۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
بدون حکمت عملی، حکمت نظری بی معناست

آیت‌الله خامنه‌ای: جامعه نامنظم علاج دارد

وی در ادامه درباره لزوم نظم عمومی در جامعه گفت: بدون نظم بی نظمی و نابسامانی و هنجارشکنی ایجاد می شود و برای همه بد است ما علاوه بر نظم حقوقی شاهد یک نظم عمومی طبیعی هم در عالم هستیم نظم عالم به اصلاح فلسفه تکوینی است و خالق عالم با وحدتی که دارد مجموعه ای را درست کرده است که اینها به هم منسجم هستند.
کد خبر : ۲۴۲۶۳۰
صراط: رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت: حکمت نظری اگر نباشد حکمت عملی نخواهد بود، هیچ درختی بدون ریشه نمی تواند باشد، پس نظم عمومی حقوقی و اجتماعی باید سرچشمه از نظم طبیعی عالم گرفته باشد.

مراسم افتتاحیه نوزدهمین همایش ملاصدرا با عنوان «فلسفه و نظم عمومی» ساعتی پیش (31 اردیبهشت ماه) با حضور آیت الله سید محمد خامنه ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، رضا داوری اردکانی،  رئیس فرهنگستان علوم، حجت الاسلام محقق داماد، استاد حقوق دانشگاه ، غلامرضا اعوانی و غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره های ماندگار فلسفه در مجمع فرهنگی آدینه آغاز شد.

در ابتدای این مراسم آیت الله سید محمد خامنه ای با اشاره بیانات امام علی (ع) درباره حکمت گفت: نظم عبارتسن از چیدن اشیاء کنار یکدیگر به ترتیب مناسب و این همان تعریف عدل و حکمت است. حکمت عبارتست از ادغام شی و در جای خود قراردادن اشیاء . کلمه عمومی را ما به عبارتی از غرب دریافت کردیم بنابراین نظم عمومی آنچیزی است که مشمول همه می شود و ایننظم ناظر است به هر قانون و سنتی که شامل همه می شود.

وی در ادامه درباره لزوم نظم عمومی در جامعه گفت: بدون نظم بی نظمی و نابسامانی و هنجارشکنی ایجاد می شود و برای همه بد است ما علاوه بر نظم حقوقی شاهد یک نظم عمومی طبیعی هم در عالم هستیم نظم عالم به اصلاح فلسفه تکوینی است و خالق عالم با وحدتی که دارد مجموعه ای را درست کرده است که اینها به هم منسجم هستند.

آیت الله خامنه ای یادآور شد: آفریدگار عالم نظم تکوینی را برای انتضام حیات بشری پیش بینی کرده است و مجموعهمی تواند حیات طیبه و سعادت نهایی بشر را تدوین کندو نامش نیز دین می شود. بدون حکمت نظری، حکمت عملی بی معناست. همه می دانند فلسفه نظری یک سلسله بینشهاست از حقیقت عالم بنابراین علم به این حقایق و دقایق نتیجه میدهد که چگونه باید باشد.

وی با اشاره به اینکه حکمت نظری اگر نباشد حکمت عملی نخواهد بود، گفت: هیچ درختی بدون ریشه نمی تواند باشد پس نظم عمومی حقوقی و اجتماعی باید سرچشمه از نظم طبیعی عالم گرفته باشد. مخالفت نظم عمومی در جامعه انسانی  موجبنابسامانی و فساد در جامعه می شود کما اینکه در نظام تکوین هم اگر ناهماهنگی باشد نظم عالم بهم می خورد.

وی در پایاین یادآور شد: انسان های عاقل قانونی که از طبیعت ناشی شده را کنارنمی گذارند و قانون دست خود را نگه دارند عاقلانه اینست که قانون طبیعت را در پیش بگیرند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط صدرا علاج