره و روش زندگی، حضرت زهرا (س) مي‌باشند. در واقع نسخه كامل انسانيت و حقيقت زن در وجود حضرت زهرا (س) است.
 
قائم مقام دبيركل ستاد در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه مشاركت اجتماعي غير مستقيم مادران يكي از آسيب‌هاي اساسي در جامعه است، گفت: بسياري از پدران و مادران ارتباطي با فرزند خود ندارند و اين مشاركت اجتماعي آنان را به صفر مي‌رساند. لذا با توجه به اينكه خط مشی و کیفیت رفتار مادر در تربیت فرزند، نقش تعیین کننده‌اي دارد، مادران بايد توجه بيشتري به فرزند و رفتارهاي وي داشته باشند.
 
جزيني با تاكيد بر اينكه زنان بيشتر از مردان دچار آسیب‌‌های ناشی از اعتیاد مي‌شوند، تصريح كرد: 28 درصد زنان اولين مصرفشان از طريق دوستان بوده است و اين نقش دوست را در زندگي انسان پررنگ مي‌كند. چرا كه دوست تاثير زيادي در زندگي، رفتار و منش هر فردي دارد.
 
وي در ادامه، عواملي همچون ميزان تخريب ناشي از اعتياد، شيوع بيماري‌هايي همچون ايدز، سرعت عود، فاصله شروع مصرف مواد تا تزريق، سوء استفاده از زنان فقير، وجود دلايل عاطفي و فشار رواني براي شروع مصرف، آسيب ديدن كودكان به خاطر اعتياد مادر، تمايل به لاغري و پديده بچه فروشي را در زنان بيشتر از مردان خواند و گفت: مرد سالم، زن معتاد را تحمل نمي‌كند اما زن سالم، مرد معتاد را تحمل مي‌كند و حتي ديده شده كه از سوي همسر معتاد خود به سمت اعتياد كشيده شده است.
 
جزيني در پايان براي برون‌رفت از مشكلات و وضعيت زنان از اعتياد اظهار داشت: بايد سهم و جايگاه زنان در پيشگيري از اعتياد مشخص شود، مهارت‌هاي سبك زندگي همچون فرزندپروري، مقاومت در برابر مشكلات و حل مسئله را به آنان آموزش داد، مراكز درماني زنان معتاد در هر استان ايجاد شود. اميدواريم با اقدامات درست و كارآمدجامعه زنان توانمند شده و به سمت و سوي مصرف مواد مخدر نروند.