۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

تحلیلگر سوری: عربستان تجزیه می‌شود

خاندان حاکم سعودی بالاخره به جان هم افتاده و عربستان را برای حفظ تاج و تخت خود تجزیه خواهند کرد.
کد خبر : ۲۴۲۲۵۷
صراط: تحلیلگران سیاسی سوریه با اشاره به اینکه اجلاس اخیر کمپ دیوید نهایت ذلت حاکمان شیخ نشین‌های خلیج فارس بود تاکید کردند: خاندان حاکم سعودی بالاخره به جان هم افتاده و عربستان را برای حفظ تاج و تخت خود تجزیه خواهند کرد.

«معد محمد»، تحلیلگر سیاسی سوریه در خصوص احتمال تمدید آتش‌بس انسانی در یمن گفت: آتش‎بس به نفع عربستان نیست زیرا تاکنون به هیچ هدف خود نرسیده است و آمریکا هم توقف درگیری‌ها را نمی‌خواهد بلکه درصدد است، خاندان حاکم سعودی در خصوص تحولات یمن سردرگم و سرگردان بماند.

وی افزود: آل سعود بشریت را هدف گرفته است، وحشی‌گری و تروریسم این رژیم با کاری که اسرائیل در سال 2004 در جنین مرتکب شد مطابقت دارد یا آنچه که داعش ، جبهه النصره و القاعده یا آمریکا در ویتنام و دیگر جاها انجام داد، این وحشی‌گری آل سعود صبغه آمریکایی دارد؛ زنده سوزی، کشتار، تخریب و نابودی، بشریت و شرافت انسانی را در یمن، سوریه و عراق را هدف گرفته، بنابراین این جنایات برنامه‌ریزی شده است.

تحلیلگر سیاسی سوریه با اشاره به درگیری قریب الوقوع در داخل خاندان حاکم سعودی گفت: این خاندان به جان هم افتاده و عربستان را برای حفظ تاج و تخت خود تجزیه خواهند کرد و اگر امروز در شیخ نشین‌های خلیج فارس شاهد پیشرفت روند سیاسی برای حل بحران یمن هستیم نشات گرفته از بیم آنها در از دست دادن قدرت است، بخصوص که آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سخنانی بی‌سابقه تاکید کردند که بینی عربستان به خاک مالیده خواهد شد.

وی افزود: دلیل اینکه ملک سلمان شاه سعودی در کمپ دیوید حاضر نشد و ولیعهد خود را همراه پسرش «محمد سلمان» که مسئولیت وزارت دفاع و فرماندهی بمباران های یمن را به عهده دارد، به کمپ دیوید فرستاد،ترس از کودتا بود.

محمد با اشاره به اینکه امروز محور مقاومت عمیق‌تر و متحدتر از همیشه است، گفت: سفر علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران به دمشق پیام‌های آشکاری در خصوص تقویت همکاری‌ها در جبهه مقاومت داشت و روند سیاسی در سطح منطقه به موازات عملیات نظامی جریان دارد.

از سوی دیگر «نزار اسکیف»، رئیس اتحادیه وکلای سوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق در خصوص اجلاس اخیر کمپ دیوید که در آن آمریکا میزبان نمایندگان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود، گفت: فراخوان اوباما از  اعضای شورای همکاری خلیج فارس به کمپ دیوید و بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید دیکته دستورات کاخ سفید به نمایندگان حاکمان شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس و نهایت ذلت آنها بود.

وی افزود: حکام خلیج فارس تنها باندهای مزدوری هستند که دستور اربابان خود را پیاده می‌کنند و اگر اندکی شرافت یا قدرت تصمیم‎گیری داشتند به محض اشاره آمریکا پاسخ نداده و دستورات آن را اجرا نمی‌کردند.

به گفته منابع خبری، در بیانیه پایانی کمپ دیوید، اوباما به صراحت به شیوخ عرب حوزه خلیج فارس در کمپ دیوید گفت که امنیت آنها از نظر آمریکا در ذیل امنیت «اسرائیل» محاسبه می‌شود و اولویت اول برای دولت آمریکا، تأمین و پایداری امنیت رژیم صهیونیستی است. اوباما از آنها خواست تا هر چه بیش‌تر و بهتر روابط خود را با اسرائیل تنظیم و نزدیک‌تر سازند تا در مدار عمومی قدرت آمریکا قرار گیرند. این دستور العمل نیز انعکاس بسیار منفی در کشورهای عربی داشت و جوامع عربی در آن نهایت ذلت شیوخ حاکم بر شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس را دیده‌اند.
منبع: فارس