۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳

استفاده داعش از سلاح شیمیایی در حلب

گروه تروریستی داعش در شمال سوریه، از مواد شیمیایی علیه گروه‌های مسلح مخالف خود استفاده کرده است.
کد خبر : ۲۵۵۳۸۱
صراط: گروه تروریستی داعش در شمال سوریه، از مواد شیمیایی علیه گروه‌های مسلح مخالف خود استفاده کرده است.

در پی حملات شیمیایی شنبه گذشته داعش در شهر «مارع» استان حلب، که یکی از مهم‌ترین مقرهای معارضان در شمال حلب به شمار می‌آید، یک نفر کشته و یک نفر دچار خفگی شده است.

وبگاه خبری «مدار الیوم» (وابسته به معارضان سوریه) به نقل از یکی از منابع محلی شهر حلب نوشت، گروه تروریستی داعش شهر حلب را با خمپاره‌های حاوی مواد سمی سبز رنگ گلوله‌باران کرد که ده‌ها تن علاوه بر قرمزی چشم، به مشکلات پوستی دچار شدند.

به گفته شاهدان عینی، بمباران  حلب، نه تنها منجر به ویرانی و سوختن ساختمان‌ها شد، بلکه آثار ابتلا به گازهای سمی سبزرنگ مایل به سیاه بعد از گذشت 24 ساعت کاملا روشن است.

«مامون الخطیب» سردبیر وبگاه خبری «شهبا پرس» در گفت‌وگو با «مدار الیوم» گفت: بر اثر بمباران حلب با گازهای سمی حاوی خردل یک نفر کشته و یک نفر به تاول‌های پوستی دچار شد.

سرتیپ «زاهر الساکت» رئیس مرکز موسوم به «اسناد استفاده از سلاح‌های شیمیایی» (وابسته به مخالفان) با استناد به مدارک و اسناد معتبر ضمن اشاره به خطر ناشی از این مواد بر انسان، به بیان توصیه‌های بهداشتی پرداخت و از مردم خواست که از نوشیدن آب و خوردن سبزی بپرهیزند چرا که شهر آلوده به گازهای سمی است و نوشیدن آب و خرید سبزی از بازار به بیماری معده و مشکلات پوستی صعب العلاج منجر خواهد شد.

با توجه به روایات مختلف پیرامون چگونگی دستیابی داعش به سلاح‌های شیمیایی، منابع گروهک «ارتش آزاد» سوریه در گفت‌و‌گو با مدارالیوم گفتند که تروریست‌های داعش اواخر سال 2013 از «گردان شیخ سلمان» واقع در شهرک «دار عزة» در حومه غربی حلب بعد از جدایی از گروهک «جبهة النصره» به تعداد کثیری از سلاح‌های شیمیایی دست یافتند.

هر چند برخی از گزارش‌های مطبوعاتی از توانایی داعش به ساخت سلاح‌های شیمیایی مخصوصا (خردل و کُلر) از طریق آزمایشگاه‌های دانشگاه و به کمک نیروهای متخصص عراقی خبر می‌دهند، اما مدارکی جهت اثبات این مدعا در خصوص چگونگی دستیابی داعش به این سلاح‌ها وجود ندارد.

سرتیپ ساکت نیز خمپاره‌های شیمیایی را از نوع 130 دانست که «مادر چشم‌ها» (ام العیون) نام دارد و مدعی است که تروریست‌های داعش طی دوره تسلط خود بر انبار تسلیحات عراق به شرط استفاده از این سلاح ها در غوطه شرقی دمشق در اختیار آنها قرار گرفته است.

ساکت استفاده از سلاح‌های شیمیایی را بازی اطلاعاتی دولت بشار اسد همزمان با ورود «استفان دی‌میستورا» فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، به منطقه، خواند تا وانمود کند که بعد از شکست‌های پی در پی در حلب، داعش قصد دارد با  استفاده از سلاح‌های شیمیایی از شهروندان شهرستان مارع انتقام بگیرد.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط حلب داعش