۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰

پلوسی: از وتوی اوباما حمایت می‌کنیم

رهبر اقلیت‌ دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد که دموکرات‌های این مجلس در صورت نیاز آراء کافی برای حفظ حق وتو رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از «برجام» را در اختیار دارند.
کد خبر : ۲۵۴۳۳۶
صراط: رهبر اقلیت‌ دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد که دموکرات‌های این مجلس در صورت نیاز آراء کافی برای حفظ حق وتو رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از «برجام» را در اختیار دارند.

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) در حمایت از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) تأکید کرد، که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، اگر نیاز باشد، آراء کافی برای حمایت از حق وتو «باراک اوباما» برای دفاع از برجام را در اختیار دراند.

این نماینده دموکرات ایالت «کالیفرنیا» در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تصریح کرد، اگر همین امروز، رأی‌گیری درباره برجام صورت می‌گرفت، حمایت کافی در بین دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا برای حفظ حق وتو اوباما وجود داشت.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای حفظ حق وتو خود به حمایت 146 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیاز دارد و کمتر از 60 نماینده دموکرات این مجلس تا بحال به صورت آشکار حمایت خود از برجام را اعلام کرده اند.

پلوسی در مصاحبه با آسوشیتدپرس حاضر نشد فاش کند که محاسبات خود از تعداد دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که می خواهند از برجام حمایت کنند را فاش کند اما درباره برآیند رأی‌گیری و حمایت دموکرات‌ها از حق وتو اوباما در موضوع برجام ابراز اطمینان کرد.

وی تأکید کرد: وتو رئیس‌جمهور آمریکا حفظ خواهد شد. من در اینباره بسیار مطمئن هستم.

ایران و ۱+۵ در ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیرماه) در مذاکرات هسته‌ای به یک جمع‌بندی رسیدند و یک هفته بعد کاخ سفید، متن برجام را در اختیار کنگره قرار داد تا آن را مورد بررسی قرار دهد و در تاریخ ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور ماه) درباره آن رأی‌گیری کند.

جمهوری‌خواهان امیدوارند بتوانند دو سوم اکثریت آراء کنگره را علیه توافق هسته‌ای ایران به دست آورند تا حق وتو اوباما در این زمینه سلب شود.

دو سناتور دموکرات آمریکایی روز چهارشنبه حمایت خود از برجام را اعلام کردند و تعداد حامیان برجام در سنا که حمایت خود را اعلام کرده‌اند را به ۲۵ نفر رساندند و تنها دو دموکرات تابحال در سنا رسماً مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرده‌اند.اوباما به حمایت ۳۴ نفر از دموکرات‌های سنا برای حفظ حق وتو خود نیاز دارد.

اظهارات پلوسی در حالی مطرح شده است که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق رسیده‌اند که از بازرسان ایرانی برای بازرسی پارچین استفاده شود و این مسئله خشم جمهوری‌خواهان را برانگیخته است.

پلوسی به گزارش آسوشیتدپرس بی‌اعتنایی کرد و گفت که این مسئله مربوط به توافقی درباره تحولات هسته‌ای ایران در گذشته است و در حمایت از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: من واقعاً به این توافق اعتقاد دارم.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط وتو آمریکا