۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶

کفاشیان: در مورد تبانی نیمه‌مطمئن بودیم!

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: تا امروز نشنیده‌‌ام که فدراسیون از داوری که محروم شده بود، خواسته باشد بازی را دربیاورد.
کد خبر : ۲۵۴۴۵۵
صراط: علی کفاشیان در مناظره‌ با محمد دادکان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که آیا فساد در فوتبال وجود دارد و شما آن را می‌بینید، گفت: من فساد را در فوتبال ندیده‌ام. ممکن است خطاها و مشکلاتی باشد اما باید ابتدا ببینیم تعریف فساد چیست؟ آیا تعریف فساد این است که مربی و ورزشکار پول زیادی می‌گیرند یا معنی فساد این است که به هم توهین می‌کنند؟ معنی فساد باید تفسیر شود. اگر بحث می‌شود که تبانی یا رشوه‌هایی وجود دارد باید این بحث‌ها مستند شود.

وی تاکید کرد: فیفا در راستای مقابله با فساد رکن‌های قضایی را برای فدراسیون‌ها در نظر گرفته است مانند کمیته اخلاق، کمیته انضباطی و کمیته استنیاف. من به عنوان یک شهروند در این کشور زندگی می‌کنم و اگر انگی می‌زنم و فسادی است انتظار دارم که قوه قضائیه به آن رسیدگی کند. آقای جعفری دادستان استان تهران اعلام کردند اگر فسادی است چرا فقط در رسانه‌ها مطرح می‌شود و مستندات آن را ارائه نمی‌کنند؟

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: اگر کسی مستندات و اطلاعاتی از فساد در فوتبال دارد کافی است حتی بدون اعلام کردن نامش تلفنی تماس گرفته و ما را در جریان قرار دهد تا به آن رسیدگی کنیم. اگر من بگویم فساد هست و نتوانم آن را ثابت کنم خودم منشاء فساد هستم. ما آمادگی داریم تا اگر اطلاعات و مستنداتی در مورد فساد در فوتبال به ما اطلاع داده شده یا ارائه شود به آن رسیدگی کنیم.

کفاشیان در پاسخ به این سوال که تاج اعلام کرده هر رسانه‌ای به فساد در فوتبال بپردازد فقط به دنبال ایجاد جنجال است و قصد اصلاح ندارد، گفت: من ابتدا از دادکان تشکر می‌کنم که گفت فساد در فوتبال نیست اما اشخاصی هستند که آن را انجام می‌دهند. بگذارید برای شما مثالی بزنم. اگر یک بانک بزرگ 2 هزار شعبه داشته باشد و افرادی پیدا شوند که در 10 یا 20 شعبه خلاف کرده و فساد کنند آیا می‌شود گفت همه سیستم بانکی آن بانک بزرگ فاسد است؟

وی افزود: فوتبال اتاق شیشه‌ای است که همه آن را می‌بینند؛ از یک بچه گرفته تا یک فرد کهنسال. در واقع فوتبال کانون توجه همه است و طبیعی است که چنین مسائلی را در مورد آن مطرح می‌کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که پس با این حساب شما با این اظهار نظر تاج موافق هستید، خاطرنشان کرد: یک بخش از صحبت‌های تاج منطقی است و یک بخش‌هایی هم نه.

کفاشیان در پاسخ به این پرسش که چرا به ناحق برخی از مدیران خود مثل نایب رئیس، دبیرکل و... را برکنار کردید، گفت: چون خودم را نتوانستند تغییر دهند به این نتیجه رسیدند که تغییرات دیگری ایجاد کرده و دیگران را تغییر دهند!

وی درباره این اظهار نظر که می‌توانید توصیه کنید باشگاه‌ها مدیران خوبی را به خدمت بگیرند؛ گفت: باشگاه‌های ما مستقل هستند. آنها اساسنامه، مجمع و هیئت مدیره خود را دارند که نمایندگان آنها در مجموع مجمع فدراسیون فوتبال را تشکیل می‌دهند. در این خصوص اختیارات ما محدود است و خیلی در انتخاب مدیران باشگاه‌ها نمی‌توانیم نقش داشته باشیم.

کفاشیان درباره اینکه داوری که محروم شده چرا بعد دو سال آن داور برمی‌گردد و در سطح اول فوتبال ایران داوری می‌کند، اظهار داشت: اینکه داور اشتباهی کند نباید بگوییم تبانی کرده است، یکسری موارد عنوان شد که رکن قضایی فدراسیون فوتبال به آن رسیدگی کرد و پس از مدتی تشخیص داد که آن داور برای مدت زمانی محروم شود.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که بالاخره شما در مورد آن داور و اتهام تبانی آیا مطمئن بودید، عنوان کرد: نیمه‌مطمئن بودیم! در ورزش چنین مواردی داریم که یک ورزشکار 6 ماه محروم می‌شود و پس از طی کردن دوران محرومیتش به میادین برمی‌گردد.

کفاشیان در مورد اظهار نظر دادکان مبنی بر اینکه آن داور محروم به من گفته فدراسیون خواسته یک بازی را دربیاورم و حالا نمی‌دانم چرا همان فدراسیون من را محروم کرده، تاکید کرد: من این موضوع را تا به امروز نشنیده‌ بودم که فدراسیون از داور خواسته باشد بازی را دربیاورد. قطعا اگر این موضوع به اطلاع داده شود پیگیری و رسیدگی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه یعنی چنین گزارشی به شما نرسیده است، گفت: من وقت نکردم آن را بخوانم! ضمن اینکه گزارش‌های قضایی هیچگاه به دست ما نمی‌رسد و خود ارکان قضایی فدراسیون به آن رسیدگی می‌کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص بحث نقش رسانه‌ها در فساد فوتبال گفت: من خودم دو، سه بار به کمیسیون اصل نود رفتم و دیدم که آنها در برخی موارد استناد می‌کنند که در رسانه‌ای چنین چیزی گفته شده و یا چنین چیزی نوشته شده است که ما هم گفتیم اصلا چنین چیزی نیست. مطرح شدن این مسائل در رسانه‌ها باعث می‌شود ذهنیت‌ها منفی شده و آنها نیز بگویند حتما چیزی هست. متاسفانه شاهدیم برخی رسانه‌ها اخلاق را رعایت نکرده، امانتداری نمی‌کنند و اتهاماتی را بدون پایه و اساس مطرح می‌کنند.

کفاشیان عنوان کرد: خودم من شاهدم که خانواده‌هایی به ما مراجعه می‌کنند و می‌‌گویند ما پارتی یا پول نداریم تا فرزندانمان فوتبالی شوند و یا تیمی او را به خدمت بگیرد. مطرح کردن چنین بحث‌هایی قابل ثابت کردن نیست. ضمن اینکه هستند دلالال‌هایی که می‌گویند پول می‌گیریم و برای فرزند شما قرارداد 500 میلیونی برای فلان باشگاه می‌بندیم. در واقع همان افراد نیز کلاهبردار هستند و با این اقدامات کلاهبرداری می‌کنند خانواده‌ها نیز باید به خوبی از این موضوع آگاه بوده و هوشیار باشند.

منبع: تسنیم