۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸

حدادیان: کشف شاعرانه باید دغدغه اصلی شاعر باشد

چهارمین دوره آموزشی «آفتابگردان ها» با حضور تعدادی از زنان و دختران شاعر در مجموعه آموزشی آدینه برگزار شد. حدادیان در این دوره بر لزوم مطالعه و احتجاج در تاریخ برای ورود به شعر آئینی و هیأتی تأکید کرد.
کد خبر : ۲۵۵۵۷۰
صراط: اردوی دوم از چهارمین دوره آموزشی سالانه شاعران جوان انقلاب اسلامی (آفتابگردان ها) در حالی برگزار شد که در روز نخست این دوره، اساتیدی از جمله سعید حدادیان، سیداکبر میرجعفری و محمدمهدی سیار کارگاهی را با عنوان «شعر اهل بیت علیهم السلام» اداره کرده و در آن به نقد و بررسی اشعار زنان شاعر شرکت کننده در این دوره آموزشی پرداختند.

مطالعه آثار تاریخی یکی از الزامات ورود به شعر آیینی و اهل بیتی(ع)

در اولین کارگاه، سعید حدادیان ضمن یادآوری شعری از محمدعلی بهمنی که در سوگ امام خمینی (ره) و با مطلع «زنده تر از تو کسی نیست، چرا گریه کنیم» سروده بود، اظهار داشت: شاعران انقلابی باید اشعار خود را با اشعار برتر این حوزه و اساتید بزرگ محک بزنند تا شاهد ارتقای کیفی اشعار انقلابی و اهل بیتی(ع) خود باشند.

وی همچنین با اشاره به شعرسرایی توسط حضرت سکینه (س) تاکید کرد: الگوی زنان شاعر باید حضرت سکینه (س) باشد که جلسات شعری را به نقد شخص خودشان اداره می کردند.

حدادیان همچنین حفظ صلابت در هنگام شعرخوانی به خصوص از سوی شاعران زن را از الزامات شرکت در مراسم شعرخوانی دانست و گفت: زنان شاعر باید دقت بیشتری در پرهیز از کج تابی ها داشته باشند تا بهانه به دست افراد مغرض نیفتد.

این شاعر آیینی در ادامه سخنان خود، مطالعه آثار تاریخی را یکی از الزامات ورود به شعر آیینی و اهل بیتی(ع) دانست و گفت: ماجراهای بسیاری در طول زندگی ائمه اطهار علیهم السلام روی داده که در بسیاری از موارد شعری در آن زمینه ها سروده نشده است. بنابراین مطالعه و احتجاج خوب در شعرسرایی اهمیت بسیاری دارد که مانع از تکرار کلمات و مضامین در اشعار خواهد شد.

کشف شاعرانه باید دغدغه اصلی شاعر باشد

یکی دیگر از اساتید در این جلسه، سیداکبر میرجعفری بود که طی سخنانی، بر لزوم شعرسرایی با کلمات و مضامین آشنا تاکید کرد و گفت: شاعر باید در آغاز شعرسرایی، با تعبیرات آشنا، شعر عاشوایی و انقلابی بسراید. اما جسارت او باید به اندازه ای باشد که در وهله دوم، بدون داشتن دغدغه استفاده از تعابیر آشنا به ذهن، مضامین جدیدتری را کشف کرده و در قالب شعر بیان کند.

وی افزود: از شاعر انتظار داریم که اشعارش کشف شاعرانه ای باشد که قابل تعبیر در زبان های دیگر بوده و در عین حال آن را بی پیرایه در اختیار دیگران بگذارد.

میرجعفری همچنین ترانه نامیدن شعرهایی با بیان عامیانه را اشتباه دانست و گفت: همین اندازه که عنوان شعر به بیانی اطلاق شود، باید ابزار و نکات شاعرانه برای آن استفاده شود.

حذف حروف و کلمات زائد برای گوش نواز کردن شعر ضرورت دارد

محمدمهدی سیار نیز از دیگر اساتید اداره کننده کارگاه اول در چهارمین دوره آموزشی سالانه شاعران جوان انقلاب اسلامی، یعنی «آفتابگردان ها» بود که به نکاتی در خصوص شعرسرایی تاکید کرده و گفت: حذف حروف و کلمات زائد برای گوش نواز کردن شعر ضرورت دارد.

وی بر لزوم استفاده از ردیف های مجاز و قابل درک تاکید کرده و افزود: تلاش برای مردمی کردن کلام باید با احتیاط صورت بگیرد تا از محدوده قواعد شعری خارج نشود.

دفتر شعر مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب همه ساله در راستای پویایی شعر جوان و زمینه سازی رویش نسل جدید شاعران انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی سالانه شاعران جوان انقلاب اسلامی در قالب دوره‌های «آفتابگردان ها» می‏‌کند.

پس از استعدادیابی از سراسر کشور ده‌ها شاعر جوان و مستعد، شناسایی شده و به عضویت دوره در می‌آیند و برنامه‌های متنوعی مثل اردوهای آموزشی چندروزه، بسته‌های مطالعاتی، نقد مکتوب، حضوری و تلفنی آثار و دیگر برنامه‌های آموزشی برای آنان تدارک دیده می‌شود.


منبع: تسنیم