۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
بسته خبری بحران مهاجران در اروپا

مرگ 50 مهاجر بر اثر غرق شدن قایق

بحران مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا اخیرا به یکی از دغدغه‌‌های سیاستمداران تبدیل شده‌ و هر روز هزاران مهاجر به امید بهبود شرایط زندگی و آینده خود راه مهاجرت به این قاره را در پیش می‌گیرند و این در شرایطی است که شماری از کشورهای اروپایی در حال سخت‌تر کردن سیاست‌های مهاجرتی خود هستند.
کد خبر : ۲۵۷۲۲۹
صراط: بحران مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا اخیرا شدت بیشتری گرفته و به یکی از دغدغه‌‌های سیاستمداران تبدیل شده‌ است. هزاران تن از اتباع کشورهای بحران‌زده در تلاش برای ورود به کشورهای اروپایی هستند و هر روزه شمار زیادی مهاجر که اکثریت آنها را مهاجران سوری، عراقی، افغانی و بعضا آفریقایی تشکیل می‌دهند، راه اروپا را در پیش می‌گیرند تا خود را از جنگ‌ها و اوضاع نامناسب حاکم بر کشورهای متبوعشان خلاص کرده و زندگی جدیدی را در پیش بگیرند.

در این میان جایگاه آلمان بسیار قابل توجه است چرا که بسیاری از مهاجران خواستار ورود به این کشور و اتریش هستند. طی یک ماه گذشته در رکوردی بی‌سابقه بیش از 108 هزار پناهجو به طور عمده از سوریه، عراق و افغانستان وارد اروپا شده‌اند و در مسیر مهاجرت صدها تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند و این در حالیست که پیش‌بینی می‌شود سیل مهاجرت‌ها به این قاره همچنان رو به گسترش باشد.

سیل مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا در حالیست که برخی دولت‌های اروپایی از پذیرش پناهجویان خودداری کرده‌اند و در برابر پیشنهادات اتحادیه اروپا بر سر یک طرح مشترک مقاومت نشان داده‌اند و برخی دیگر نیز در حال سخت‌تر کردن سیاست‌های مهاجرت در زمینه پناهجویی و امنیت مرزی هستند که بعضا به دلیل افزایش احساسات ضدمهاجر در داخل این کشورهاست.

در زیر به آخرین اخبار و تحولات مربوط به این بحران می‌پردازیم:

*خاخام اعظم فرانسه خواستار حرکت انسانی در پذیرش پناهجویان شد

«حیم کورسیا» خاخام اعظم فرانسه خواستار حرکت مدنی و انسانی در پذیرش پناهجویان شد.

*پاپ خواستار اسکان پناهجویان در کلیساهای محلی اروپا شد 

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان از کلیساهای محلی در اروپا خواست که هر یک از یک خانواده آواره میزبانی کند. 

پاپ فرانسیس در سخنانی در جمع مسیحیانی که برای عبادت در واتیکان تجمع کرده بودند، روز یکشنبه از کلیساهای محله‌ها و همچنین جوامع مذهبی مسیحی کوچک خواست تا هریک از یک خانواده آواره میزبانی کنند و اعلام کرد که اسکان آوارگان را از شهر خودم واتیکان آغاز می‌کند.

وی افزود: «در برابر تراژدی ده‌ها هزار پناهجویی که برای فرار از مرگ، جنگ و گرسنگی در کشورهایشان راه اروپا را در پیش گرفته‌اند، انجیل از ما می‌خواهد که به آنها امید زندگی بدهیم.»

*اعلام آمادگی استرالیا برای پذیرش مهاجران سوری بیشتر در خاک خود

«تونی ابوت» نخست‌وزیر استرالیا طی اظهاراتی از آمادگی کشورش برای پذیرش شمار بیشتری از مهاجران سوری در خاک خود بمنظور مقابله با بحران مهاجرت به اروپا خبر داد.

وی در سخنانی اعلام کرد: «سهمیه پذیرش مهاجران در استرالیا برای سال 2015-2016 میلادی 13 هزار و 750 نفر است و این سهمیه بدون تغییر خواهد ماند اما با این وجود دولت استرالیا در چارچوب برنامه بشردوستانه پذیرش پناهجویان آماده پذیرش مهاجران سوری بیشتر و ارائه کمک‌های مالی بیشتر به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل است.»

وی افزود: «استرالیا سال گذشته نزدیک به 4500 پناهجوی عراق و سوری را در خاک خود پذیرش کرد و ما آماده‌ایم که امسال نیز با توجه به بعد گسترده بحران شمار قابل توجهی از این پناهجویان را در خاک خود جای دهیم.»

*نجات 100 پناهنده سوری در سواحل قبرس

مقامات قبرس روز یکشنبه از نجات بیش از 100 پناهجوی سوری در دریای مدیترانه خبر دادند.

به گفته این مقامات، قایق حامل 114 سوری که 54 زن و کودک در آن حضور داشتند، در 40 کیلومتری بندر «لارناکا» قبرس با مشکل مواجه شد.

بنابر اعلام پلیس قبرس، تمامی مسافران این کشتی نجات یافتند و هیچگونه تلفاتی گزارش نشده است.

قبرس در 100 کیلومتری ساحل سوریه قرار دارد و به رغم جنگ داخلی در سوریه از سال 2011 تاکنون، این کشور میزبان موج گسترده مهاجرت سوری‌‌ها نبوده است.

*مرگ 50 مهاجر بر اثر غرق شدن قایق مهاجران در سواحل غربی مالزی

مقامات مالزی روز یکشنبه از کشف جسد 35 مهاجر اندونزیایی دیگر که قایق آنها روز پنجشنبه گذشته در ساحل غربی مالزی غرق شده بود، خبر دادند.

به گفته مقامات این کشور، با کشف این 35 جسد شمار قربانیان این حادثه غم‌انگیز هم‌اکنون به 50 نفر افزایش یافته است.

این قایق که به گفته بازماندگان حدود 80 سرنشین داشته روز پنجشنبه به علت شرایط نامناسب جوی در تنگه مالاکا در ایالت سلانگور (Selangor) واژگون شد.

طبق ارزیابی‌ها، دستکم دو میلیون مهاجر غیرقانونی که اغلب از اتباع اندونزی هستند، در مالزی کار می کنند.

وقوع حوادث این چنینی در آب‌های مالزی بسیار اتفاق می‌افتد و هزاران مهاجر به امید یافتن شغل در بخش‌های ساختمان‌سازی، کارخانه‌ها یا مزارع سعی می‌کنند خود را با قایق‌های نامناسب به این کشور برسانند.

منبع: فارس