۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴

دیدار وزیر کشور با رئیس‌جمهور تاجیکستان +تصاویر

در دیدار رحمانی فضلی با رئیس جمهور تاجیکستان پیرامون تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات امنیتی تبادل نظر شد.
کد خبر : ۲۴۴۲۹۲
صراط: «عبدالرضا رحمانی فضلی» که جهت شرکت در نشست وزاری کشور سازمان همکاری‌های شانگهای در دوشنبه به سر می‌برد، با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در آغاز این دیدار، رئیس جمهور تاجیکستان ضمن استقبال از رحمانی فضلی گفت: به وطن دوم خویش خوش آمدید.

رحمان روابط میان تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران را دوستانه خواند و گفت که دوشنبه آماده گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف می‌باشد.

رحمانی فضلی نیز با ابراز خوشحالی از فرصت حضور در تاجیکستان و دیدار با رحمان، تمایل جدی ایران به تقویت مناسبات برادرانه با تاجیکستان را اعلام کرد.

سپس مذاکرات وزیر کشور ایران و رئیس جمهور تاجیکستان بدون حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی به مدت بیش از یک ساعت ادامه یافت.

رحمانی فضلی پس از پایان مذاکرات در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: بنده حامل سلام رئیس جمهور ایران به امامعلی رحمان بودم و از ایشان دعوت شده بود که به ایران تشریف بیاورند و این دعوت را تجدید کردیم و قول دادند که در اسرع زمان بتوانند این سفر را انجام دهند.

وی ادامه داد: طی سفری که قبلا به تاجیکستان داشتم و همچنین بازدیدی که همتای محترم تاجیک بنده از ایران انجام دادند و طبق تفاهمنامه‌ای که 2 وزارت کشور با هم به امضا رساندند، آمادگی متقابل برای همکاری در زمینه آموزش نیروی انتظامی، تبادل اطلاعات و اخبار، انجام اقدامات مشترک و مبارزه با مواد مخدر و مسائل مرزبانی وجود دارد.

وی ادامه داد، این موضوعات را نیز نزد رئیس جمهور محترم تاجیکستان مطرح کردیم و ایشان نیز تاکید داشتند که وزارت‌خانه‌های کشور تاجیکستان و ایران در چارچوب همکاری‌های 2 کشور که به قول مقام معظم رهبری به هم قوم و خویشند، فعالیت‌های خود را ارتقاء بدهند تا بتوانیم از تجربیات هم استفاده‌های بهتری داشته باشیم.

رحمانی فضلی نشست وزرای کشور سازمان همکاری‌های شانگهای در دوشنبه را مفید عنوان کرد و افزود: در این نشست مسائل همکاری‌های امنیتی بین کشورهای عضو در زمینه مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری، جدایی‌طلبی و قاچاق مواد مخدر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امید است که چنین نشست‌هایی به گونه‌ای پیش برود که بتوانیم با طاعون داعش، وحشت‌افکنی و تندروی مبارزه کنیم و برای مردم این کشورها صلح و امنیت را به ارمغان بیاوریم.

وزیر کشور ایران قبل از ظهر امروز ضمن سخنرانی در نشست دوشنبه بر ضرورت اتخاذ اقدامات عملی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تاکید کرد.

وی گفت: ایران در سال 2013 مبتکر طرح «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» بود که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه مربوطه مورد حمایت قرار گرفت.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد؛ کشورهای که دیروز طالبان را ایجاد کردند امروز با حمایت مالی و تجهیزاتی داعش و سایر گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند تا تروریسم را بیشتر گسترش دهند و از جمله شرایط منطقه را ملتهب کنند و از این طریق امتیاز بگیرند.

وزیر کشور ایران امروز با همتایان افغانستانی، روسی و چینی خود نیز ملاقات خواهد کرد و فردا در تمرینات مشترک ضد تروریستی وزارت کشور تاجیکستان و وزارت امنیت اجتماعی چین که در یکی از پایگاه‌های موجود در حوالی دوشنبه برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

منبع: فارس