۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶

پاسخ کری به‌شاهزاده‌سعودی درباره توافق

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به انتقادهای سفیر سابق عربستان در واشنگتن به توافق هسته ای، ضمن ابراز مخالفت شدید با وی گفت: به اعتقاد من بودن توافق بهتر از نبود آن است.
کد خبر : ۲۴۹۵۴۹
صراط: جان کری در گفتگو با شبکه «سی ان ان» عنوان کرد: با بندر بن سلطان اختلاف نظر شدید دارم. دیروز با وزیر امور خارجه عربستان دیدار کردم او بلافاصله بعد از شروع دیدار به من گفت که خواهان توافق هستند و نکاتی را مطرح کرد که با وجود آنها توافق برایشان خوشایند است.

وی افزود: نگرانی واقعی در منطقه عدم رسیدن به توافق است، اگر کنگره این توافق را تصویب نکند و آن را متوقف کند در این صورت ما نه می توانیم بازرسی کنیم و نه می توانیم تحریم کنیم و تحت هیچ شرایطی قدرت چانه زنی و مذاکراه نخواهیم داشت. به صراحت می گویم اگر آمریکا این توافق را متوقف کند ورود به مذاکرات دیگر مورد قبول نخواهد بود.

کری تصریح کرد: واقعیت این است، روندی که سازمان ملل شروع کرده و در ابتدا اجازه تحریم ایران را داده است، نشان دهنده این است که در صورت پایبندی ایران به تعهدات خود و عمل به مسئولیتش تحریم ها لغو خواهد شد.

رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان سعودی و سفیر سابق این کشور در آمریکا در واکنش به بیانیه پایانی مذاکرات هسته ای وین مدعی شده بود که توافق هسته ای با ایران به این کشور اجازه می دهد تا به بمب هسته ای دست پیدا کند و باعث بی ثباتی در منطقه شود.

این مقام سعودی با اشاره به دستیابی کره شمالی به سلاح هسته ای ادعا کرد دستگاه های اطلاعاتی و تحلیلگران مسائل راهبردی در منطقه، نتیجه ای بدتر از توافق با کره شمالی را برای توافق به دست آمده با ایران پیش بینی می کنند.

منبع: مهر