۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷

مشکلات "سینما" در شهر قم

فعالیت تنها دو سینما در قم با شهری که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد نشان دهنده عمق ضعف در زیرساخت‌های فرهنگی این استان است، ضعفی که باید با حمایت دستگاه‌های دولتی و ورود بخش خصوصی برطرف شود.
کد خبر : ۲۴۲۵۱۰
صراط: به فروشگاه لباس سر می‌زنی، هزاران بار لباس‌های فروشگاه را می‌بینی تا آخر لباسی را که دوست داری بخری، البته این احتمال نیز وجود دارد که از این فروشگاه خرید نکنی و به چندین فروشگاه نیز سر بزنی تا بالاخره لباس مورد نظر خودت را بتوانی تهیه کنی.

هر موسیقی را گوش نمی‌دهی، باید موسیقی مورد هم از نظر محتوا و هم از نظر صدای خواننده مورد علاقه‌ات قابل قبول باشد.

به یکی از نمایشگاه‌های کتاب سر می‌زنی، نمی‌دانی چه کتابی را تهیه کنی، در حال تماشای کتاب‌ها هستی در همین حین مسئول فروشگاه با هدف معرفی کتاب به سراغت می‌آید و از یکی از کتاب‌های فلان نویسنده تعریف می‌کند و تو بدون اینکه از محتوای کتاب آگاهی داشته باشی کتاب را می‌خری.

بارها و بارها در زندگی روزمره‌مان به این گونه مسائل برخورد کرده‌ایم، در بسیاری از مواقع به مسائلی که باید با دید باز و دقت بیشتری توجه کنیم به سادگی از کنارشان می‌گذریم و بر عکس در مقابل مسائلی که می‌توان به آنها کمتر توجه کرد بسیار دقت می‌کنیم.

برای کودکان زیر دو سال ممنوع است، نوشته‌ای روی بسته‌های پفک که بارها آن را مشاهده کرده‌ایم اما نسبت به آن بی‌توجه هستیم و اگر کودکمان از آن بخورد می‌گوییم «اشکال نداره یه بار بیشتر نیست»، «ضرر نداره خوشمزه‌ است بزارید بخوره» و یا جملاتی از این دست را بیان می‌کنیم.

«به زودی در سینماهای تهران و شهرستان‌ها» بارها و بارها این تبلیغات را در معرفی فیلم‌های سینمای دیده‌ای، هر بار که فیلمی معرفی می‌شود به سرعت به سراغ بازیگران و عوامل فیلم می‌روی تا اگر هنرمندان محبوب خود در این فیلم حضور داشتند به سینما بروی و فیلم را تماشا کنی و در این بین اصلا موضوع فیلم برایت مهم نیست.

متاسفانه یکی از مسائلی که نسبت به آن بی‌توجه هستیم، تماشای فیلم‌هایی است که تنها به دلیل حضور بازیگران مطرح سینمای کشور، مورد استقبال ما قرار می‌گیرد در حالی که شاید این نوع فیلم‌ها از نظر محتوا بی‌ارزش تلقی شوند.

بارها به همراه خانواده از کوچک و بزرگ پس از خرید پفک و چیپس به تماشای فیلم‌های مختلف نشسته‌ایم. فیلم‌های که از جشنواره فجر خودمان گرفته تا جشنواره‌های بین‌المللی همچون کن، ونیز، وین و برلین برترین نام گرفته‌اند و تقدیر شده‌اند.

بنا به گفته رضا ابوذر رئیس انجمن سینمای جوان قم مردم از محتوای فیلم آگاهی ندارند اما متاسفانه بلیط سینما را می‌خرند، دلیل این امر تنها تیزرهای تبلیغاتی است که ساخته شده و در تلویزیون به نمایش در می‌آید و مردم به دلیل قسمت‌های جذابی که در فیلم مشاهده می‌کنید به سینما می‌روند اما پس از تماشای فیلم متوجه می‌شوند که فیلم آنچنان از نظر محتوا قوی نبوده است.

در حال حاضر سینماگران کشورمان از وضعیت سینمای کشور گله دارند و برخی معتقدند سینمای امروز ما نگران کننده است.

بازیگران از نبود فیلم‌نامه خوب گله می‌کنند اما به دلایل مسائل مالی برخی مجبور هستند در فیلم‌های که از نظر محتوایی شاید نمره پایینی دارد حضور پیدا کنند.

زهرا باقری کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است: مردم تنها به دلیل حضور بازیگران سوپراستار به سینما می‌روند و شاید اصلا محتوای فیلم برایشان چندان اهمیتی نداشته باشد.

وی درباره کیفیت و محتوای فیلم‌ها می‌گوید: متاسفانه تعداد کمی فیلم‌نامه نویس و کارگردان خوب در کشور داریم و همین امر سبب می‌شود که مردم به دیدن فیلم‌هایی که شاید محتوای خوبی هم ندارند رضایت دهند.

بنا به گفته باقری بسیاری از کارگردانان نام‌آشنا و مطرح کشورمان تا زمانی که فیلمنامه خوبی به دستشان نرسد حاضر به ساخت فیلم نمی‌شوند زیرا که برای شهرت و علاقه مردم به سینما احترام قائل هستند اما در این میان بسیاری از کارگردانان کشورمان نیز هیچکدام از این مسائل اهمیت نمی‌دهند و تنها می‌خواهند نامی از آنها در سینمای کشور باشد.

رئیس انجمن سینمای جوان قم یکی از مباحث اصلی در سینمای کشور را نبود فیلم‌نامه‌های قوی می‌داند و معتقد است که همه مردم باید از مسئولین علت چرایی ارائه مجوز به فیلم‌نامه‌های با محتوای پایین را بپرسند.

بنا به گفته وی فیلم‌نامه‌ها مجوز را از مسئولین سینمایی دریافت می‌کنند اما پس از ساخت فیلم، این فیلم را مورد مشکل قلمداد می‌کنند زیرا که کارگردان به لایه‌های زیرین فیلم‌نامه توجه می‌کند و شاید برداشتش از فیلم‌نامه نسبت به خواننده فیلم‌نامه متفاوت باشد از همین رو است که فیلم‌‌ها در زمان اکران یا پیش از اکران دچار مشکل‌دار خطاب می‌شوند.

مردم شاید به دلیل نبود و کمبود تفریحات سالم برای گذران اوقات فراغت خود به سینما‌ها روی می‌آورند اما کمبود فیلم‌های با محتوای خوب به طور قطع به مرور زمان سبب آسیب به بدنه فرهنگ سینمای کشور می‌شود.

در استان قم که از نظر زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری با فقر فرهنگی روبه‌رو است در حوزه سینما نیز حرفی برای گفتن ندارد و تنها دو سینمای تربیت و وتوس مشغول فعالیت هستند و در چنین فضایی مردم حتی اگر به بعد محتوایی فیلم‌ها هم توجه کنند چون قدرت انتخاب چندانی ندارند باید برای گذران ساعتی تفریح هرچه که بر پرده این سینماها به نمایش در می‌آید را به تماشا بنشینند حال خوب باشد یا با فرهنگ قم سازگاری نداشته باشد.

یکی از نکاتی که باید از سوی مسئولان امر در استان قم مورد توجه قرار گیرد تقویت زیرساخت‌های سینمایی است چه در بعد نرم‌افزاری و چه در بعد سخت‌افزاری.

در وهله نخست باید تعداد سینماهای این استان افزایش پیدا کند و زمینه برای اکران فیلم‌های بیشتر که به نیاز و سلیقه مخاطبان پاسخ گوید افزایش یابد و سپس در بعد کیفی و محتوایی نیز نظارت‌های لازم ارائه شود تا هر فیلمی بر پرده سینماهای قم که شهری با ویژگی‌های خاص فرهنگی اکران نشود. این انتظاری است که مردم یک کلانشهر با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر به حق آن را مطالبه می‌کنند و چشم انتظار تحقق وعده‌های ارائه شده در این مسیر هستند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط سینما