۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴

پشت‌پرده عدم اعلام آمار کشته‌های منا

در حالی که چند روز از حادثه جانسوز منا و کشته و زخمی شدن بیش از 3 هزار نفر در این رویداد می‌گذرد، دولت پاکستان تاکنون از اعلام واقعی کشته شده‌ها، مفقودین حادثه و اطلاع رسانی دقیق در این خصوص خودداری کرده است.
کد خبر : ۲۶۰۵۵۳

صراط: در حالی که چندین روز از حادثه جانسوز منا و کشته و زخمی شدن بیش از 3 هزار نفر در این رویداد می‌گذرد، دولت پاکستان تاکنون از اعلام واقعی کشته شدها و مفقودین حادثه و اطلاع رسانی دقیق در این خصوص خودداری کرده است.

این رفتار دولت در حالی است که صدها خانواده پاکستانی، از روز حادثه چشم انتظار اطلاع از مسافران خود هستند و می‌گویند، بعد از گذشت 4 روز هیچ اطلاعی از نزدیکان خود ندارند و دولت اسلام آباد نیز اطلاع دقیقی را در اختیار آنان قرار نمی‌دهد.

این درحالی است که به رغم تکذیب منابع رسمی پاکستان، روزنامه گاردین روز گذشته اعلام کرد 236 حاجی پاکستان در این حادثه جان باخته‌اند.

زمزمه مخفی کاری دولت پاکستان در اعلام دقیق کشته شدگان حوادث اخیر وقتی قوت بیشتری به خود گرفت که از 2 روز پیش، تعداد خانواده‌هایی که از سرنوشت نامعلوم مسافران خود که در مکه حضور داشتند، بیشتر و بیشتر شده است.

حتی امروز نیز خبر رسید، تعدادی از خانواده‌ها از چهره‌های سیاسی همچون نوازشریف بابت عدم اطلاع رسانی دقیق به دادگاه عالی پاکستان طرح شکایت کردند.

در همین حال، اعلام سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان مبنی بر ممنوعیت پوشش رسانه‌ای و ارائه اطلاعات دقیق از حادثه منا در هنگام بازگشت زوار، بر ابهام حادثه موجود افزود.

هم اکنون از پاکستان نیز خبر می‌رسد، همزمان با شروع بازگشت حجاج، بسیاری از خانواده‌هایی که هیچ اطلاعی از سرنوشت زائرانشان ندارند، در مقابل فرودگاه‌ها تجمع کرده و چشم انتظار خبری از عزیزان خود هستند. 

اما در اینجا سوالی ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده که تحریم پوشش رسانه‌ای از حجاج این کشور چه توجیهی دارد و دولت اسلام‌آباد از چه چیزی هراس دارد؟ آیا دولت اسلام‌آباد اطلاعات دقیق در مورد حادثه منا را از مردم پاکستان پنهان می‌کند؟ آیا دولت اسلام‌آباد خواستار عدم رسیدگی مردم به این کشور به واقعیت حادثه منا است؟

در همین حال، خبر می‌رسد برخی خبرنگارانی که طی روزهای اخیر بدنبال گرفتن اطلاعاتی در مورد تعداد دقیق کشته شده‌های حادثه منا بودند، با تذکر مقامات امنیتی روبرو و به آنان هشدار داده شده از هرگونه پیگیری خبری در این زمینه خودداری کنند.

«شجاعت عظیم» یکی از مقامات سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان دستور داد: هیچ یک از رسانه‌های این کشور مجوزی برای پوشش خبری هیچ یک از پروازهای حجاج در زمان بازگشت ندارد.

برخی کارشناسان مستقل پاکستانی تاکید دارند، نزدیکی سیاست‌های دولت اسلام آباد و ریاض در سال‌های اخیر جدی‌ترین فرضیه در چرایی عدم اعلام آمار دقیق از حادثه منا است.

آنان می‌گویند: مردم مسلمان پاکستان دارای روحیات مذهبی پاکی هستند و دولت این کشور، از فشار افکار عمومی در صورت علنی شدن واقعیت‌های حوادث منا، ترس دارد.

تحلیگران معتقدند، در صورت فاش شدن رازهای نهفته در حادثه منا و قطعی شدن تقصیر خاندان سلطنتی آل سعود، دولت پاکستان بایستی هزینه‌های برای ادامه روابط مطلوب سیاسی با ریاض را پرداخت کند و به همین جهت، سعی دارد با مخفی نگه داشتن ابعاد حادثه و همچنین سانسور خبری، مردم پاکستان را در بی خبری از واقعیات ماجرا نگاه دارد.

منبع: فارس