۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

نامه یک تشکل دانشجویی به ظریف

جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دانستن جزئیات مذاکرات حق مردم است، اعلام کردند: با انتشار هر چه سریعتر متن «فکت شیت» ایرانی به ابهامات و سوالات عنوان شده در این حوزه خاتمه دهید.
کد خبر : ۲۳۷۸۱۱
صراط: جنبش عدالتخواه دانشجویی با صدور نامه‌ای خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کردند: فارغ از آنکه طرف آمریکایی چه متنی را منتشر کرده و چه دروغ هایی سر هم کرده است، این حق مردم ایران است که از جزئیات مذاکرات تیم دیپلماسی کشورشان با طرف مقابل مطلع شده و از روند مذاکرات آگاه شوند.
 
در بخشی از این نامه آمده است: با انتشار هر چه سریعتر متن فکت شیت ایرانی (گزاره برگ)، به ابهامات و سوالات عنوان شده در این حوزه خاتمه دهید.
 
متن این نامه بدین شرح است:
 

«جناب آقای ظریف؛
 
وزیر محترم امور خارجه ایران
 
سلام علیکم
 
اخیرا و پس از مذاکرات تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 در سوئیس، طرف آمریکایی متنی با عنوان فکت شیت (گزاره برگ) منتشر کرد که جزئیات مذاکرات از نگاه آنان در این متن آمده بود. جنابعالی و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده نسبت به برخی از بندهای این متن انتقادات جدی داشته‌اید و حتی در گفتگوی تلویزیونی خود از وجود «تناقض های آشکار» در این متن نسبت به واقعیت خبر دادید.
 
جناب وزیر؛
 
فارغ از آنکه طرف آمریکایی چه متنی را منتشر کرده و چه دروغ هایی سر هم کرده است، این حق مردم ایران است که از جزئیات مذاکرات تیم دیپلماسی کشورشان با طرف مقابل مطلع شده و از روند مذاکرات آگاه شوند.
 
امام خامنه‌ای نیز در سخنرانی اخیر خود در 20 فروردین به این نکته اشاره نمودند که « البتّه من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است…»
 
آقای ظریف؛
 
متاسفانه تا به حال، جنابعالی و همکارانتان با مردم و نمایندگان‌شان در مجلس به گونه‌ای رفتار کرده‌اید که گویی نامحرم‌شان پنداشته‌اید. این نگاه مخفی کارانه متاسفانه در مذاکرات اخیر نیز به وضوح دیده می شود؛ تا آنجا که با توجه به تاکید رهبری مبنی بر انتشار و تبیین جزئیات مذاکرات، آقای صالحی می‌گوید «درباره مسئله فکت شیت تصمیم گرفته شد و آقای ظریف در حال بررسی هستند و  سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه متفقاً فکت شیتی تهیه کرده‌اند که الان دست آقای ظریف است و اگر مصلحت بدانند این فکت شیت را اعلام می کنند تا برخی از این ابهاماتی که هر چند پاسخ داده شده است در چارچوب فکت شیت به عرض ملت بزرگ ایران برسد.».
 
اما ناگهان در اظهار نظری قابل تامل، سخنگوی دولت در مصاحبه‌ای اعلام می‌کنند که « مصاحبه‌ها و مذاکره‌های متعدد مسئولان وزارت خارجه در راستای تبیین مذاکرات لوزان، همه اینها فکت شیت (گزاره برگ) است و اگر لازم باشد این فکت شیت (گزاره برگ) منتشر می شود. مواضع مسئولان سیاست خارجه بسیار شفاف است و اگر لازم باشد باز هم دراین باره توضیح خواهند داد.»
 
این اظهارنظرهای متناقض چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ تعلل دولت در انتشار ابعاد و جزئیات مذاکرات که مورد مطالبه رهبری و مردم می‌باشد، چه وجهی دارد؟ اگر حضرتعالی و تیم مذاکره کننده ایرانی به منش و منطق مذاکراتی خود اطمینان کافی دارید، چرا فکت شیت ایرانی (گزاره برگ) را منتشر نمی کنید؟
 
بگذارید کارشناسان و دانشگاهیان فارغ از جنجال‌های سیاسی بر اساس اطلاعات دقیق و شفافی که در اختیارشان قرار می‌دهید، عملکردتان را بررسی کنند. آیا اینگونه اعمال این شبهه را در اذهان ایجاد نمی‌کند که کوتاهی در تنویر افکار عمومی خدای ناکرده ریشه در خطاهای غیر علنی تیم دیپلماسی دارد؟ تعلل شما در شرایطی است که در مورد نتایج مذاکراتِ سوئیس نگرانی های فراوانی وجود دارد که انتشار فکت شیت ایرانی (گزاره برگ) به حل آن ها می‌تواند کمک کند.
 
در همین راستا ، 25 فروردین ماه 213 نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای خواهان انتشار فکت شیت ایرانی(گزاره برگ) شدند، اما متاسفانه تاکنون پاسخ جدی و شفافی از طرف حضرتعالی و تیم مذاکره کننده دریافت نگردیده است.
 
جنبش عدالتخواه دانشجویی این مطالبه جدی را از شما دارد که به فرموده رهبری معظم انقلاب عمل گرده و با انتشار هر چه سریعتر متن فکت شیت ایرانی (گزاره برگ)، به ابهامات و سوالات عنوان شده در این حوزه خاتمه دهید.»
منبع: فارس