۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

رئیس‌جمهور قزاقستان به ظریف چه گفت؟

رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با وزیر امور خارجه ایران، تهران را شریک سیاسی و اقتصادی نزدیک «آستانه» برشمرد.
کد خبر : ۲۳۷۵۵۵
صراط: رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با وزیر امور خارجه ایران، تهران را شریک سیاسی و اقتصادی نزدیک «آستانه» برشمرد.

به نقل از خبرگزاری «کازینفورم»، «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که شب گذشته در «آستانه» صورت گرفت، تصریح کرد: قزاقستان ایران را به عنوان شریک سیاسی و اقتصادی نزدیک خود می‌داند که علیرغم مشکلات مختلف، روابط 2 کشور همواره در حال توسعه می‌باشد.
 
وی در این دیدار ضمن اشاره به همکاری با همه سران کابینه دولت ایران، بیان کرد: در سال گذشته با «حسن روحانی» رئیس جمهور کنونی ایران نیز 4 مرتبه دیدار داشته است.
 
نظربایف با بیان وجود پتانسیل بالا در همکاری بین 2 کشور، اظهار داشت: در چارچوب احیای «جاده ابریشم» کارهای زیادی در حال انجام می‌باشد.
 
رئیس جمهور قزاقستان تصریح کرد: راه‌آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران با دسترسی به خلیج فارس به تقویت روابط اقتصادی 2 کشور کمک خواهد کرد ضمن آنکه بین تهران و آستانه همکاری در حوزه دریای خزر نیز برقرار است هرچند که برای حل اینگونه مسائل باید راه‌حل‌هایی پیدا نمود.
 
نظربایف همچنین به ظریف به سبب نتایج حاصله از برگزاری مذاکرات «لوزان» تبریک گفت و افزود: این امر به لطف کار ثمربخش سیاست خارجی ایران بدست آمده است.
 
وی در ادامه گفت: قزاقستان نیز تلاش‌هایی را برای حل‌وفصل این موضوع مبذول داشته است و امکان دارد همه مشکلات برداشته نشود اما نتایج بدست آمده، امیدواری زیادی را به آینده ایجاد کرده است.
 
ظریف نیز در این دیدار به نوبه خود از رئیس جمهور قزاقستان برای کمک در مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 در مورد مسئله هسته‌ای، قدردانی کرد.
 
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سطح بالای روابط بین 2 کشور، قزاقستان و ایران را کشورهای دوست با تاریخ و فرهنگ مشترک برشمرد.
 
وی افزود: بین کشورهای ما مواضع نزدیکی در بسیاری از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد ضمن آنکه بازدید روحانی رئیس جمهور ایران از قزاقستان، سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین 2 کشور را به طور قابل‌توجهی افزایش داده است.
 
ظریف در این ملاقات ابراز امیدواری کرد: سفر نظربایف به ایران، انگیزه‌های جدیدی در تقویت روابط اقتصادی فیمابین ایجاد کند.
 
وزیر امور خارجه ایران همچنین اشاره کرد: آستانه و تهران چشم‌انداز گسترده‌ای برای همکاری در برخی حوزه‌ها و صنایع دارند.
 
وی افزود: بین 2 کشو بنیان‌های خوبی برای تعامل بیشتر در زمینه ترانزیت مواد خام و مواد معدنی، همکاری در بخش صنعت و ساخت‌وساز جاده‌ها وجود دارد.
 
ظریف در پایان ضمن اشاره به این نکته که ایران در نظر دارد همکاری با قزاقستان در حوزه‌های مذکور و سایر بخش‌ها را تعمیق بیشتری بخشد، اظهار داشت: مطمئن هستیم که با حمایت رئیس جمهور قزاقستان، روابط تهران و آستانه به طور فزآینده‌ای تقویت می‌شود.
منبع: فارس