۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸

العبادی دستور اعزام نیرو به الانبار را داد

در حالی که درگیری میان نیروهای عراقی با تروریست‌های داعش در ورودی‌های شهر رمادی همچنان ادامه دارد، حیدر العبادی در نشستی فوق‌العاده‌ای دستور اعزام سریع نیروهای نظامی را به این شهر داد. در همین حال سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 4000 خانواده در روزهای اخیر از شهر رمادی و اطراف آن گریخته‌اند.
کد خبر : ۲۳۸۲۱۷
صراط: در حالی که درگیری میان نیروهای عراقی با تروریست‌های داعش در ورودی‌های شهر رمادی همچنان ادامه دارد، حیدر العبادی در نشستی فوق‌العاده‌ای دستور اعزام سریع نیروهای نظامی را به این شهر داد. در همین حال سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 4000 خانواده در روزهای اخیر از شهر رمادی و اطراف آن گریخته‌اند.
 
به نقل از شبکه خبری سومریه‌نیوز، نیروهای عراقی تنها چند روز است عملیات آزادسازی الانبار را آغاز کرده‌اند با این وجود مقامات محلی در این استان از سقوط احتمالی شهر رمادی به دست داعش در صورت عدم ارسال تجهیزات فوری خبر دادند.
 
هچنین برخی منابع در استان و اعضای شورای استانداری الانبار اعلام کردند که تروریست‌های داعش کمتر از نیم کیلومتر با مرکز رمادی فاصله دارند و اوضاع در الانبار وخیم است.
 
معاونان استانداری الانبار نیز اعلام کردند که ائتلاف بین‌المللی حملات کافی را علیه تروریست‌های داعش انجام نمی‌دهد.
 
سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد که ارتش به زودی حمله گسترده‌ای را برای توقف پیشروی داعش در رمادی انجام خواهد داد.
 
در همین حال حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در نشستی فوق‌العاده‌ با حضور محمد سالم الغبان، وزیر کشور عراق دستور اعزام سریع نیروهایی را برای تقویت یگان‌های نظامی در الانبار داد.
 
صباح کرحوت، رئیس شورای استانداری الانبار اعلام کرد که کمبود تجهیزات مالی و نظامی و عدم داشتن برنامه درست موجب خسارت‌های اخیر در این استان به ویژه در شهر رمادی شده است.
 
عشایر الانبار و مسوولان محلی روز جمعه دولت عراق را به کوتاهی در مجهز کردن نیروهای محلی و عشایر سنی به سلاح و تجهیزات برای مقابله با داعش متهم کردند.
 
با ادامه پیشروی‌های داعش در الانبار دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که 4250 خانواده در پی وقوع درگیری‌ها میان نیروهای عراقی و تروریست‌های داعش در رمادی در روزهای اخیر از مرکز رمادی و مناطق "البوفراج"، "البوذیاب"، "البوسیدا"، "البوغانم"، "البومحل" و "الصوفیه" فرار کرده‌اند.
 
در بیانیه وزارت کشور عراق آمده است که مسوولان محلی بغداد از 1800 خانواده که از استان الانبار فرار کرده بودند، استقبال کردند.
 
پیشتر باقر الذبیدی، وزیر حمل و نقل عراق کمیته‌ای را از این وزارتخانه برای خارج کردن آوارگان از استان الانبار و انتقال آنها به بغداد تشکیل داد.
 
خلف الطرموز، عضو شورای استانداری الانبار اعلام کرد که هزاران خانواده آواره همچنان در نزدیکی پل "بزیبز" در نزدیکی رود فرات هستند و نتوانسته‌اند وارد پایتخت شوند.
 
الطرموز از حیدر العبادی خواست تا برای اجازه دادن به خانواده‌ها جهت وارد شدن به بغداد و استان‌های دیگر به مداخله فوری بپردازد.
 
وی نسبت به وقوع فاجعه انسانی در صورت عدم حل مساله خانواده‌های محاصره شده در الانبار هشدار داد.
 
از سوی دیگر وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی حملات جنگنده‌های ارتش به پایگاه‌های داعش در الانبار و صلاح‌الدین 115 داعشی کشته شدند.
 
در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است که جنگنده‌های ارتش عراق سلاح و تجهیزات زیادی را برای یگان‌های نظامی در پالایشگاه "بیجی" پرتاب کردند تا مانع حملات داعش به این پالایشگاه شوند.
 
در همین حال شاکر جودت فرمانده پلیس فدرال عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی پالایشگاه بیجی را بطور کامل آزاد کرده و محاصره نیروهایی را که در داخل پالایشگاه توسط داعش محاصره شده بودند شکستند.
 
یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین نیز اعلام کرد که نیروهای مبارزه با تروریسم اطراف پالایشگاه بیجی را پاکسازی کرده و حدود 50 عامل انتحاری داعش را از پای درآوردند. همچنین تعداد زیادی از خودروهای بمب‌گذاری شده تروریست‌ها را منهدم کردند.
 
در همین راستا خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق طی سفر خود به واشنگتن با جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا و اعضای کمیته نیروهای مسلح در کنگره درخصوص تسریع ارسال تجهیزات و سلاح برای نیروهای عراقی، اوضاع الانبار و تهدیدات داعش گفت‌وگو کرد.
 
وی همچنین درخصوص نفوذ تروریست‌ها از سوریه به عراق و لزوم اقداماتی برای ممانعت از این مساله با مک کین بحث و تبادل‌نظر کرد.
 
اعضای کنگره آمریکا نیز پایبندی خود را به کمک به عراق در جنگ علیه داعش اعلام کردند.
منبع: ایسنا