۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵

اظهارنظر روحانی درباره حمله به مطهری در شیراز

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه شیراز سرزمین محبت و مهمان نوازی است،‌ گفت: اگر 2 نفر، 5 نفر یا 10 نفر کاری برخلاف ادب در گوشه‌ای از خیابان‌های شیراز انجام دادند، آن‌ها شیرازی نبودند. شیراز شهر صفا و برادری و احترام به بزرگان و شهیدان است؛ شیراز، معلم بزرگ استاد علامه مطهری را دوست دارد.
کد خبر : ۲۳۹۹۱۲
اظهارنظر روحانی درباره حمله به مطهری در شیراز
صراط: رئیس جمهور در اجتماع مردم استان فارس با تاکید براینکه دولت قبل از آن که تحریم‌ها لغو شود، اقتصاد را از رکود خارج و تورم را مهار کرد، گفت: با قدرت منطق و استدالال حقوقی تمام قطع‌نامه‌های نا‌بحق شورای امنیت را لغو خواهیم کرد.

حسن روحانی دقایقی پیش در اجتماع پرشور مردم استان فارس در حرم شاهچراغ(ع) در بخش ابتدایی سخنانش با بیان اینکه "شیراز شهر معنویت و شهر ادب و فرهنگ است" اظهار داشت: شیراز شهر عاشقان و خاندان رسالت و حرم سوم اهل‌بیت، شهر فرهنگ، ادب و هنر و شهر سعدی و حافظ است. استان فارس، استان تمدن باستان ایران و آثاری بوده که مایه فخر ملت ایران است. آثار تمدن و معماری فرزندان این مرز و بوم از قرن‌ها پیش در تخت جمشید و پاسارگارد به یادگار مانده است.

رئیس‌جمهور افزود: در این سرزمین شهریاران سخن یعنی سعدی و حافظ در قرون میانی رنسانس بزرگ فکری و معنوی را به وجود آوردند، سعدی و حافظ نه تنها پاسداران زبان پارسی و ادب و فرهنگ بودند، بلکه دین، زندگی و راه سیاست داخلی و خارجی را به ما آموختند و حافظ شیرین سخن که گفت "آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت با دشمنان مدارا" ، خط سیاست داخلی و خارجی ما را ترسیم کرد.

امسال، سال وحدت، برادری و انسجام ملی است

حجت‌الاسلام روحانی به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» ادامه داد: امسال سال وحدت، برادری، دوستی و محبت است، سال انسجام ملی به‌ویژه در فارس و شیراز است. اعتدال بهار، در بهار شیراز بهتر ملموس است، اعتدال خلق و خوی ایرانیان در شیراز بهتر آشکار است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه شیراز سرزمین محبت و مهمان نوازی است،‌ گفت: اگر 2 نفر، 5 نفر یا 10 نفر کاری برخلاف ادب در گوشه‌ای از خیابان‌های شیراز انجام دادند، آن‌ها شیرازی نبودند. شیراز شهر صفا و برادری و احترام به بزرگان و شهیدان است؛ شیراز، معلم بزرگ استاد علامه مطهری را دوست دارد.

منطق دولت با همه جهان «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا» است

وی تاکید کرد: اگر امروز دنیا همین خط و بیان حافظ مبنی بر با "دوستان مروت، با دشمنان مدارا" را به عنوان تیتر سیاست خارجی خود قرار داده بود، دیگر افراطی‌گری را در این منطقه و بمباران ناجوانمردانه بر سر مردم بی‌گناه را مشاهده نمی‌کردیم.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام روحانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه "منطق دولت تدبیر و امید با همه جهان «با دوستان مروت با دشمنان مدارا» است" خاطرنشان کرد: اگر امروز با 1+5 مذاکره می‌کنیم، می‌خواهیم به دنیا بگوئیم ایران اهل منطق و استدلال است. به تیم هسته‌ای پیام می‌فرستم که احساسات جوانان شیرازی و عشایر غیور را ببینید؛ مردم به خادمان این ملت احترام می‌گذارند.

با منطق و استدلال تمام قطع‌نامه‌های نابحق شورای امنیت را لغو می‌کنیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "قدرت تیم مذاکره‌کننده از سانتریفیوژها مهم‌تر است و همانگونه که به دانشمندان هسته‌ای افتخار می‌کنیم به سیاستمداران خارجی نیز افتخار می‌کنیم" ادامه داد: امروز تیم مذاکره‌کننده ما در قلب دنیای غرب با صدای رسا، از حقوق ملت ایران دفاع می‌کند، با قدرت منطق و استدالال حقوقی انشاءالله به حول قوه الهی تمام قطع‌نامه‌های نا‌بحق شورای امنیت را لغو خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: با حمایت مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری در آینده‌ای نه چندان دور، در شورای امنیت قطع‌نامه‌های نابحق را لغو خواهیم کرد، هنر این نیست که در گوشه‌ای شعار دهیم، هنر آن است که به سازمان ملل رفته و در همان جا قطع‌نامه‌ها را لغو کنیم.

رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه "مسیر و راه احقاق حقوق ملت ایران و بازکردن درب‌ها را نه برای واردات مصنوعات این جا و آن جا، بلکه برای باز کردن درب صادرات محصولات ایرانی به منطقه و جهان ادامه می‌دهیم" گفت: باید درب‌ها را برای رونق اقتصادی در کشور باز کنیم. ‌

قبل از برداشتن تحریم‌ها، تورم کاهش و رونق آغاز شد

وی افزود: ما قبل از آن که تحریم‌ها برداشته و لغو شود، تورم را توانستیم مهار کنیم و از رکود خارج شویم، اگر تحریم‌ها را می‌شکستیم و آن‌وقت از رکود عبور می‌کردیم، می‌گفتند چشم دولت به بیرون است. چشم دولت یازدهم اول به آسمان‌ها و بعد از آن چشمش به دستان پرتوان ملت ایران است.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: با کمک مردم، هم رشد اقتصادی را پیشرو خواهیم داشت، بی‌تردید راه را برای رشد، برای رفاه اقتصادی آماده می‌کنیم. در سال گذشته 8.5 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دادیم این ها همه به خاطر حمایت و وحدت مردم بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ حافظ جفت‌نشدن دین با ریا را به ما آموخت و سعدی به ما یاد داد که دولت و راه دولتمردان با ظلم جفت‌نشدنی است؛ ما نیز امروز همان راه و مسیر را ادامه می‌دهیم.

زمینه‌ها برای رونق اقتصادی این کشور آماده است

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه "دولت با همه تلاش مسیر رونق اقتصادی را آماده خواهد کرد" اظهار داشت: تصمیم دولت در آغاز امسال برای صندوق توسعه، تسهیلات صندوق توسعه و همچنین تصویب سود تسهیلات به میزان 14 تا 16 درصد و تصمیمات شب گذشته شورای پول و اعتبار همه علامتی است بر اینکه زمینه‌ها برای رونق اقتصادی این کشور آماده است.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین به تصمیمات دولت برای استان فارس اشاره کرد و گفت: استان فارس با توجه به بحران کم‌آبی 10 درصد محصولات غذایی کشور را تأمین می‌کند، در سال 94 و در سال 95 علاوه بر تعدادی از شهرها، 369 روستا توسط وزارت نیرو آبرسانی می‌شود، همچنین سدهایی که در برنامه بوده امسال و سال دیگر از جمله سد چشمه عاشق و تنگ براق به پایان می‌رسد.

رئیس‌جمهور افزود: وزارت جهاد کشاورزی در سال 92، 22 میلیارد تومان و در سال 93، 100 میلیارد تومان برای احیای 27 هزار هکتار از اراضی استان فارس پیش‌بینی کرد. همچنین باید تالاب‌ و دریاچه‌های استان فارس را احیا کرد؛ البته مردم باید در کنار وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست در این امر مشارکت داشته باشند.

700 روستای استان فارس تا سال 95 گاز رسانی می‌شود

وی با بیان اینکه "میزان گازرسانی به استان فارس پایین است" خاطرنشان کرد: در حال حاضر 46 درصد از مناطق روستایی گازرسانی شده و در نظر داریم در کنار گازرسانی به 700 روستا، به 6 شهر استان فارس گازرسانی انجام دهیم تا بهر‌ه‌مندی از گاز از 46 درصد به 82 درصد برسد.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام روحانی در ادامه به اقدامات دولت در زمینه مسائل پتروشیمی ویژه استان فارس اشاره کرد و اظهار داشت: 900 میلیون دلار برای ساخت پالایشگاه پارسیان در شهرستان مهر در نظر گرفته شده و تا پایان سال 95 این مرکز افتتاح می‌شود. با افتتاح این پالایشگاه اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی به استان فارس وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: پالایشگاه دوم هم می‌تواند با تولید 120 هزار بشکه در روز سهم بسزایی در رونق منطقه داشته باشد اما در حال حاضر ساخت پالایشگاه دوم مشکلات زیست‌محیطی دارد و در مسیر حل مشکلات احداث پالایشگاه دوم هستیم. 

رئیس‌جمهور افزود: بزرگ‌ترین طرح آلومینیوم سطح کشور با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون پیش‌بینی شده است که در سال 96 می‌تواند افتتاح شود. نیروگاه سیکل ترکیبی در لامرد با 550 میلیون دلار پیگیری خواهد شد و برای اکتشاف معادن در منطقه بهرام‌گور اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: همچنین با هماهنگی با بانک مرکزی 4 هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش در این استان در نظر گرفته‌ شده که تسهیلات بانکی به صورت تدریجی برای توسعه بخش‌های صنعتی اختصاص داده خواهد شد.

اختصاص اعتبار 140 میلیارد تومانی برای ساخت 16 مرکز اقامتی 3 تا 5 ستاره

وی با بیان اینکه "استان فارس می‌تواند با استفاده از پتانسیل اماکن تاریخی و رونق گردشگری بیکاری را از بین ببرد" اظهار داشت: 140 میلیارد تومان برای ساخت 16 مرکز اقامتی 3 تا 5 ستاره مدنظر قرار گرفته شده و تا پایان سال 94 و 95 تکمیل می‌شود. همچنین شش موزه در این استان در سال 94 و 95 تکمیل خواهد شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: فاینانس خط 2 مترو نیز با اعتباری بالغ بر 450 میلیون دلار آغاز خواهد شد. دولت در استان فارس به حسب اعتبارات رقم‌های بسیار بالایی از لحاظ ارزی متقبل شده است.

وی بیان کرد: جاده و آزادراه شیراز- اصفهان که 23 درصد آن تکمیل شده است، با همکاری قرارگاه خاتم‌الاوصیاء تکمیل می‌شود؛ با ساخت این آزادراه مسیر اصفهان - شیراز 100 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود و آسایش در رفت و آمد را به همراه داد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه "راه‌آهن اصفهان و شیراز مشکلات فراوانی دارد و هنوز به طور کامل تکمیل نشده است" گفت: امید است در سال 94 و 95 مشکلات مرتفع شود و مسیر ریلی اصفهان - شیراز تکمیل خواهد شد، سایر مصوبات را در شورای اداری به صورت تفسیر بیان می‌کنیم.

92 پروژه توسعه‌ای تا سال 95 در استان فارس اجرایی می‌شود

رئیس‌جمهور در خاتمه خاطرنشان کرد: در این سفر برای شهر شیراز و استان فارس در سال 94 و 95 تعداد 92 طرح و پروژه با اعتباری بالغ 953 میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم؛ اکثر این پروژه‌ها در سال 94 و باقیمانده به حول قوه الهی در سال 95 تکمیل و افتتاح می‌شود.

منبع: تسنیم