۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹

سالی چند نخ سیگار در ایران دود می‌شود؟

سالانه حدود 65 میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‎شود.
کد خبر : ۲۴۲۳۲۱
صراط: مدیرکل دخانیات گلستان گفت: سالانه حدود 65 میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‎شود.

رحیم کهنسال صبح امروز در نخستین نشست هم‎اندیشی توسعه شهرستان علی‎آبادکتول اظهار کرد: از مجموع 65 میلیارد نخ سیگار مصرفی کشور در سال، تولید داخلی 8 میلیارد و تولید مشارکتی 15 میلیارد نخ سیگار است.

وی با بیان اینکه 40 میلیارد نخ سیگار به صورت قاچاق و واردات در کشور مصرف می‎شود، تصریح کرد: امروز محصولات دخانی به عنوان یک صنعت تجاری مهم در جهان به حساب می‎آید و می‎توانیم با استفاده از منابع داخلی کشور سهم عمده‎ای را به دست بیاوریم.

مدیرکل دخانیات گلستان اضافه کرد: 60 درصد بهترین نوع تولید محصولات دخانی در استان و در مناطق دزین، مینودشت، علی‎آبادکتول و گرگان کشت می‎شود.

وی با بیان اینکه شهرستان علی‎آبادکتول دارای 30 درصد تولید محصولات دخانی کشور است، افزود: سه هزار کشاورز در استان گلستان توتون کشت می‎کنند و 740 کشاورز در شهرستان علی‎آبادکتول به کشت توتون مشغول هستند.

مدیرکل دخانیات گلستان با بیان اینکه کشت، داشت و برداشت توتون کار طاقت‎فرسایی برای کشاورزان است، افزود: صادرات توتون روستایی را در دستور کار داریم و از روز گذشته بارگیری 220 تن توتون روستایی به روسیه انجام شده است.

کهنسال با بیان اینکه در مجتمع دخانیات 600 نفر به صورت رسمی و 650 نفر غیررسمی مشغول به کار هستند، اضافه کرد: 530 برند خارجی در کشور از محصولات دخانی عرضه می‎شود که چهار برابر حقوق سالانه دخانیات است.

وی با بیان اینکه مجوزهای واردات سیگار باید با دقت و هماهنگی شرکت دخانیات صورت گیرد، ادامه داد: دولت چتر حمایتی خوبی از دخانیات داشته است ولی باید با اهتمام جدی روند قاچاق سیگار به داخل کشور قطع شود.

وی در خصوص قطع پیمان کشت توتون 200 نفر از کشاورزان شهرستان علی‎آبادکتول خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک‌هزار تن اضافه تولید داشتیم؛ این در حالی است که از سال 1390 پیمان کشت قرارداد توتون در این شهرستان از 500 نفر به 743 نفر رسیده و علی‎آبادکتول 2 هزار و 500 تن از مجموعه 5 هزار و 200 تن توتون استان را تولید می‎کند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط سیگار