۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
احتمال انشعاب طالبان جدی تر شد

2 عضو طالبان در لیست قاتلان ملاعمر

وی در خصوص دلیل خطرناک بودن مرگ ملاعمر برای گروه طالبان گفت: پاکستان نام «ملا اخترمحمد منصور» معاون گروه طالبان و «گل‌آقا اسحق‌زی» مسئول بخش مالی طالبان که احتمالاً جانشین ملاعمر می‌شدند را در لیست قاتلان رهبر طالبان قرار داده است.
کد خبر : ۲۵۱۳۰۹
صراط: کارشناس افغانستانی گفت: مرگ ملاعمر آغاز انشعاب این گروه بوده و به دلیل تلاش‌های آمریکا و پاکستان داعش از این پس به جای طالبان وارد میدان جنگ با دولت کابل خواهد شد.

«وحید مژده» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس درباه مرگ ملاعمر گفت: مرگ ملاعمر آغاز انشعاب این گروه بوده و به دلیل تلاش‌های آمریکا و پاکستان داعش از این پس به جای طالبان وارد میدان جنگ با دولت کابل خواهد شد.

مرگ «ملاعمر» آغاز انشعاب طالبان

وی با بیان اینکه خبر مرگ ملاعمر برای نخستین بار توسط گروه «محاظ فدایی» گروه نزدیک به «ISI» پاکستان و داعش منتشر شده است آن را زمانی دانست که طالبان حاضر به پذیرش وساطت اسلام‌آباد برای مذاکرات با دولت کابل نشدند.

این کارشناس گفت: پس از عدم پذیرش وساطت پاکستان، برخی اعضای ارشد طالبان معتقد بودند که باید با دولت کابل وارد مذاکره شد و برخی دیگر مذاکره با آمریکا را ترجیح می‌دادند و به دلیل همین اختلافات طالبان به 2 بخش تقسیم شده و نمایندگان این گروه در قطر که از مخالفان مذاکره با دولت کابل بوده و مذاکرات با دولت کابل را رد کردند.

«منصور» و «اسحق‌زی» در لیست قاتلان ملاعمر

وی در خصوص دلیل خطرناک بودن مرگ ملاعمر برای گروه طالبان گفت: پاکستان نام «ملا اخترمحمد منصور» معاون گروه طالبان و «گل‌آقا اسحق‌زی» مسئول بخش مالی طالبان که احتمالاً جانشین ملاعمر می‌شدند را در لیست قاتلان رهبر طالبان قرار داده است.

 مژده گفت: این 2 رهبر ارشد گروه طالبان که مخالفان دولت پاکستان هستند درگذشته تلاش کردند تا در بخش مالی و سیاسی مستقل باشند و به همین دلیل است که اسلام‌آباد در تقابل با آنان قرار گرفته و به هیچ صورت حاضر نیستند که این 2 عضو طالبان رهبری این گروه را به دست گیرند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ابهامات زیادی در خصوص زمان و چگونگی از بین رفتن ملاعمر وجود دارد، گفت: اگر بپذیریم که رهبر طالبان 2 سال پیش کشته شده، چرا اکنون خبر مرگ وی منتشر می‌شود و پیش از این روی آن سرپوش گذاشته شده است.

پاکستان در تلاش پایان اتهامات دائمی

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه پاکستان در تلاش برای ایجاد یک گروه کوچک برای مصالحه با دولت کابل است، گفت: اکثر اعضای گروه طالبان از طریق اسلام‌آباد به داعش ملحق خواهند شد و از آن پس، تمام فعالیت‌های تروریست‌ها سبب اتهام‎زنی به پاکستان نخواهد شد.

وی گفت: اگر پاکستان متهم به حمایت از داعش شود، اسلام‌آباد خواهد گفت که مرکزیت این گروه در عراق و سوریه است و پاکستانی‌ها هیچ ارتباطی با این گروه ندارد.

خطر جایگزینی داعش به جای طالبان

مژده با تأکید بر اینکه تلاش برای انشعاب گروه طالبان از اوائل سال جاری میلادی با هماهنگی و همکاری داعش از سوی پاکستان و آمریکا آغاز شده گفت: انشعاب طالبان سبب پایان‍‌پذیری جنگ در افغانستان نخواهد شد، بلکه گروه تندروتری از طالبان جایگزین این گروه خواهد شد.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط قاتل ملاعمر