۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸

نظر غرضی درباره استانی شدن انتخابات

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم معتقد است با استانی شدن انتخابات عقبه اجتماعی مجلس قوی‌تر می‌شود و می‌گوید: لیست‌هایی که توسط گروه‌ها و احزاب داده می‌شود مورد اعتنای مردم قرار نمی‌گیرد.
کد خبر : ۲۴۰۴۰۰
 صراط: طرح استانی شدن انتخابات مجلس که اولین بار در مجلس پنجم مطرح شد و شورای نگهبان آن را مغایر قانون اساسی اعلام کرده بود، این بار در مجلس نهم و در صحن بهارستان به جریان افتاده است.

بر اساس این طرح نامزدهای انتخاباتی علاوه بر حوزه انتخابیه خود در سطح استان نیز باید رای بیاورند و همین نکته موافقان و مخالفان بسیاری را به همراه داشته است.

همچنین بسیاری از نمایندگان ادوار مجلس، کارشناسان و فعالان حزبی اعتقاد دارند این طرح هزینه‌های انتخابات را افزایش می‌دهد و از سویی دیگر برخی معتقدند این طرح هزینه تبلیغات نامزدها را افزایش نمی‌دهد.

در همین خصوص سیدمحمد غرضی نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم درباره مزایا و معایب این طرح معتقد است: من در انتخابات ریاست جمهوری دو شعار اصلی مطرح کردم که یکی از آنها توسعه جمهوریت و دیگری توسعه اسلامیت بود.

وی اضافه کرد: در توسعه جمهوریت توضیح این بود که وقتی در مجموعه کارهایی می‌خواهد انجام شود تا عقبه اجتماعی قوی برای کاری نباشد قانون شکل اجرایی به خود نمی‌گیرد و قوانینی که مخصوصا قاعده اجتماعی در آن لحاظ نشود و عقبه اجتماعی در آن نباشد شکل نمی‌گیرد.

*** استانی شدن انتخابات قاعده اجتماعی را قوی می‌کند

غرضی با بیان اینکه وقتی دیدم مجلس تصمیم گرفته انتخابات را استانی کند بسیار خوشحال شدم، افزود: با این کار قاعده اجتماعی قوی‌تر می‌شود، فردی که می‌خواهد در شهرستانی رأی بیاورد در صورتی که عقبه اجتماعی استانی مناسب داشته باشد طبیعی است که می‌تواند در مجلس بهتر اقدام کند و مشاورین آن فرد نیز افزایش می‌یابد؛ من اعتقاد دارم نظام به توسعه جمهوریت می‌اندیشد و تعداد آرای بیشتری را از کسانی که می‌خواهند مسئولیت بگیرند طلب می‌کند. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بر همین اساس افزود: این طرح بسیار با ارزش است و اگر نسل جدید بتواند خودش را به جامعه تحمیل کند قطعا بهتر از ما می‌تواند جامعه را اداره کند.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات آینده وقتی عقبه اجتماعی به وجود نیاید، مجلس قوی نخواهیم داشت، تصریح کرد: ما در تصویب قانون اساسی و رفراندوم جمهوری اسلامی 98 درصد هم مشارکت مردم را مشاهده کرده‌ایم و اگر مشارکت در انتخابات مجلس بالاتر برود امور بهتر اداره خواهد شد.

وزیر پست، تلگراف و تلفن دولت سازندگی با اشاره به بالا نرفتن هزینه‌های انتخاباتی در طرح جدید مجلس خاطرنشان کرد: اگر نظام اطلاع‌رسانی قوی به وجود بیاید و هر کاندیدایی بتواند بدون واسطه حرف خود را با مردم در میان بگذارد آن وقت هزینه‌ها به شدت پایین خواهد آمد.

وی در عین حال تصریح کرد: در طرح جدید نامزد نیاز به این دارد که در سطح استان خود را معرفی کند و نیاز به هزینه بالایی دارد اما این مسئله هم راه‌حل دارد و ما باید از ابزاری که داریم استفاده کنیم تا بتوانیم هزینه‌های تبلیغاتی انتخابات را حتی به صفر برسانیم.

غرضی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح رابطه بین نمایندگان و مردم را در شهرهای کوچک تضعیف نمی‌کند و به محرومیت بیشتر برخی نقاط کشور دامن نمی‌زند؟ ابراز داشت: هر کسی که می‌خواهد کاندیدا بشود 10 تا 15 طرح دارد و مثلا هر استان 15 مسئله مختلف دارد و هر آدمی راجع به این 15 مسئله اظهار نظر می‌کند، مردم مطلع می‌شوند و راحت رأی می‌دهند.

***زیربنای نظام اطلاع رسانی قوی شود، هزینه انتخاباتی کاهش می‌یابد

وی افزود: ذهنیت من این است که زیربناهای اطلاع‌رسانی کشور را قوی کنیم و نمایندگان به همراه مردم متقابلا در تماس مستقیم باشند نه اینکه نماینده حرف یک طرفه بزند و بعد اگر هم رأی بیاورد پشت به حرف خودش کند، ارتباطات دو طرفه می‌تواند نسل جوان را برای انتخابات شفاف و آزاد آماده کند.

وزیر پست، تلگراف و تلفن دولت سازندگی در ادامه با ذکر این نکته که مردم شهرهای کوچک وقتی بهتر منتفع می‌شوند که کل استان توسعه پیدا کند، توضیح داد: در هر زمینه‌ای که تصور کنید وقتی طرح‌های بزرگ در کل استان پیاده نشود طرح‌های کوچک در شهرستان‌ها پیاده نمی‌شود و این مهم است که کل استان نسبت به سرنوشت خود حساس باشد.

*** مردم به لیست احزاب و گروه‌ها توجه نمی‌کنند

غرضی درباره مشکلات احتمالی قانون جدید و جایگزینی لیست ائتلاف‌ها و احزاب به جای افراد مردمی در شهرهای کوچک اظهار داشت: معتقدم این گروه‌ها و احزاب در شهری مثل تهران وقتی بهترین آنها 30 نفر را لیست می‌کنند، نامزد اصلی 500 هزار رأی بیشتر نمی آورد و بقیه با 70 تا 80 هزار رأی وارد مجلس می‌شوند.

وی بر همین اساس تأکید کرد: لیست‌هایی که توسط گروه‌ها داده می‌شود مورد اعتنای مردم قرار نمی‌گیرد و اشخاص اگر در سطح استان خودشان مقتدر باشند بهتر عمل می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در پایان انتخابات مجلس آینده را پرشور و شعف توصیف کرد و گفت: هم دولت مشغول است و هم مخالفین و این مسئله افراد بیشتری را پای صندوق‌های رأی خواهد آورد، اما فراموش نکنید که با انتخابات ریاست جمهوری 92 مردم نشان دادند که خیلی به احزاب و گروه‌ها تعلق ندارند و کم‌کم احزاب و گروه‌ها با تضعیف عقبه اجتماعی خود مواجه شده‌اند.

منبع: فارس
برچسب ها: غرضی انتخابات