۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴

کشف بزرگترین جسم فضایی +عکس

محققان فضایی توانسته‌اند بزرگترین اجسام را در فضا که حدود 7 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد را کشف کنند.
صراط: برخی اجسام بسیار بزرگ در فضا وجود دارند اما کدام یک از این اجسام بزرگتر از بقیه است؟

بر اساس گزارش یک تیم از محققان مجارستانی با همکاری محققان آمریکایی با هدایت پروفسور Lajos Balazs، بزرگترین شکل مجسم در فضا یک حلقه‌ای از 7 کهکشان است که 7 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد و حدود 5 میلیارد سال نوری نیز پهنای آن می باشد.

کشف بزرگترین جسم فضایی +عکس

این کهکشان‌های شبکه ای از سطح زمین قابل رؤیت نیستند اما دارای ویژگی‌هایی است که یک سوم آسمان را می‌پوشانند.

این حلقه به وسیله 9 Gamma-Ray Bursts) GRB) که از نه کهکشان نشات می گیرند، کشف شده است. GRBs بزرگترین و پر انرژی ترین رخداد فضا می باشد که تا کنون انرژی از خود در عرض چند ثانیه صادر کرده است که بنا به گفته محققان برابر با انرژی است که خورشید در تمام طول عمر از خود صادر کرده است.

این انرژی‌ها به وسیله supernovae یا hypernovae که از برخورد ابرنو اختر‌ها با ستاره‌های نوترونی و سیاهچاله‌ها در مدت زمان چند ثانیه و یا چند ساعت رخ میدهد بروز پیدا می کنند.

گذشته از مرگ و میرهای جذابی که برای این ستاره‌ها رخ می‌دهد، این ستاره‌ها به اختر شناسان کمک می‌کنند تا فاصله سایر سیارات را بسنجند.

براین اساس، مشاهدات GRBs نشان داده است که 9 کهکشان در حلقه‌ای که به شکل پوسته می‌باشد قرار دارند.

بر اساس گفته‌های پروفسور Balazs مشاهدات نشان داده‌اند که فاصله کهکشان‌ها بسیار شبیه فاصله آنها با سیاره زمین است و احتمال 1 در 20000 وجود دارد که در نظم کهکشان‌ها اختلالی رخ دهد.

این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: «اگر تحقیقات ما درست باشد، این ساختار کشف شده در تضاد با مدل های کنونی جهان می باشد».