۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱

دیدار ظریف با نبیه بری و همتای لبنانی

وزیر خارجه ایران با نبیه بری رئیس مجلس و جبران باسیل وزیر خارجه لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر : ۲۵۲۹۶۷
صراط: وزیر خارجه ایران با نبیه بری رئیس مجلس لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در بیروت به سر می‌برد در ادامه دیدارهایش با مقامات لبنانی با نبیه بری رئیس مجلس لبنان در محل اقامت رئیس مجلس لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف که بعدازظهر دیروز (سه‌شنبه) در دومین مرحله از سفرهایش به منطقه راهی بیروت شد شب گذشته با تمام سلام نخست‌وزیر لبنان دیدار و پس از آن نیز با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ملاقات کرد و به رایزنی پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه) با سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان دیدار و پس از آن هم با نمایندگان گروه‌های فلسطینی و احزاب لبنانی به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر خارجه ایران پس از دیدار با نبیه بری با جبران باسیل همتای لبنانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و در نشست خبری مشترک به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ خواهد داد و در ضیافت ناهار وزیر خارجه لبنان شرکت می‌کند.

ظریف پس از بیروت راهی دمشق می‌شود و قرار است با بشار اسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

وزیر خارجه ایران پس از دمشق نیز به اسلام‌آباد و دهلی‌نو سفر و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از توافق وین در اولین مرحله از سفرهایش به منطقه به قطر، کویت و عراق رفت و با مقامات کشورهایشان به گفت‌‌وگو پرداخت.

ظریف: امیدواریم وضعیت در منطقه و لبنان به سمت ثبات و آرامش برود

وزیر امور خارجه پس از دیدار رئیس مجلس لبنان با بیان اینکه امیدواریم وضعیت در منطقه و لبنان به سمت ثبات و آرامش برود، گفت: ایران همواره در کنار مردم لبنان و منطقه بوده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در بیروت به سر می‌برد، پس از دیدار و گفت‌وگو با نبیه بری رئیس مجلس لبنان در نشستی خبری با بیان اینکه با آقای نبیه بری درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم، گفت: امیدواریم وضعیت در منطقه و لبنان به سمت ثبات و آرامش برود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: جمهوری اسلامی همواره در کنار مردم لبنان و منطقه بوده و در کنار آنها نیرویی کمک کننده برای ثبات است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: امیدواریم اختلافات داخلی، فرقه گرایی و افراط که خطرات عمده منطقه است با کمک کشورهای منطقه حل شود.

ظریف گفت: مردم منطقه توقع دارند و معتقدیم که روش گفت‌وگو و همکاری و این منفعت منطقه مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر خارجه ایران پس از این دیدار برای گفت‌وگو و رایزنی با جبران باسیل همتای لبنانی راهی وزارت خارجه لبنان شد.

ظریف قرار است در مراسم ضیافت ناهار همتای لبنانی شرکت و بعد از آن هم راهی دمشق خواهد شد تا با بشار اسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کند.

ظریف: دیگران در امور داخلی لبنان دخالت نکنند/در کنار مقاومت لبنان هستیم و خواهیم بود

وزیر خارجه ایران کشور لبنان را نماد تعامل سازنده بین گروه‌ها و طوایف برشمرد و گفت: در کنار مقاومت لبنان هستیم و خواهیم بود و همزمان آماده همه گونه همکاری برای توسعه و پیشرفت لبنان هستیم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که به لبنان سفر کرده پس از دیدار و گفت‌وگو با جبران باسیل همتای لبنانی خود در نشست خبری مشترک حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

در ابتدای این نشست خبری وزیر خارجه لبنان ضمن خیرمقدم به همتای ایرانی خود به تحولات سوریه اشاره کرد و افزود: در سوریه فقط راه‌حل سیاسی پاسخگوست.

جبران باسیل همچنین مقابله با تروریسم را از طریق همکاری منطقه‌ای امکانپذیر دانست.

ظریف نیز در این نشست خبری ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی همتای لبنانی خود  و اظهاراتش درباره ایران و توافق هسته‌ای اظهار داشت:لبنان در آستانه روز مقاومت است و ما هم تلاش کردیم با مقاومت زمینه را برای پیروزی در مذاکرات هسته‌ای ایجاد کنیم.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه لبنان همچنین نماد گفت‌وگو و تعامل سازنده بین گروه‌ها و قبایل و طوایف است، عنوان کرد: ما هم تلاش کردیم نشان دهیم مشکلات با تهدید و تحریم قابل حل نیست، بلکه با تعامل و احترام متقابل قابل حل می‌باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: امروز با حل مشکل هسته‌ای یک بهانه عمده برای تداوم جنایات اسرائیل از نتانیاهو گرفته شد و به همین دلیل می‌بینیم که او اینقدر غم زده است.

وی گفت: امروز فرصت جدید برای همه کشورهای منطقه است که با نگاه جدید مبتنی بر گفت‌وگو تلاش کنند و در مقابل اسرائیل و افراط و تندروی مبارزه هماهنگ و مشترکی داشته باشند.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما برای همکاری با همه همسایه‌ها و همفکری و اقدام مشترک علیه افراط آمادگی کامل داریم و دست همکاری به سوی همسایگان و کشورهای منطقه دراز می‌کنیم و امیدواریم مردم منطقه و لبنان شاهد میوه‌های شیرین همکاری باشند.

ظریف با بیان اینکه ما در کنار مقاومت لبنان هستیم و خواهیم بود، عنوان کرد: همزمان آماده همه گونه همکاری برای توسعه و پیشرفت در لبنان در عرصه‌های مختلف هستیم و همانطور که آقای جبران باسیل گفت در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی آماده این همکاری هستیم.

وزیر خارجه ایران در ادامه و در پاسخ به سوالی عنوان کرد: ما بسیار خوشحالیم که گروه‌های مختلف لبنانی مدتی است گفت‌وگو را آغاز کرده‌‌اند و امیدواریم ادامه یابد.

وی اضافه کرد: ما نه خودمان در امور داخلی دیگر کشورها دخالت می‌کنیم و نه معتقدیم این صحنه عرصه دخالت دیگر کشورها باشد.

وزیر خارجه ایران گفت:‌ از دیگر کشورها می‌خواهیم که در این مسیر مشکل ایجاد نکنند، این قضیه داخلی است که خود مردم لبنان باید آن را حل کنند.

ظریف ادامه داد: بسیار خوشحالم که در سفر قطر پیشنهاد گفت‌وگوی ایران و شورای همکاری خلیج فارس را مورد توجه قرار دادیم که پیش خواهد رفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ما برای گفت‌وگو با همسایگان همواره آمادگی داریم و هیچ مانعی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: معتقدیم که همه دولت‌ها باید به خواست مردم احترام بگذارند و در این مسیر از خواست آنها حمایت می‌کنیم.

ظریف: توافق وین یک پیروزی برای دیپلماسی بود/جبران باسیل: توافق وین پیروزی برای کل منطقه بود

وزیر خارجه لبنان با اشاره به توافق هسته‌ای وین گفت: این موفقیت‌ نه تنها یک پیروزی برای ایران بود، بلکه یک پیروزی برای کل منطقه به شمار می‌رود.

محمدجواد ظریف و جبران باسیل وزرای خارجه ایران و لبنان ظهر امروز (چهارشنبه) در ساختمان وزارت خارجه لبنان روابط دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

ظریف در این دیدار با اشاره به روابط دوجانبه ایران و لبنان اظهار داشت: روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها می‌تواند گام‌های جدیدی را در چارچوب تحولات و نتایج توافق هسته‌ای و رخدادهای منطقه، به سمت اهداف و خاستگاه‌های دو کشور ایجاد کند.

وزیر خارجه ایران افزود: توافق هسته‌ای وین یک پیروزی برای دیپلماسی بود و این مشکل پس از جنگ جهانی دوم یک مسئله پیچیده بود که به راه‌حل رسید.

وی با اشاره به بی اعتمادی عمیق بین ایران و آمریکا طی 36 سال گذشته اظهار داشت: این بی اعتمادی به دلیل دروغ پردازی رژیم صهیونیستی برای آمریکا به وجود آمد و اذهان آمریکایی‌ها با این دروغ پردازی‌ها پر شده بود که بخشی از آن در خصوص هسته‌ای با شکل گیری توافق وین تغییر یافت و این چیزی نبود جز مقاومت و پایداری و تلاش مردم ایران برای استقلال علمی و صنعتی خود که اراده آن را مردم در انتخابات نشان دادند.

وزیر خارجه ایران با تأکید بر آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش همه جانبه مناسبات با لبنان ابراز امیدواری کرد که از طریق تداوم رایزنی‌ها بین موسسات دولتی و بخش‌های خصوصی در زمینه‌های انرژی، اجرای پروژه‌های مشترک، افزایش مبادلات تجاری و فرهنگی بتوان گام‌های جدیدی در راستای تحقق منافع مشترک برداشت.

جبران باسیل نیز با اشاره به موفقیت جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای گفت: این موفقیت‌ها نه تنها یک پیروزی برای ایران بود بلکه یک پیروزی برای کل منطقه به شمار می‌رود و ما به دنبال کسب دستاوردهای توافق وین برای حل مشکلات منطقه و لبنان هستیم.

وزیر خارجه لبنان با تشریح مخاطرات موجود در این کشور اظهار داشت: تنها خطر در لبنان گروه‌های تروریستی در مرزهای لبنان نیست، بلکه خطرات اصلی نیل به یک گفتمان و همزیستی مسالمت آمیز بین طوایف و رهبران احزاب موثر می‌باشد.

باسیل با اشاره به ظرفیت‌های لبنانی‌ها در آمریکا، آمریکای لاتین و اروپا و نیز آسیا و آفریقا گفت: لبنانی‌ها که در اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشورهای موثر نقش و نفوذ موثری دارند، می‌توانند از ظرفیت‌های خوب ایران در عرصه‌های جهانی برای زمینه سازی منافع مشترک و پیشرفت و توسعه در تمامی زمینه‌ها استفاده کنند.
منبع: فارس