۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵

میراث به جا مانده آمریکا درعراق اشغالی

شخصیت‌های عراقی، آمریکا را بزرگترین تهدید امنیتی در جهان و مسئول کشته شدن بیش از یک میلیون عراقی در پی اشغال کشورشان و متعاقب آن دانسته و تاکید کردند: مرزهای عراق از مارس 2003 به روی تروریست‌های القاعده باز شد.
کد خبر : ۲۳۸۳۷۰
صراط: در حالی که بر پایه گزارش‌های جدید بیش از یک میلیون عراقی در پی تهاجم آمریکا به این کشور در سال 2003 و متعاقبا اشغال آن، کشته شده‌اند، شخصیت‌های عراقی، آمریکا و مزدوران آن را مسئول دانسته و تاکید کردند که این گزارش‌ها به نهادهای ذیربط عراقی برای محکوم کردن اشغالگری آمریکا کمک شایانی خواهد کرد.
 
«عباس البیاتی» نماینده ائتلاف ملی عراق تاکید کرد: در ارتباط با آمار یک میلیونی شمار قربانیان عراقی از زمان اشغال عراق در سال 2003 باید گفت که در وهله نخست بعثی‌ها، بقایای رژیم بعث، سپس القاعده و تروریسم و به دنبال آن کشورهای همسایه که از القاعده حمایت مالی کرده و مرزهای خود را به روی ورود القاعده به عراق گشودند همگی مسئول کشته شدن یک میلیون عراقی هستند.
 
وی ضمن تاکید بر اینکه آمار و ارقام مذکور باید از سوی طرف‌های رسمی تایید شود، گفت: عوامل همه انفجارها و کشتارهای سال 2003 تاکنون بعثی‌ها، القاعده و حامیان این نهاد تروریستی در منطقه و جهان هستند.
 
«محمد شفیق الکاتب» عضو کمپین بسیج برای درج انفجارهای عراق در فهرست کشتارهای جمعی گفت: ما درصدد هستیم همه انقجارهایی که از سال 2003 در عراق روی داده در فهرست کشتارهای جمعی آورده شود.
 
وی افزود: متاسفانه به جنایاتی که در سال‌های پیش به وقوع پیوسته توجهی نشده و به تدریج در حال فراموشی است و اکنون تنها بر روی جرائمی که پس از دهم ژوئن گذشته به وقوع پیوسته تمرکز می‌شود و پارلمان و هیئت دولت هم تصویب کردند که جرایمی که از این تاریخ به بعد روی می‌دهد کشتار جمعی محسوب می‌شود  و این اشتباهی فاحش است، اگرچه تعمدی نیست اما جنایاتی که پیش از آن هم به وقوع پیوسته و تعامل بزرگ جامعه بین المللی با داعش را نشان می‌دهد حائز اهمیت است.
 
«مصطفی الساعدی«، فعال حقوق بشر عراق نیز به خبرنگار فارس گفت: این آمار و ارقام به اهدافی که نهادهای ویژه در عراق به دنبال آن هستند کمک می‌کند تا هر اقدام تروریستی پس از سال 2003 را محکوم کنند و اشغالگران آمریکایی را به طور غیرمستقیم، مسئول معرفی کنند حتی در حالاتی که آمریکا طرف مستقیم در این جنایات که توسط نظامیانش در عراق روی داده نیست.
 
وی افزود: انتشار این گونه گزارش‌ها از طریق رسانه‌ها در هر نقطه از جهان تاثیر مثبتی برای نشان دادن بزرگی فجایع به جا مانده از اشغالگران آمریکایی در عراق خواهد داشت.
 
بر اساس گزارش دو نهاد خصوصی بین المللی «پزشکان و مسئولیت اجتماعی و پزشکان و تلاش برای زنده ماندن»، اشغالگران آمریکایی در عراق مسئول کشته شدن حدود یک میلیون عراقی هستند و این آمار پنچ درصد از جمعیت کل عراق را شامل می‌شود که به سر حد کشتار جمعی رسیده است.
منبع: فارس
برچسب ها: آمریکا عراق کشته