۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵

توصیه‌های آیت‌الله مقتدایی به اساتیدحوزه

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه در گام اول باید خود استاد تهذیب نفس داشته باشد بیان کرد: اگر خود استاد تهذیب نفس داشت بدون هیچ گفتاری طلبه نیز متواضع و فردی اخلاقی می‌شود.
کد خبر : ۲۴۱۱۰۸
صراط: آیت‌الله مرتضی مقتدایی ظهر امروز در اجلاسیه اساتید سطح یک حوزه علمیه استان قم که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با بیان اینکه باید قدر جایگاه خود را بدانید گفت: استادان حوزه علمیه از جایگاه بسیار مهمی برخوردار هستند و باید قدر این جایگاه خود را بدانند و به آن افتخار کنند.

وی بیان کرد: وقتی خانواده‌ها فرزندان خود را در اختیار شما قرار می‌دهند یعنی اینکه به شما اعتماد کرده و آنها را وارد یک فضای علمی دینی کرده‌اند که باید قدر این فرصت را بدانیم.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: باید این نکته را بدانیم که افرادی که به قم می‌آیند دارای روحیه خاص معنوی هستند و باید مراقب باشیم که این روحیه لطیف آنها تغییر نکند.

آیت‌الله مقتدایی تاکید کرد: مهمترین موضوعی که باید اساتید به آن توجه کنند تزکیه نفس و اخلاق است و باید این مهم همواره به طلاب گوشزد شود.

وی بیان کرد: نکته مهم اینکه نباید خود اساتید از موضوع تزکیه نفس و اخلاق فاصله بگیرند زیرا که رفتار عملی شما موجب گسترش مباحث اخلاقی می‌شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به مسئولیت‌های گسترده اساتید حوزه گفت: اساتید مسئولیت‌های سنگینی بر دوش دارند که باید بکوشند در این مسیر موفق عمل کرده و اجازه ندهند که مباحث حاشیه‌ای وارد مباحث حوزه شود.

آیت‌الله مقتدایی یکی از وظایف مهم اساتید را شخصیت‌سازی طلاب عنوان کرد و گفت: طلاب جدیدالورود شخصیت خاصی دارند که باید از آن استفاده کرده و شخصیت‌سازی برای آنها صورت گیرد یعنی رفتار و کردار اسلامی آنها را گسترش دهیم.

وی  طلاب را همانند نهال نوپا دانست و ادامه داد: همانگونه که یک نهال نوپا نیازمند مراقب ویژه و بیشتر است طلبه‌ای که به تازگی وارد حوزه می‌شود نیز نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است که باید اساتید در این زمینه تلاش کنند.

آیت‌الله مقتدایی به اهمیت تواضع اشاره کرد و گفت: عالمان و شخصیت‌های برجسته‌ دینی ما همواره دارای تواضع بوده‌اند و هیچ زمان تکبر ندارند.

وی با ذکر خاطره‌ای از دوران طبلگی خود اظهار کرد: در آن زمان روزی در حرم امام رضا(ع) آیت‌الله بهاءالدینی را دیدم که در گوشه‌ای بین جمعیت ایستاده بود و عبای خودش را بر روی زمین پهن کرده بود و لابه‌لای جمعیت نماز جماعت می‌خواند، وقتی این صحنه را دیدم برایم بسیار جالب بود چون حتی بسیاری از مردم او را حتی نمی‌شناختند. بعد از نماز جلو رفتم و از ایشان خواستم سئوال بپرسم که بسیار متواضعانه وقت گذاشتند و به سئوال من طلبه کم سن و سال گوش دادند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: این موضوعات باید برای ما الگو باشد که ما هم برای طلاب وقت بگذاریم و به نحوی رفتار کنیم که آنها به سوی ما آمده و مباحث خود را بیان کنند.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به گسترش شبهات در جامعه گفت: این شبهات امروزه به صورت گسترده در جامعه در حال گسترش است و طبیعتا طلاب نیز با آنها درگیر هستند که باید شبهات را پاسخ داد.

وی با تاکید بر اینکه در گام اول باید خود استاد تهذیب نفس داشته باشد بیان کرد: اگر خود استاد تهذیب نفس داشت بدون هیچ گفتاری طلبه نیز متواضع و فردی اخلاقی می‌شود.

وی افزود: اساتید ما بدانند که اوصاف استاد، رفتار استاد، حرکات استاد و همه کردار استاد زیر نظر شاگرد است و شاگرد او را رصد می‌کند پس اگر استاد به خوبی رفتار کرد آن وقت طلبه ما نیز خوب رفتار می‌کند و اگر خدایی ناکرده رفتار استاد درست نبود معلوم نیست چه بلایی بر سر آن طلبه می‌آید.


منبع: فارس