۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
منتظری:

هر سال ۱۲۰هزار شکایت از دستگاه‌های اجرایی وصول می‌شود

رئیس دیوان عدالت اداری کشور با اشاره به اینکه دادخواست‌های شکایتی که به دیوان عدالت واصل می‌شود در ۱۸۰ موضوع است گفت: این زیبنده نظام نیست که سالانه ۱۲۰ هزار فقره شکایت از دستگاه‌های اجرایی به دیوان واصل شود.
کد خبر : ۲۳۹۱۵۱
هر سال ۱۲۰هزار شکایت از دستگاه‌های اجرایی وصول می‌شود
صراط: رئیس دیوان عدالت اداری کشور با اشاره به اینکه دادخواست‌های شکایتی که به دیوان عدالت واصل می‌شود در ۱۸۰ موضوع است گفت: این زیبنده نظام نیست که سالانه ۱۲۰ هزار فقره شکایت از دستگاه‌های اجرایی به دیوان واصل شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری در نشست تعاملی و هم‌اندیشی دیوان عدالت اداری با معاونین و مدیران حقوقی دستگاه‌های اجرایی که امروز شنبه 5 اردیبهشت سال جاری در دیوان عدالت اداری در حال برگزاری است، با اشاره به امداد الهی در طبس و برچیده شدن توطئه آمریکا گفت: امام زمان از پس پرده غیبت به ما این پیام را می‌دهند که ای مدعیان ولایت ای کسانی که دنیا امروز چشمش به شماست و مسئولینی که امید بسیاری از مستضعفین به شماست، با رفتار، کردار و برنامه‌های خود برای ما موجب افتخار و سربلندی باشید مبادا رفتار شما در حکومت‌داری به گونه‌ای باشد که بگویند آیا این است شیعه امام صادق (ع) و مهدی حضرت فاطمه (س).
 
وی افزود: امروز بایستی فارغ از تعارفات و همه تملقات و چاپلوسی‌ها حداقل خود به خود بپردازیم و ببینیم در میدان عمل چگونه کار می‌کنیم. ما امروز امانت‌دار خون شهیدانی هستیم که این نهاد مقدس در آن پا نهاده شده است. اگر من و امثال من به گونه‌ای رفتار کنیم که با آرمان‌های امام و شهدا در تضاد باشد فردای قیامت در محضر عدل الهی باید پاسخگو باشیم.
 
وی ادامه داد: امروز می‌خواهیم به بررسی اجمالی بخشی از نحوه خدمت‌رسانی خود را به جامعه اعم از کارگزاران، کارمندان، کارگران، عامه شهروندان که حق وحقوق فراوانی بر گردن حکومت دارند بپردازیم.
 
رئیس دیوان عدالت اداری کشور مجموعه خدماتی که از سوی نظام به مردم رسانده می‌شود قابل تقدیر است و این از کمال بی‌انصافی است که کسی خدمات نظام را خوب نبیند بنده با دولت‌ها کاری ندارم زیرا هر دولتی با گرایش خاص سیاسی دوره‌اش به پایان می‌رساند آنچه مسلم است مجموعه نظام از پیروزی انقلاب تا کنون است و نقدهایی که می‌شود نسبت به عملکرد ما مسئولین است.
 
وی افزود: مقام معظم رهبری اشراف جامع و کاملی در مجموعه کارهای دولت و نظام دارند و مکرر به این مسئله پرداخته‌اند. امام راحل (ره) به خدماتی که دستگاه‌ها به مردم داشت می‌پرداختند بنابر این اگر کسی این همه خدمات و پیشرفت‌ها را نبیند و شهادت ندهد از کمال بی‌انصافی است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری گفت: عدالت اقتضا می‌کند که ما علاوه بخش پر کارهای نظام و دستگاه‌های اجرایی بخش خالی را نیز ببینیم. هر چند نمی‌خواهم بخش خالی را مطرح کنم اما باید به مشکلات نیز اشاره کرد.
 
وی ادامه داد:‌ در سال 90 قوه مقننه و مجلس شورای اسلامی قانونی را به مدت 3 سال وضع کرد که سال گذشته مدت آن برای سه سال دیگر تمدید شد و تا سال 96 معتبر است. این قانون با عنوان ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد که 35 ماده است به نظر بنده قانون بسیار جامع و ارزشمندی است و خروجی مغز متفکر نظام که مجلس و مجمع است برای ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد این قانون را تصویب و جهت اجرا ابلاغ نموده است حال سوال بنده این است که این قانون پرمحتوا چقدر در میدان عمل توانسته است موفق باشد.
 
وی افزود:‌وقتی نظام اداری را مطرح می‌کنیم منظور تمام جهاتی است که مردم با مراجعه به آن دستگاه از آن انتظار دارند آیا دستگاه‌های اجرایی در تکریم ارباب رجوع و راه انداختن مردم آنگونه که شایسته است عمل می‌کنند یا خیر.
 
رئیس دیوان عدالت اداری کشور اظهار داشت: بنده در جایگاهی نشسته‌ام که بیش از 180 موضوع دادخواستی که تقدیم دیوان عدالت اداری می‌شود مواجهم. شکایاتی که تقدیم دیوان می‌شود یا ناشی از تصمیمات دولتمردانه است یا از اقداماتی نشأت می‌گیرد که انجام داده‌اند همچنین بخشی از این شکایات مربوط به مصوبات، آیین‌نامه و بخش‌نامه‌هایی است که دستگاه‌های اداری آن را صادر می‌کنند. البته این به معنای اشراف کامل ما به تمام امور اداری نیست زیرا این امور گسترده هستند و بنده از بابت این که مشت نمونه خروار است می‌گویم.
 
وی ادامه داد:‌سلامت نظام اداری ما متناسب با جایگاه رفیع جمهوری اسلامی ایران نیست زیرا وقتی به شکایتی که وارد است نگاه می‌کنیم می‌بنیم بخشنامه‌هایی در مجموعه دستگاه‌ها است و گاهی منتهی به ابطال می‌شود و می‌بینیم که ما مسئولین بهتر از آنچه که امروز کار کرده‌ایم می‌توانیم کار کنیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری گفت:‌ البته این به معنی تزکیه عملکرد خودم نیست بنده خود و زیرمجموعه خود را تزکیه نمی‌کنم زیرا ما هم اشکال و نقصی داریم و قانون آن را پیش‌بینی کرده است. لکن می‌توان آمار و ارقامی که ما در دیوان عدالت اداری داریم به عنوان شاخصی برای رعایت قوانین و مقررات در این دستگاه ذکر کرد.
 
وی گفت: وظیفه دیوان عدالت اداری تطبیق تصمیمات، اقدامات، بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با قانون است و در تطبیق عملکرد تصمیمات اقدامات و مصوبات دستگاه‌های اجرایی باید قانون را ببینیم و بس.
 
وی افزود:‌ قالب عزیزان در مقام قضا سعی می‌کنند تطبیق قانون بدهند و اگر جایی اشکالی باشد این شهامت را دارند که اشکال خود را بپذیرند. موارد عدیده‌ای داشته‌ایم که قاضی محترم برای رسیدن به یک موضوع درخواست کارشناس و مشاور کرده یا جلسات مشورتی تشکیل داده است. در عین حال امکان خطا و اشتباه از سوی ما نیز وجود دارد.
 
رئیس دیوان عدالت اداری کشور ادامه داد: ما در دیوان عدالت اداری این آمادگی را داشته و داریم که در تعاملی تنگاتنگ با دستگاه اجرایی کار کنیم. ما بر این مسئله اصرار داشته و داریم در دولت‌های گذشته و فعلی به روسای جمهور و وزرا مکرر این آمادگی را اعلام کرده‌ایم که با تعامل و همکاری در جهتی حرکت کنیم که شکایت از دستگاه‌ها کمتر شود. این زیبنده دستگاه اجرایی نیست که سالانه حدود 110 تا 120 هزار شکایت داشته باشیم. این دادخواست‌ها 3 اثر سوء دارند اول اینکه چهره دستگاه‌های اجرایی را قانون‌گریز نشان می‌دهد، دوم بخشی از دستگاه قضایی به نام دیوان عدالت اداری را گرفتار می‌کند و سوم شهروندانی که باید در خدمت آنها باشیم مدت‌های مدیدی باید بروند و بیایند که آیا به حقشان برسند یا نرسند.
 
رئیس دیوان عدالت اداری کشور اظهار داشت: سال گذشته به دوستانی که در این مجلس و محفل حضور داشتند گفتیم که بحث پیشگیری را به طور جدی مطرح می‌کنیم.
 
وی افزود: دستگاه‌های اجرایی سال گذشته برای تشکیل جلسات و حضور قضات در جلسات آنها از مطالبه کردند واقعیت این است که ما نمی‌توانیم پاسخگوی همه آنها باشیم زیرا اگر در روزهای کاری از این قضات استفاده کنیم به کار لطمه وارد می‌شود.بنابر این پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها را برای این منظور انتخاب کرده‌ایم و آثار این پیشگیری را در شش ماهه دوم سال گذشته شاهد بودیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: سال گذشته این اقدامات پیشگیرانه در شش ماهه دوم اثر گذاشت و بهمن گذشته در مقایسه با سال قبل از آن 14 درصد کاهش دعاوی ورودی داشتیم. البته در اسفند سال گذشته در برخی ادارات قضیه‌ای اتفاق افتاد و خوشحالی ما را کاهش داد و طی آن 14 درصد به 4 درصد کاهش پیدا کرد.
 
وی گفت:‌قضات در تعطیلات نوروزی به 5 هزار پرونده در منزل خود رسیدگی کردند و این پرونده‌ها مختومه اعلام شد. تقاضا می‌کنم دعوتی را که معاونت محترم امور شعب حجت‌الاسلام قربانی یا دکتر عابدی معاونت محترم پژوهشی و آموزشی دیوان از دستگاه‌های شما برای جلسات و ارتباطات دارند بپذیرید تا دچار کاهش شکایت شوید. بنابر این اولین و مهمترین درخواست ما از شما این است که دعوت دیوان را بپذیرید تا با آن همفکری داشته باشیم و بتوانیم جلوی شکایات را بگیریم. نکته دیگر این که از لوایح و شکایاتی که علیه دستگاه‌های اجرایی می‌شود دفاع متقن داشته باشیم. ما به موجب قانون و موازین شرعی وظیفه داریم جایی که حقوق بیت‌المال تضعیف می‌شود جلوی آن را بگیریم.
 
وی افزود: ما پرونده‌های چند ده میلیاردی داشتیم که آن را بررسی و بیت‌المال برگردانده‌ایم بنده معتقدم مسائل قضایی نباید رسانه‌ای شود. مواردی نیز بوده است که کوتاهی دستگاه‌ها در دفاع از حقوق بیت‌المال به سازمان بازرسی معرفی شده است.نکته سوم این که در مهلت قانونی پاسخ را به دیوان بفرستید و به زیرمجموعه‌های خود بگویید که در مهلت قانونی پاسخ قانونی را بفرستند.
 
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: گاهی دستگاه مربوطه با بنده یا حجت‌الاسلام قربانی تماس گرفته‌اند و گفته‌اند ما می‌دانیم رأی به حق است سوال این است که چرا دستگاه‌های اجرایی آنجایی که می‌دانند رای به حق است تقاضای تجدید نظر می‌کنند.ما جایی که تضییع حقوقی مردم است جلوی آن می‌ایستیم اما آنجایی که دستگاه‌های اجرایی می‌دانند رای درست است وقت خود، مردم و دیوان را نگیرند.
 
وی افزود: معاونت حقوقی قوی در تنظیم بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها فوق‌العاده اثر دارد متاسفانه یکی از گرفتاری‌های مردم وجود شوراهای اسلامی است که آشنایی به قانون ندارند. ما حدود 5 هزار شورا در سراسر کشور داریم متاسفانه شوراها به دنبال پیدا کردن منافذی برای گرفتن پول از مردم هستند و علت آن را عدم منبع درآمد می‌دانند. سال گذشته مصوباتی از شوراها را بررسی و ابطال کردیم و دیدیم با این مصوبه تا پول‌های فراوانی را از مردم گرفته‌اند و تازه این بخشی از آن چیزی که به آن دسترسی پیدا کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد:‌ دولت می‌تواند در راستای ارتقای سلامت اداری از دیوان عدالت اداری کمک بگیرد. سال گذشته خوشبختانه شاهد بودیم که سازمان تامین اجتماعی کاهش 20 درصدی داشته و این کاهش در سال گذشته به 13.9 درصد کاهش شکایات ورودی رسیده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با 13.8 درصد کاهش شکایات ورودی در رتبه دوم و دستگاه‌ها آموزش و پرورش نیز در رتبه سوم قرار دارد.
 
رئیس دیوان عدالت اداری کشور اظهار داشت: قانونی داریم به نام استفاده مرخصی ایام زایمان که اول 4 ماه بود بعد 6 ماه شد و بعد قرار شد دولت اجازه دهد تا به 9 ماه برسد بنابر این مصوبه دولت سابق به اعتبار خود باقی است از دولت می‌خواهیم یا دستگاه‌ها را مکلف کند که به هر ترتیبی است باید از این حق قانونی خانم‌ها استیفا کنند. اگر می‌خواهند این مرخصی را به خانم‌ها به صورت کامل بدهند حتما به همه دستگاه‌ها ابلاغ کنند و اگر نمی‌خواهند آن را در دولت اصلاح کنند همچین قبل از دادن وعده اول اعتبارات آن را تامین کنند تا با کاهش دعاوی ورودی به دیوان عدالت اداری مواجه باشیم.
 
وی خاطر نشان کرد: تعامل وزارت آموزش و پرورش با دیوان خوب است همچنین چهارمین دستگاهی که تعامل خوبی با دیوان عدالت اداری دارد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است.
منبع: فارس