۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱

واکنش آمانو به گزارشی درباره بازرسی‌ها

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به گزارشات منتشر شده درباره بازرسی ها از سایتهای مشکوک ایران اظهار ناخرسندی کرد و گفت چنین اخباری نحوه اقدام مهم راستی آزمایی ها را اشتباه نشان داده است.
کد خبر : ۲۵۴۴۲۷
صراط: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به گزارشات منتشر شده درباره بازرسی ها از سایتهای مشکوک ایران ابراز ناراحتی کرد و گفت چنین اخباری نحوه اقدام مهم راستی آزمایی ها را اشتباه نشان داده است.

یوکیا آمانو دربیانیه ای اعلام کرد: اظهاراتی که مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئولیت بازرسی‌های هسته‌ای ایران را به ایران واگذار کرده، مایه ناخرسندی من است. چنین اظهاراتی ارائه غلط روش اجرای اقدام مهم راستی آزمایی‌ها است.

بر اساس یک "نقشه راه" توافق شده بین ایران و آژانس قرار شده تا پایان سال جاری میلادی مسائل باقی مانده و مطالبات ادعایی آژانس از کشورمان حل و فصل شود و این پرونده بسته شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز با انتشار گزارشی با ادعای دستیابی به سند محرمانه همکاری ایران و آژانس اعلام کرد: بر اساس این توافق به ایران اجازه داده شده تا از کارشناسان خود برای بازرسی از تأسیسات مشکوک استفاده کند.

همچنین امروز معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر دسترسی به اطلاعات مربوط به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گمانه‌زنی دانست.

بهروز کمالوندی گفت: آژانس تاکنون به تعهداتش درخصوص حفظ اسناد و اطلاعات محرمانه توافق دوجانبه با کشورمان پایبند مانده و اقدامی که حاکی از نقض این تعهدات باشد صورت نگرفته است.

آمانو در این بیانیه آورده است " می توانم اعلام کنم که سازو کارها از لحاظ فنی محکم و بر اساس رویه های بلند مدت آژانس هستند و به هیچ وجه معیارهای پادمانی ما مورد مصالحه قرار نگرفته است.


منبع: تسنیم