۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱

چمران: نحوه شهرسازی در امنیت موثر است

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر تاثیر نحوه شهرسازی در کاهش یا افزایش امنیت و جرائم گفت: در نظر گرفتن امنیت فضاهای شهری یک ضرورت است.
کد خبر : ۲۴۰۳۸۷
صراط: مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در رابطه با نقش و ضرورت روشنایی معابر و در کل نحوه شهرسازی در کاهش جرائم گفت: در شورای شهر برنامه‌ای در این موضوع نداشتیم ولی به نظرم یک کار تخصصی معمارانه و شهرسازانه است یعنی هم در معماری باید مورد توجه قرار گیرد و هم شهرسازی.
 
وی افزود: هفته پیش در دانشکده، یکی از دانشجویان در طراحی یک مجموعه مسکونی مسیری را به شکل تونل تعبیه کرده بود تا از این طریق دو نقطه را به هم ارتباط دهد و من به وی گفتم که این مسیر در این مجموعه ایجاد ناامنی می‌کند چون مجموعه آپارتمانی باید شفاف و باز باشد چرا که کوچه و پس‌کوچه ایجاد ناراحتی و مشکل می‌کند.
 
چمران خاطرنشان کرد: در بحث شهرسازی و همینطور معماری کلان، طراحی شهری باید به گونه‌ای باشد که فضایاهای ناامن ایجاد نشود.
 
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: در سفری که به مسکو داشتیم پلی ساخته شده بود و زیر آن فضای سبزی بود و ما 3 نفر ایرانی بودیم که شب بدون راهنما به خارج از منزل رفتیم تا گشتی بزنیم و راهنما نداشتیم، در آن هنگام شب خواستیم به منطقه سبز زیر پل وارد شویم، یک نفر نزد ما آمد و گفت به آنجا نروید چرا که همه چاقو به دست هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: ما به علت ماجراجویی به آنجا رفتیم و واقعاً دیدیم همه به ما چپ چپ نگاه می‌کنند ولی چون قیافه ما برایشان ناآشنا بود جلو نیامدند ولی اگر یک روسی بود یقه وی را می‌گرفتند.
 
چمران تصریح کرد: این پل و فضا به معنای واقعی ایجاد ناامنی می‌کرد بنابراین توجه به نحوه ساخت فضاهای شهری برای کاهش ناامنی در طراحی‌های کلان معماری و ایجاد فضای سبز موضوعی قابل تأمل است و باید روی آن دقت شود.
 
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت توجه به این نگاه در شهرسازی گفت: این موضوع کار شورا نیست چرا که جزئیات نقشه احداث معابر و پارک‌ها ربطی به شورا ندارد و شاید در سازمان پارکها نیز به این موضوع به شکل تخصصی نگاه نشود چرا که فردی متخصص باید این نقشه‌ها را ببیند و مناطق نا‌امن را تشخیص دهد.
 
وی گفت: در مکان‌های عمومی بخصوص معابر توجه به فضاهای امن بسیار ضروری است، برای مثال ما هنگام راه‌اندازی فضای زیر چهارراه خیلی بحث داشتیم و هنوز هم من راضی به این موضوع نیستم چرا که اکنون آن منطقه شلوغ است و مشکلی پیش نمی‌آید ولی چنانچه جای خلوتی بود مشکل‌زا می‌شد چنانکه اکنون شبها نیز درب آنجا بسته می‌شود.
منبع: فارس