۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳

مناظره هسته‌ای زیباکلام و هرمیداس باوند

صادق زیباکلام و هرمیداس باوند در جلسه‌ای به تبیین مباحث مذاکرات هسته‌ای پرداختند.
کد خبر : ۲۳۹۲۲۰

صراط: هرمیداس باوند که سابقه حضور در سازمان ملل و تجربه بیش از نیم‌قرن در عرصه حقوق بین‌الملل را دارد، عصر امروز در جلسه‌ای به همراه صادق زیباکلام که به همت انجمن اسلامی پیرو خط امام دانشگاه هنر برگزار شده بود پیرامون مباحث هسته‌ای و سازمان ملل، اظهار کرد: صحبت و نقد و بررسی در بحث تکنولوژی و فناوری هسته‌ای را باید متناسب با شرایط و مقتضیات انجام داد.

وی در توضیح نقاط قوت و ضعف بیانیه لوزان بیان کرد: برداشتن تحریم‌ها به عنوان نخستین و مهم‌ترین مطلب و همچنین بازرسی، تحقیقات و ادامه تحقیق و توسعه در بحث هسته‌ای از جمله مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که باید در بحث بیانیه لوزان مدنظر قرار داد.

هرمیداس ادامه داد: مهم‌ترین مسئله‌ای که کمی خطرناک به نظر می‌آید، پافشاری نمایندگان 1+5 در بازرسی از صنایع نظامی و تسلیحاتی است. نکته‌ای که شاید آن را به عنوان نقطه ضعف لوزان می‌توان بیان کرد؛ همچنین برخی ابهامات در برداشتن تحریم‌ها علیه ایران به صورت یکجا از دیگر نکات ضعف این بیانیه است.

وی اضافه کرد: آنچه مسلم است اینکه هر کشوری در مقابل بازرسی از منابع نظامی و تسلیحاتی خود مقاومت می‌کند که این حقی برای آن کشور محسوب می‌شود.

هرمیداس عنوان کرد: از نقاط قوت می‌توان به تلاش تیم مذاکره‌کننده در باز شدن باب گفت‌وگو در عرصه دیپلماسی و رسیدن به راه‌حل‌های مشترک اشاره کرد.

وی با طرح این سئوال که آیا ساختار شورای حکام و امنیت با توجه به حضور چندین ساله خود در آن براساس عدالت است، توضیح داد: شورای حکام یک ساختار ژئوپلتیکی دارد و براساس چیدمان قدرت و هرموژنتیک سیاست استوار است.

هرمیداس تأکید کرد: واقعیت امر این است که چارچوب سازمان ملل براساس منافع و مواضع قدرت‌های بزرگ جهان تشکیل می‌شود. در فصل هفتم منشور سازمان ملل واژه‌ای به نام عدالت وجود ندارد و همگی براساس سیاست است.

در ادامه این جلسه صادق زیباکلام نسبت به مواضع خود در مورد انرژی هسته‌ای، گفت: چنانچه من مطرح می‌کنم موافق انرژی هسته‌ای نیستم از آن بابت است که سخن من این است آیا می‌دانیم هسته‌ای شدن چیست و چه هزینه‌ای را باید برای آن پرداخت؟ آیا راه و روش درست را برای رسیدن به آمال و آرزوی خود می‌دانیم و آیا تبعات زیست محیطی انرژی هسته‌ای را بررسی کرده‌ایم؟

وی عنوان کرد: معتقدم که دستیابی به انرژی هسته‌ای آنگونه که برای ما ترسیم شده است حاوی پیشرفت علمی نیست و ما به مرزهای فوق‌العاده دانش در ذیل انرژی هسته‌ای دست نمی‌یابیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تشریح کرد: در پاسخ به اینکه چرا غربی‌ها مخالفند که ایران به غنی‌سازی اورانیوم و انرژی هسته‌ای دست یابد باید بگویم چون هر کشوری که بتواند اورانیوم را 5 درصد یا 20 درصد غنی‌سازی کند هر موقع در صورت اراده نیز می‌تواند 95 درصد غنی‌سازی کند و بمب هسته‌ای تولید کند.

زیباکلام با انتقاد از اینکه متأسفانه در دولت قبل عده‌ای مسائل هسته‌ای را ابزار استکبارستیزی کردند، تبین کرد: انرژی هسته‌ای باید تابعی از منافع ملی باشد و هزینه و فایده آن سنجیده شود.

وی ادامه داد: رویکرد دولت هشتم و اصلاح‌طلبان در مسئله هسته‌ای کج‌دار و مریز بود، بنابراین باید به نحوی رفتار کنیم که در امر هسته‌ای دنیا با ما وارد جنگ نشده و با ما مقابله نکند.

منبع: فارس