۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵

چرا کابینه نتانیاهو متزلزل تر شده است؟

روزنامه «دیلی استار» با اشاره به تصمیم نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای منحل کردن کابینه قبلی این رژیم نوشت، اکنون نیز او با دردسری دیگری روبروست و آن شکل گرفتن کابینه‌ای متزلزل است که اکثریت آن در اقلیت قرار دارد.
کد خبر : ۲۴۹۹۴۱
روزنامه «دیلی استار» در مطلبی به بررسی دردسرهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کابینه ائتلافی جدیدش پرداخت و نوشت: زمانی که «بنیامین نتانیاهو» سال گذشته خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد، اعلام کرد، عملکرد کابینه ائتلافی او قابل دفاع نیست و اسرائیل به یک کابینه باثبات‌تر برای انجام اصلاحات حیاتی نیاز دارد.

به نوشته این روزنامه، اما دو ماه بعد از تشکیل کابینه جدید، نتانیاهو خود را وابسته به اکثریتی اندک یافت. وضعیت سیاسی او به اندازه‌ای بی‌ثبات بود که مانع حضور وزیر جنگ اسرائیل در کنفرانس بین‌المللی امنیتی در ماه ژوئن شد زیرا نمی‌توانست از رای او چشم‌پوشی کند.

اکنون نیز او در داخل اراضی اشغالی به خاطر ناکامی در بازداشتن جامعه بین‌المللی از توافق با ایران، مورد انتقاد قرار گرفته است. مقامات اسرائیلی می‌گویند به‌رغم درخواست سیاستمداران احزاب مخالف برای کناره گرفتن نتانیاهو از قدرت به خاطر مسئله ایران، او در خطر سرنگونی قرار ندارد. با این حال، باید منتظر ماند و دید آیا او می‌تواند در چهارمین دوره نخست وزیری خود، کاری انجام دهد یا خیر.

«آمیت سگال» تحلیلگر سیاسی کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره نتانیاهو گفته: «او می تواند (از این انتقادات) جان سالم به در ببرد. اما سئوال این است که کیفیت دوره او چگونه خواهد بود. بعید است که او بتواند کار بزرگی را در این مدت پیش ببرد».

در بخش دیگری از این گزارش آمده، با توجه به اوضاع نتانیاهو در روزهای منتهی به انتخابات، اینکه او هنوز پابرجاست، خود یک شاهکار است. در حالی که او در نظرسنجی‌ها عقب بود و با شورش در داخل حزب لیکود روبرو شده بود، توانست از طریق سخنان خود در روز انتخابات درباره جلوگیری از تشکیل کشور فلسطینی و سخن گفتن علیه اقلیت عرب اراضی اشغالی، به جای اول خود بازگردد و به پیروزی برسد. او با هشدار درباره هجوم اعراب به صندوق‌های رای‌گیری،‌ رای‌دهندگان خاموش راست‌گرا را به سمت رای دادن سوق داد.

بر اساس این گزارش، اما پیروزی او هزینه داشت. رای‌هایی که نتانیاهو در ساعت‌های پایانی رای‌گیری به دست آورد، او را با ائتلافی ضعیف‌تر تنها گذاشت. حزب «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه سابق اسرائیل ناگهان تصمیم گرفت به مخالفان بپیوندد و کابینه نتانیاهو را با کوچکترین اکثریت تنها گذارد یعنی تنها 61 کرسی از 120 عضو کرسی کنست. از این رو، نتانیاهو برای حفظ رای اکثریت ضعیف خود، اعضا ائتلاف را بدون تایید رسمی او، از سفر به خارج بازداشت.

در بخش دیگری از گزارش روزنامه «دیلی استار» آمده، شکست نتانیاهو بر سر توافق هسته‌ای ایران می‌تواند به نفع او باشد. او ابراز امیدواری کرده بتواند ائتلاف خود را گسترش دهد و سیاستمداران مخالف را تشویق کرده برای نشان دادن اتحاد اسرائیل به منظور مقابله با تهدید ایران، به (کابینه) او بپیوندند. نتانیاهو گفته با کاهش تحریم‌ها، این توافق به ایران امکان این را می‌دهد تا بودجه در اختیار گروه‌های «شورشی» قرار دهد و در سال‌های آینده، به توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد.

او بعد از توافق هسته‌ای، با «اسحاق هرتزوگ» رهبر حزب «اتحادیه صهیونیست» دیدار کرد و این گمانه را به وجود آورد که احتمال شکل‌گیری کابینه ائتلافی وجود دارد. اما هرتزوگ، به‌رغم مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران، با رد همکاری با نتانیاهو، این ایده را رد کرد.

در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه هیچکس انتظار تغییرات بزرگی در دوره جدید نخست وزیری نتانیاهو ندارد، نوشته شده، شرکای جنگ‌طلب نتانیاهو هیچ علاقه‌ای به پیشبرد روند صلح با فلسطینی‌ها ندارند با این حال، نتانیاهو ترمز گسترش شهرک‌سازی‌های بیشتر ، حداقل برای دوره‌ای محدود، را کشیده تا از انتقادات بین‌المللی در امان باشد.

منبع: فارس