۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
در مجمع عمومی خانه احزاب

وزير كشور: هدف دولت تقويت احزاب است

وزیر کشور همچنین با اشاره به فضای عمومی حاکم بر کشور و نیز در پیش بودن انتخابات و شرایط منطقه بر همگرایی بیشتر احزاب در جهت توجه به قانون و منافع ملی همچنین همدلی و همزبانی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است تاکید کرد.
کد خبر : ۲۴۲۵۹۴
صراط: وزیر کشور با اشاره به این که تشکیل مجمع عمومی خانه احزاب 21 ماه طول کشیده است، ابراز امیدواری کرد از این پس فعالیت احزاب با سرعت و هدف دار انجام شود و اقدامات خوبی برای تقویت احزاب صورت گیرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در مجمع عمومی عادی و فوق العاده خانه احزاب در سخنانی با بیان این که هدف دولت یازدهم تقویت احزاب است و در این مسیر گام برمی دارد ، گفت: باید مردم تکلیف خود را با تفکرات و جریان های سیاسی مشخص کنند و دولت نیز رفتارش در خصوص احزاب قاعده مند شود و احزاب نیز رفتارشان را به صورت قاعده مند ارائه دهند که در آن صورت می توان شاهد فعالیت های سیاسی متشکل و پاسخگو از سوی احزاب بود و همین امر می تواند موجب همگرایی در کشور شود.

وی افزود: امیدواریم با توجه به فراز و فرودهایی که در فعالیت احزاب در کشور داشتیم برتجربیات ما در این زمینه اضافه شود و به تکرار کارهایی که به کندی حرکت های حزبی می انجامد کمک نکند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اساس کار احزاب باید مشارکت در چارچوب قانون باشد اضافه کرد: اگر مشارکت و رضایتمندی مردم برای احزاب فراهم نباشد و فعالیت های احزاب تنها در قالب یک رفتار قانونی و تشکلی صورت گیرد در عمل تأثیر چندانی نخواهد داشت.

وی گفت: رفتارهای احزاب باید به گونه ای باشد که رضایتمندی مردم را در بر داشته باشد.

وزیر کشور با اشاره به دو روش هیجانی و نیز منطقی برای فعالیت های سیاسی افزود: شاید با روش های هیجانی بتوانیم موج سواری کنیم و توفیق هایی داشته باشیم اما در طولانی مدت موفق نخواهیم بود.

وی گفت: احزاب باید با فعالیت های سیاسی خود بتوانند در میان مردم جایگاه و پایگاه اجتماعی داشته باشند.

وزیر کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش احزاب در اجرای قانون افزود: احزاب خود باید پرچمدار قانون باشند و در پذیرش قانون باید نهایت استقامت را کرد که در این صورت پاسخگو و مسئولیت پذیر خواهیم بود.

رحمانی فضلی همچنین تقویت قانون گرایی را به عنوان محور مهمی از بخش حقوقی و صنفی خانه احزاب دانست و گفت: وزارت کشور در حوزه قانون گرایی و حمایت حقوقی و صنفی پشتیبان احزاب است.

وزیر کشور همچنین با اشاره به فضای عمومی حاکم بر کشور و نیز در پیش بودن انتخابات و شرایط منطقه بر همگرایی بیشتر احزاب در جهت توجه به قانون و منافع ملی همچنین همدلی و همزبانی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است تاکید کرد.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به اینکه ما در شرایط خاص منطقه و تحولاتی که در حوزه های سیاسی و اجتماعی وجود دارد قرار گرفته ایم گفت: در حال حاضر شرایط امنیتی موجود منطقه بر بستر تحولات اجتماعی گذاشته شده است.

وی افزود: هدف اصلی جریان های فرقه ای فقر، جهل و تعصب بوده که این سه عامل بستری برای سوءاستفاده بیگانگان و افراد در منطقه ایجاد کرده است.

رحمانی فضلی گفت: با توجه به شرایط فعلی سیاسی- اجتماعی و امنیتی منطقه که هدف مشترک آنها مقابله با ایران است باید به نحوی فعالیت کرد که همه موارد منافع ملی ، وحدت و همدلی و همگرایی را در نظر گرفت.

وزیر کشور خطاب به نمایندگان احزاب مختلف حاضر در این مجمع افزود: ما زمانی می توانیم در عرصه های مختلف اثرگذار باشیم که بستر همراهی و وحدت و همدلی در داخل مستحکم باشد و این زمانی است که فعالیت های ما رضایت عمومی و نیز همدلی و همزبانی مردم را در بر داشته باشد.

وی گفت: ما به عنوان گروه های سیاسی نقش مهمی در ایجاد امید و رضایت عمومی داریم.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به اینکه رقابت های سیاسی برای دموکراسی و مردم سالاری دینی نشاط و رونق و مشارکت بیشتری می آورد افزود: این امر منوط به این است که فعالیت هایی که احزاب انجام می دهند تبدیل به ویرانگری و تخریب نشود.

وی گفت: باید واقعاً خانه احزاب را جای فعالیت های صنفی قرار دهیم و اگر این فعالیت های صنفی انجام شود بسیاری از مطالبات احزاب بویژه در زمینه های حقوقی و قضایی رونق می گیرد.

وزیر کشور همچنین خواستار توجه و مساعدت به خانه احزاب شد.

رحمانی فضلی پس از سخنرانی با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات مختلف آنان درخصوص مسائل انتخاباتی و احزاب پاسخ داد.

منبع:ر خبرگزاری صداوسیما