۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
کارها به کندی پیش می‌رود

۹۶ ساعت پس از فاجعه منا/ مرور همه وقایع تا ظهر دوشنبه/ ۱۶۹ کشته‌ ایرانی

در فاجعه‌ای که روز پنج‌شنبه در منا به وقوع پیوست تاکنون ۱۶۹ نفر ایرانی جانباخته‌اند و ۲۹۸ نفر هنوز مفقودند. تمام وقایع فاجعه منا تا ساعت ۱۱ امروز را در این خبر بخوانید.
کد خبر : ۲۶۰۵۱۶
صراط: چهار روز گذشته نخستین روزی بود که حاجیان امسال در منا حاضر شدند و باید طبق مناسک حج سه روز در منا بمانند. یکی از اقداماتی که باید در این سه روز انجام دهند رمی جمرات است.

هر سال به دلیل حضور میلیونی حاجیان تمتع و البته انجام همزمان مناسک توسط آنها، در مسیرهای منتهی به رمی جمرات ازدحام شدید رخ می‌دهد.

اما نکته‌ای که وجود دارد تدبیر رژیم سعودی برای ساماندهی این اوضاع است. مساله‌ای که در چندین سال اخیر بسیار کمرنگ دیده شده است. آنقدر کمرنگ در نهایت تبدیل به فاجعه‌ای مرگبار، غمبار و فراموش‌نشدنی شد.

صبح چهار روز گذشته در حالی‌که حاجیان کشورهای مسلمان به سوی رمی جمرات حرکت می‌کردند ارتش سعودی به دلایل نامعلوم و بدون هماهنگی قبلی دو مسیر رمی جمرات را بست. زائران مجبور شدند از مسیرهای دیگر تردد کنند.

آنهایی که به انتهای خیابان رسیده بودند با انسداد انتهای مسیر مواجه شدند در حال بازگشت بودند که با سیل عظیم جمعیتی که برای رمی جمرات به محل انجام مناسک می‌رفتند برخورد کردند.

سپس آنها به مسیر باریک و کوچکی هدایت شدند که باید از دروازه‌ای کوچک عبور می‌کردند و همین امر موجب برخورد و ازدحام شدید در ورودی این مسیر شد و فاجعه منا را رقم زد.

در روز اول در ابتدا سعید اوحدی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که آمار دقیقی از تعداد تلفات و مجروحین نداریم.

در ساعت 13:22 دقیقه مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت اعلام کرد که مرگ 12 ایرانی تایید شده و پس از اعلام اولین آمار سیر تصاعدی کشته‌شدگان ایرانی شروع شد.

پس از دقایقی در ساعت 13:28 دقیقه سعید اوحدی از افزایش تعداد کشته‌ها به 350 نفر خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 1500 زائر در حادثه رمی جمرات مجروح شدند.

در ساعت 14 خبر تشکیل ستاد ویژه پیگیری و بررسی وضعیت زائران ایرانی حادثه منا با حضور حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر سرپرست حجاج ایرانی، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و پیرحسین کولیوند مشاور رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت مخابره شد.

در همین حین خبر از امدادرسانی تیم پزشکی ایران و تشکیل گروه‌های امدادی توسط زائران ایرانی به صورت داوطلبانه از منا منتشر می‌شد.

همچنین شاهدان عینی و مسئولان از امدادرسانی گروه‌های پزشکی سعودی شکایت می‌کردند و از ایجاد مانع برای جستوجوی جانباختگان، ممانعت از انتقال زائران مجروح ایرانی به مراکز پزشکی و درمانی، بدرفتاری با مجروحان ایرانی و کندی امدادرسانی توسط رژیم سعودی سخن می‌گفتند.

در ساعت 14:39 دقیقه، نیم ساعت پس از خبر تشکیل ستاد ویژه، اوحدی آمار 43 زائر ایرانی جانباخته و 60 مصدوم را اعلام کرد. حدود نیم ساعت پس از اعلام اوحدی، اسامی 43 جانباخته ایرانی توسط شهسواری مدیر روابط عمومی سازمان حج منتشر شد.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. اوحدی اظهار امیدواری کرد تا یک ساعت آینده آمار نهایی را بدهد. اما امروز (جمعه) اوحدی اعلام کرد تا فردا آمار نهایی اعلام می‌شود زیرا عمق فاجعه بسیار زیاد است.

اوحدی سپس در ساعت 17:10 دقیقه آمار کل کشته‌ها تا آن لحظه را بیش از 1000 نفر اعلام کرد و گفت: بیش از 2000 هزار نفر مجروح شده‌اند.

کمتر از یک‌ساعت از اعلام 43 زائر ایرانی جاباخته نگذشته بود که اعلام شد شمار کسته‌های ایرانی به 95 نفر رسید.

پس از آن حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگوی زنده تلفنی در صداوسیما با اشاره به این مطلب که سعودی ها هنوز نتوانسته‌اند جنازه‌ها را از محل وقوع حادثه خارج کنند، گفت: تمام بیمارستان ها را مورد بررسی‌قرار داده‌ایم تا حجاجمان را پیدا کنیم و از وضعیت آنها با خبر شویم.

قاضی عسکر تصریح کرد: سعودی ها حتی اجازه نمی‌دهند که نیروهای ما در صحنه حاضر شوند و مجروحان ما را شناسایی کنند و ما نمی‌دانیم این چه شیوه خدمت رسانی است.

در ساعت 19:13 دقیقه اوحدی آخرین آمار را 1200 کشته اعلام کرد و گفت: تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه به بیش از 3200 نفر رسیده است.

در این میان افراد برجسته کشور اعم از علما، مراجع تقلید، سران لشگری و کشوری با صدور پیام‌های تسلیت خواستار تسریع در روند امدادرسانی و پیگیری مجدانه دولت جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حق و تامین امنیت زائران ایرانی بیت‌الله الحرام شدند و تمام مسئولان به بی‌کفایتی رژیم سعودی در اداره حج تمتع امسال تاکید کردند.

در این زمینه مقام معظم رهبری پیامی را صادر کردند و با بیان اینکه دولت سعودی باید مسئولیت سنگین این فاجعه را به عهده بگیرد، سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر که تعداد کل کشته‌ها از 1300 نفر گذشته است، گفت: از این تعداد 125 نفر زائران ایرانی بوده‌اند.

سپس رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه 70 زائر ایرانی به دلیل کوفتگی و گرمازدگی بستری هستند، گفت: هم‌اکنون 2 زائر ایرانی در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند که سعودی‌ها اجازه انتقال آنها را به مراکز درمانی ایران را نمی‌دهند.

در پایان رئیس سازمان حج و زیارت از مجهول‌الهویه بودن 6 زائر جانباخته ایرانی خبر داد و گفت: آمار نهایی امشب (پنج‌شنبه) سازمان حج و زیارت 131 جانباخته ایرانی در حادثه منا است و این آمار امشب(پنج‌شنبه) افزایش نمی‌یابد.

از ابتدای صبح امروز اوحدی به فارس اعلام کرد که پیکرهای جان باختگان ایرانی فاجعه مرگبار منا اوایل هفته آینده به کشور بازگردانده می‌شود و هم‌اکنون شناسایی پیکرها در سردخانه‌ها ادامه دارد.

اوحدی اظهار داشت: هم‌اکنون 4 کمیته جستوجو در سردخانه‌ها و بیمارستان‌های سعودی در تلاشند تا زائران ایرانی جانباخته را پیدا کنند و دیگر هیچ جنازه‌ای روی زمین نمانده و تمام اجساد به سردخانه‌ها منتقل شده است.

امروز حاجیان دوباره برای رمی جمرات می‌روند و فردا بعد از نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه برای انجام آخرین مناسک حج باز می‌گردند.

این درحالی است که منابع عربی در 48 ساعت گذشته آمارهای ضد و نقیض زیادی را صادر می‌کردند که بنا به گفته سعید اوحدی این آمار خیلی قابل استناد نیست.

در روز گذشته نیز جستوجوی مفقودین به کندی انجام شد و به دلیل ممانعت‌های رژیم سعودی از شناسایی جانباختگان تعداد آمار حاجیان ایرانی کشته‌شده اضافه نشد. روز دوم فاجعه منا اتفاقاتی افتاد که در زیر میخوانید:

12:39/

پیش‌بهار (خبرنگار شبکه خبر): تا فردا صبح آمار دقیق از مفقودین منا اعلام می‌شود. 85 مصدوم ایرانی که تعدادی از آنها سرپایی درمان شده و مرخص شده‌اند. دیشب آمار کشته‌ها 133 نفر اعلام شده بود که 2 نفر زنده بودند و آمار به 131 نفر رسید.

13:25/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): بیش از 1500 نفر آخرین آمار جانباختگان براساس منابع موثق است. پیش‌بینی می‌شود این آمار به 2000 نفر برسد. مجروحین این حادثه نیز به بیش از 2000 نفر رسید.

موبایل بسیاری از مفقودین در حادثه گم یا خرد شده است. ایران‌ایر و ماهان برای انتقال جانباختگان اعلام آمادگی کردند. اعزام بستگان جانباختگان به همراه اجساد به ایران انجام می‌شود.

در صحرای منا عزای عمومی اعلام شد. امشب مراسم ختم جانباختگان در محل استقرار بعثه مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

14:14/

سید احمد علم‌الهدی (عضو مجلس خبرگان رهبری): هدف اصلی دشمن از بین بردن کعبه و حج است و این خط از دو قرن پیش دنبال می‌شد. رژیم سعودی با بی‌کفایتی خط دشمن را دنبال می‌کند.

آتش‌سوزی امروز صبح در چادر مصری‌های ساکن در منا هم مانند وقایع گذشته براثر بی‌تدبیری مسئولان سعودی است.

14:20/

مصطفی خاکسار قهرودی (رئیس اسبق سازمان حج و زیارت): ضعیفترین انسان و سازمان می‌تواند ازدحام حاجیان در مسیر رمی جمرات را ساماندهی کند. ساماندهی آنها با کمترین ابزار قابل انجام است ولی چرا هرسال این ازدحام صورت می‌گیرد.

این حادثه عظیم دلیل بزرگی دارد. اسکورت و ورود خودروی شاهزاده سعودی قطعا باید رخ داده باشد.

باید گفت یا حرکت عمدی بوده یا واقعه‌ای اتقاف افتاده که کنترل از دست مسئولان خارج شده است.

14:50/

سیدعلی مرعشی (رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر): خبری منتشر شده بود مبنی بر انتقال برخی مصدومان ایرانی به بیمارستان طاهابخش که با حضور نماینده ما این خبر تکذیب شد و هیچ مصدومی در آنجا نبود.

آمار تمام مصدومان ایرانی در بیمارستان‌های سعودی و ایرانی مکه، عرفات و منا را داریم و یک زائر نیز به جده منتقل شد که در جریان آن هم هستیم.

از انتقال مجروحان به طائف و ریاض بی‌خبرم.

16:12/

جلسه ویژه هیات دولت برای رسیدگی به وضعیت زائران ایرانی حادثه دیده منا تا لحظاتی دیگر تشکیل می‌شود.

قرار است در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه شود و دستورات لازم برای بهبود شرایط حجاج صادر می‌شود.

جلسه کمیته ویژه شورای عالی امنیت ملی برای بررسی وضعیت زائران ایرانی نیز تشکیل شده است.

16:16/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): شماری از 365 زائر ایرانی مفقود شده در بیمارستان‌های جده و طائف بستری هستند و شناسایی شده‌اند.

16:32/

وزارت خارجه انگلیس تاکنون کشته شدن اتباع این کشور در جریان حادثه منا را تائید نکرده، اما همچنان سرنوشت 120 زائر انگلیسی مشخص نیست.

17:51/

یک مقام ارشد پاکستانی از ناپدیدشدن 236 نفر از اتباع پاکستانی در فاجعه منا خبر داد.

18:00

منابع آگاه از مکه اعلام کرده‌اند که تعداد کشته‌های این حادثه دلخراش به بیش از 2 هزار نفر رسیده است.

18:04/

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): هم‌آکنون تمام بررسی‌ها برای یافتن مفقودین در حال انجام است. تمام مکان‌هایی که احتمال حضور مفقودین در آنجا است بررسی شده است.

19:55/

علی اصغر احمدی (دبیر کل جمعیت هلال احمر): تا این لحظه آل سعود از ورود اکیپ‌های شناسایی ایران برای یافتن اجساد جانباختگان به سردخانه ها و بیمارستان‌ها ممانعت می‌کند.

مصدوم جدید نداریم و افراد مصدوم وضعیت خوبی دارند.

جان‌باختگان به تهران منتقل می شوند و از تهران به مراکز استان‌های محل زندگیشان انتقال می‌یابند.

20:50/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج وزیارت): 2 زائر ایرانی در بیمارستان طائف شناسایی شدند. هم‌اکنون 65 مجروح داریم که 55 نفر آنها در بیمارستان ایرانی و مابقی در بیمارستان‌های سعودی هستند.

22:54/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): بیشترین جانباختگان از سه استان گلستان، مازندران و لرستان هستند. فردا جدیدترین آمار اعلام می‌شود.

در ساعت 9:24 دقیقه روز سوم فاجعه براساس اعلام مسئولان سازمان حج و زیارت کشور از صبح روز سوم ده تیم فعالیت جستجویی خود را آغاز کردند.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت شب گذشته عنوان کرده بود که با توجه به هماهنگی‌ها انجام شده قرار است از امروز صبح ده تیم کار جستجوی مفقودین را آغاز کنند.

تاکنون و براساس اعلام مسئولان سازمان حج و زیارت 136 نفر از زائران ایرانی کشته شده‌اند.

این در حالی است که براساس اعلام منابع غیر رسمی تعداد کشته‌های ایرانی از میان زائران به 134 نفر رسیده است.

10:03/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): به دلیل ممانعت رژیم سعودی از شناسایی اجساد جانباختگان و از بین رفتن یا مفقود شدن موبایل‌های زائران ایرانی در زمان حادثه امکان یافتن مفقودین سخت شده است.

10:50/

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): شمار جانباختگان ایرانی حادثه منا به 136 نفر و تعداد مفقودان نیز به 344 نفر رسید. تعداد مجروحان ایرانی این حادثه 95 نفر است که تعدادی از آنها ترخیص شده‌اند.

12:35/

جدیدترین فهرست اسامی جانباخته‌ها، مفقودین و مجروحین ایرانی حادثه منا منتشر شد. این فهرست را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

12:45/

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): تعداد مفقودان ایرانی حادثه منا به 333 رسید. 10 نفری که به تازگی پیدا شده اند در سلامت کامل به سر می‌برند و به کاروان‌هایشان بازگشته‌اند.

13:04/

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی (دادستان کل کشور): فاجعه منا به عنوان یک بی کفایتی نباید مطرح شود بلکه باید به عنوان یک جنایت مطرح شود چون سعودی‌ها موظف بودند امنیت جان زائران را تأمین می‌کردند.

این مسئله باید بررسی شود و ما به عنوان دادستانی از دولت عربستان می‌خواهیم این مسئله را نه به عنوان محاکمه عوامل دم‌دستی بلکه این جرمی است که دولت مردان عربستانی باید محاکمه شوند و اگر رسیدگی نشود از محاکم بین المللی خواهیم خواست تا با آنها برخورد کنند.

13:05/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون 93 زائر ایرانی در مراکز درمانی سعودی و ایرانی بستری هستند. 50 نفر از جانباخته‌ها، مفقودین و مجروحین شناسایی شدند. 10 تیم جست‌وجو را برای شناسایی اجساد اعزام کرده‌ایم.

مسئولان سعودی عکس 500 زائر را در اتاقی در سردخانه زده بودند که نیروهای ما عکس آنها را تهیه کرده‌اند. منتظریم تا حجاج به مکه بیایند و در هتل این عکس‌ها را بزنیم تا مدیران کاروان بیایند و آنها را شناسایی کنند.

امیدواریم بتوانیم با اولین پروازها پیکرهای جانباختگان ایرانی را به کشور منتقل کنیم.

13:11/

حرکت زائران ایرانی به سوی مکه آغاز شده است و تا پایان شب تمام حجاج در مکه مکرمه جمع می‌شوند.

14:34/

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون آمار مفقودین به 329 نفر رسیده است. تاکنون 12 زائر ایرانی نیز پیدا شدند که حالشان خوب بود و به کاروان‌هایشان بازگشتند. تعداد 99 زائر ایرانی نیز در بیمارستان‌ها بستری‌اند.

15:10/

محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه): رسیدگی به وضعیت مجروحان و مفقودان، بازگشت پیکرهای مطهر جانباختگان به ایران و رسیدگی به وضعیت خانواده‌های آنان اولویت‌های ما در فاجعه منا است.

ما توقع داریم دولت عربستان به صورت جدی در زمینه امور فاجعه منا همکاری کند و این موضوع یکی از موضوعاتی است که ما در سازمان ملل بررسی می‌کنیم.

16:06/

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون منا از زائر ایرانی خالی شده و تمام زائران به مکه بازگشتند. نیروهای ستادی در منا حاضرند و در پی آخرین تلاش‌ها برای یافتن مفقودین در این سرزمین هستند.

16:47/

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون آمار مفقودین به 325  نفر رسیده و تعداد 103 زائر ایرانی نیز در بیمارستان‌ها بستری‌اند.

15:15/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون نزدیک به یک میلیون و 800 هزار زائر در حال ورود به مکه و هتل‌هایشان هستند و همین ازدحام باعث کند شدن مراجعه به مراکز درمانی برای شناسایی افراد شده‌است.

8 زائر ایرانی در بیمارستان جده شناسایی شدند و هم‌اکنون در صدد اخذ مجوز تردد بین شهری برای انتقال مجروحان ایرانی به بیمارستان‌های مرکز پزشکی هستیم.

18:50/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): عدم اعتقاد رژیم سعودی به مسئولیت‌پذیری و مشورت کردن با کشورهای دیگر از مهمترین علل بروز این فاجعه بود.

باید زمانی فرا برسد که عربستان متوجه شود نیاز به مشورت گرفتن از دیگر کشورها را دارد.

هنوز که توسعه‌ای انجام نشده اینگونه اتفاقات می‌افتد، اگر قرار باشد در سال‌های بعد ظرفیت را افزایش دهند با این وضع باید منتظر حوادث ناگوارتر باشیم.

18:54/

مصطفی خاکسار قهرودی (رئیس اسبق سازمان حج و زیارت): حق دیگر کشورها است که در تامین امنیت حجاجشان در موسم حج دخالت کنند.

عربستان باید با دیگر کشورها مشورت کند و ما آماده کمک در این زمینه هستیم. اگر اطلاعات اولیه در اختیار مسئولان سازمان ج قرار می‌گرفت امکان مدیریت این حادثه وجود داشت.

21:20/

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر (سرپرست حجاج ایرانی): خود سعودی‌ها راه را بر روی زائران بسته‌ و باعث بروز این حوادث شده‌اند. مسئولان عربستانی حتی آمادگی کمک رسانی در زمان وقوع حوادث را هم نداشتند.

همچنین امروز صبح در ساعت 8:17 دقیقه حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج و زیارت کشورمان آخرین وضعیت کشته‌ها مفقودان و مصدومین فاجعه سه روز گذشته منا را تشریح کرد.

وی افزود: تا به این لحظه ساعت 8 صبح، تعداد کشته‌های فاجعه منا به 144نفر رسیده است.

معاون امور حج سازمان حج و زیارت گفت: تعداد مصدومان و مجروحان به 85 نفر رسیده است.

محمدی تصریح کرد: در این میان تا این لحظه 323 مفقودی گزارش شده است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون کمیته ویژه‌ای برای انتقال پیکرهای مطهر جانباختگان و مجروحین به ایران تشکیل شده است که در حال بررسی وضعیت و هماهنگی‌های لازم هستند.

در چهارمین روز فاجعه منا حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج و زیارت کشورمان آخرین وضعیت کشته‌ها مفقودان و مصدومین فاجعه سه روز گذشته منا را تشریح کرد.

وی افزود: تا به این لحظه ساعت 8 صبح، تعداد کشته‌های فاجعه منا به 144نفر رسیده است.

معاون امور حج سازمان حج و زیارت گفت: تعداد مصدومان و مجروحان به 85 نفر رسیده است.

محمدی تصریح کرد: در این میان تا این لحظه 323 مفقودی گزارش شده است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون کمیته ویژه‌ای برای انتقال پیکرهای مطهر جانباختگان و مجروحین به ایران تشکیل شده است که در حال بررسی وضعیت و هماهنگی‌های لازم هستند.

12:00/

(تعدادی از مدیران کاروان): هم‌اکنون شناسایی مفقودین و اجساد مجهو‌ل‌الهویه ادامه دارد و تعدادی عکس جدید از اجساد آوردند و مدیران کاروان در بعثه و محل استقرار سازمان حج برای شناسایی افراد کاروانشان احضار شدند.

12:05/

حمید محمدی (رئیس ستاد عملیات حج 94): فردا نخستین گروه از حجاج ایرانی به کشور بازمی‌گردند. از فردا تا 26 مهرماه بازگشت حجاج از عربستان سعودی به کشور ادامه خواهد داشت.

13:02/

لیست جدید اسامی جانباختگان، مجروحان و مفقودان ایرانی تا ساعت 11 صبح امروز 5 مهرماه منتشر شد و می‌توانید از اینجا این لیست را مشاهده کنید.

13:05/

سیدعلی مرعشی (رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر): تعدادی از مجروحان حادثه منا از بیمارستان مرخص شدند. 18 نفر از این افراد همچنان زیر دستگاه تنف مصنوعی هستند.

اکنون 40 مجروح در بیمارستان هلال احمر و 42 مجروح نیز در بیمارستان‌های جده، مکه و طائف بستری هستند. متاسفانه 2 نفر در طائف و 2 نفر در جده وضعیت مساعدی ندارند و زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستند.

13:35/

حمیدرضا سیدی (مدیر کل فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)): اولین پرواز برگشت حجاج بر اساس زمانبندی انجام شده ساعت 11:50 دقیقه روز دوشنبه هفته جاری از جده به تهران توسط هواپیمایی ماهان انجام می‌شود.

هنوز زمان بازگشت شهدای حادثه منا مشخص نیست، چراکه از یک سو کارهای اداری در عربستان زمانبر است و از سوی دیگر هنوز هیچ برنامه‌ای از سوی سازمان حج و زیارت در این رابطه به ما اعلام نشده است.

13:59/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون 155 زائر ایرانی در فاجعه منا جان باخته‌اند که به خانواده های آنها اطلاع‌رسانی شده است.

تعداد زائران ایرانی بستری در بیمارستان‌های سعودی و ایرانی به 48 نفر رسیده است. همچنین 316 نفر نیز مفقود هستند.

14:00/

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی (نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران): بنابر درخواست نماینده ولی فقیه در امور حج و رئیس سازمان حج و زیارت، نسبت به دفن جانباختگان حادثه تلخ منا با اطلاق عنوان «جانباختگان»، در گلزار شهدا، بر مبنای موافقت مقام معظم رهبری، اقدام می‌شود.

14:19/

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ ای از سازمان همکاری اسلامی خواستند با اعزام گروه حقیقت‌ یاب به عربستان، علل و عوامل این فاجعه انسانی را مشخص و به مسلمانان جهان معرفی کند.

15:40/

سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت): از صبح امروز 21 تریلی از اجساد جان باختگان فاجعه منا درحال تخلیه است. هیچ آماری از سوی مقامات سعودی به هیچکدام از کشورها اعلام نشده است.

امیدوارم تا پایان امروز تشریفات قانونی برای انتقال اجساد به کشور انجام شود. عمق فاجعه بیشتر از چیزی است که در رسانه های عربستان منتشر می شود.

16:00/

در ساعت 13:17 دقیقه یکی از رسانه‌های داخلی کشور از قول حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج خبری را منتشر کردند مبنی بر انتقال 140 پیکر جانباختگان فاجعه منا در روز دوشنبه به کشور؛ اما وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این خبر را تکذیب کرد.

حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): ما تلاشمان را می‌کنیم که هرچه سریع‌تر پیکر جانباختگان رابه کشورمنتقل کنیم اما هنوز میسر نشده است و تا این لحظه مشخص نیست که فردا این پیکرها منتقل می‌شود یا خیر؟

هم‌اکنون امکان انتقال پیکرها در روز دوشنبه محقق نشده است.

16:29/

سیاوش شیبانی و آمنه سماکوش گلوگاه از کاروان 30028 که نامشان در لیست جانباختگان و مفقودین بود هم‌اکنون پیدا شدند و در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند.

18:38/

سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: به امید خدا از مغرب و عشا تحرک مناسبی در جهت شناسایی و تحویل اجساد خواهیم داشت.

وی در مورد این تحرک توضیح داد: عصر امروز جلسه‌ای بین مسئولان سعودی و تیم مرکز پزشکی و سازمان حج و زیارت برگزار شد که ثمرات مناسبی داشته و امیدواریم که بتوانیم به سردخانه‌های سعودی راه پیدا کنیم و آنهایی که شناسایی شده‌اند توسط سعودی‌ها را تعیین تکلیف کرده و مقدمات ارسال اجساد به جده و ایران را فراهم کنیم.

19:05/

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت تعداد کشته‌ها را 169 و تعداد مفقودین را 307 نفر اعلام کرد.

وی گفت: 48 نفر نیز در بیمارستان‌ها همچنان مجروح هستند.

20:27/

تصاویر 6 مجروح مجهول الهویه فاجعه منا از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر منتشر شد تا خانواده‌ها در صورت شناسایی با شماره اعلام شده تماس بگیرند.

20:36/

81 ساعت بعد از وقوع حادثه آخرین وضعیت 217 مجروح و مصدوم فاجعه منا اعلام شد.

21:15/

حمید محمدی معاون سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس گفت: آمار 169 کشته تا این لحظه تغییر نکرده است.

21:45

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت: لحظاتی قبل در یکی از بیمارستانها 8 نفر از زائرانی که اسمشان در لیست مفقود شدگان بود پیدا شدند.

با این حساب تعداد مفقودان 298 نفر شده است.

وی همجنین تصریح کرد 2 نفر از مجروحان نیز از بیمارستان مرخص شده اند.

22:15

قشقایی از مسئولان وزارت امور خارجه: به احتمال زیاد از ظهر روز سه شنبه اجساد قربانیان به کشور بازگردانده خواهد شد و تا بازگرداندن آخرین پیکر قربانیان این روند ادامه خواهد یافت.

ویزای دکتر هاشمی وزیر بهداشت و آقای ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر صادر شده است و امیدواریم سایر ویزاها هم انجام شود.

هیات اول فردا احتمالا به سمت مکه خواهند رفت مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد.

22:30

علاالدین بروجردی: یک کمیته حقیقت یاب باید واقعیت ماجرای رخ داده در منا را باید بررسی کند و مشخص شود تقصیر وقوع این حادثه به گردن کیست.

و در روز پنجم تا به این لحظه این اتفاقات افتاده است.

8:15/

حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج و زیارت کشورمان آخرین وضعیت کشته‌ها مفقودان و مصدومین فاجعه چهار روز گذشته منا را تشریح کرد.

وی افزود: تا به این لحظه ساعت 8 صبح، تعداد کشته‌های فاجعه منا به 169 نفر رسیده است.

محمدی تصریح کرد: در این میان تا این لحظه 289 مفقودی گزارش شده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون گروه های ما در تلاشند تا مفقودین را پیدا کنند. متاسفانه به دلیل عمق فاجعه هنوز هیچ آمار روشنی از سوی مقامات سعودی اعلام نشده است.

معاون امور حج سازمان حج و زیارت گفت: شب گذشته 50  نفر از همکاران ما در سردخانه مرکزی که تمام اجساد جانباختگان آنجا جمع آوری شده بود رفتند تا اجساد جانباختگان ایرانی را شناسایی کنند تا بتوانی فردا آنها را به ایران منتقل کنیم.

8:30/

اعلام خبر برگزاری نشست هماهنگی میان بعثه و سازمان حج و زیارت

در این جلسه هشت کمیته برای پیگیری حادثه دلخراش منا و تعداد جان‌باختگان، مفقودان و مجروحان این حادثه تشکیل شد.

در این جلسه سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز تاکید کرد: تلاش داریم تا پیکرهای جان‌باختگان حادثه منا و مسجدالحرام با شروع پروازهای بازگشت حجاج به ایران منتقل شوند.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط منا مکه حادثه