۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
علی‌رغم نبود بودجه کافی

آخوندی در جلسه استیضاحش چه گفت؟

وزیر راه گفت: قیمت نفت 106 دلاری به 46 دلار کاهش پیدا کرده و شاهدکاهش 60 درصدی درآمد‌های نفتی هستیم، با این حال هیچ کدام از پروژه های وزارت راه و شهرسازی تعطیل نشده است.
کد خبر : ۲۶۱۷۳۳
صراط: وزیر راه گفت: قیمت نفت 106 دلاری به 46 دلار کاهش پیدا کرده و شاهدکاهش 60 درصدی درآمد‌های نفتی هستیم، با این حال هیچ کدام از پروژه های وزارت راه و شهرسازی تعطیل نشده است.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس با تاکید بر این که امروز سعی کرده‌ام با بیان عملکرد این وزارتخانه مسائل مطرح شده توسط نمایندگان مجلس را پاسخ دهم، گفت: من امروز در مجلس آمده‌ام تا گزارشی از عملکرد وزارت راه و شهرسازی ارائه دهم که در این مدت چه اقداماتی انجام شده و چه کارهای مهمی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: پاسخ‌های من در چند محور ارائه خواهد شد؛ محور نخست ارائه گزارشی از عملکرد وزارتخانه خواهد بود، پس از آن بحث اقتصاد مقاومتی است که پس از تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه اصول و چارچوب  آن را در دستورکار قرار داد. محور بعدی  بحث مبارزه با فساد است که به شکل گسترده ای در سطح وزارتخانه انجام شده است، بحث شفافیت، صداقت مبارزه با فساد را به شکل گسترده در سطح وزارتخانه عمل کردیم.وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه‌ای است بیش از 120 هزار میلیاد ریال قرار داد دارد و بحث مبارزه با فساد یک بحث بسیار  بنیادی است که نمی توان به سادگی ازکنار آن گذشت.

وزیر راه تصریح کرد: محور بعدی پرداختن به تمامی زوایای مطرح در  موضوع مسکن مهر است که از طرف نمایندگان سوالات بسیاری مطرح شده، من سعی می‌کنم به تمامی مسائل مطرح شده پاسخ دهم. در پایان نیز چگونه به تعهدات خودمان عمل خواهیم کرد را توضیح خواهیم داد.

آخوندی تاکید کرد: در ابتدا تصویر کوچکی را از عملکرد این وزارتخانه خدمت دوستان ارائه می‌کنم، موضوع امروز بحث اقتصاد ایران است که همه با آن آشنا هستید،در هر صورت قیمت نفت 106 دلاری به 46 دلار کاهش پیدا کرده ، امروز شاهدکاهش 60 درصدی درآمد‌های نفتی هستیم،  این مسئله برای همه شما محسوس است وبا گوشت و پوست خود آن را حس می‌کنید، زیرا شما بودجه را تصویب کردید و در جریان همه جزئیات قرار دارید.

وی ادامه داد: ما امروز در تنگنای مالی بی مانندی در ایران  قرار داریم،  فکر نمی‌کنم این موضوع بر کسی پوشیده باشد و کاملا مطئمن هستم می‌دانید امکان تخصیص اعتبارات عمرانی در سال جاری در چه وضعیتی قرار دارد. با تمام لطف و پیگیری سازمان برنامه و بودجه در حوزه حمل و نقل تمامی اعتباراتی که دریافت کردیم کمتر از هزار میلیارد تومان بوده است.  از 6هزار میلیارد تومان ما به این رقم رسیده ایم و بیش از 120 هزار میلیاد تومان قرار‌داد داریم، من در ادامه خواهم گفت که علیرغم همه این مشکلات چگونه توانستیم این قرار داده‌ها را عملیاتی کنیم و تعطیل نکنیم.

وزیر راه خاطرنشان کرد: شما می‌دانید که تمامی قدرت وام دهی بانک‌های ایران به کمتر از 10 درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا کرده است. تمامی تخصیصاتی که انجام می‌شود کمتر از 300 هزارمیلیارد تومان است، حداکثر 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌توان دریافت کرد که در بخش خدمات صنعت و کشاورزی تقسیم شود.ما  همت بسیاری برای خروج از رکود داریم که باید به اهداف تعیین شده برسیم، که البته کار بسیار سختی است .

آخوندی در ادامه گفت: در مسیر تهران به کرج فقط در روز 100 هزار خودرو عبور می‌کند که اگر این به راه‌آهن حومه‌ای بیاید متوجه می‌شویم که چگونه می‌شود در مصرف انرژی صرفه‌جویی و سوخت کمتری را مصرف کرد.

وی خطاب به نمایندگان افزود: اگر لازم باشد در بخش راه‌آهن گفت‌وگوی بیشتری با شما خواهم داشت تا متوجه شوید ما چگونه به دنبال افزایش سرعت هستیم و ما برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد را در حال عملیاتی کردن و افزایش سرعت آن به 200 کیلومتر هستیم. ما مشغول راه‌آهن سریع‌السیر 350 کیلومتر در ساعت را در حال اجرا داریم که این از طرح‌های بزرگ راه‌آهن است که در کشور ما کم سابقه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به شبکه راه‌های شهری و روستایی و اقدامات وزارت راه در این حوزه اشاره کرد و گفت: در این حوزه نمایندگان می‌دانند که برنامه اصلی ما شبکه راه‌های ایران را در جهت افزایش صادرات و نیز در جهت اقتصاد مقاومتی به شبکه‌ راه‌های آسیایی متصل کنیم. تمام کریدورهای عبوری شمال - جنوب و شرق و غرب از ایران می‌گذرد که این بزرگترین مزیت نسبی و مزیت رقابتی ایران نسبت به سایر کشورهاست که ما باید از این مزیت حداکثر استفاده را داشته باشیم که لازمه آن این است که ما شبکه آزاد و راه‌های ایران را به 5 هزار کیلومتر افزایش دهیم.

آخوندی تصریح کرد: ما باید بتوانیم تمامی شبکه‌های بزرگراهی ایران را افزایش دهیم و به شبکه راه‌های آسیایی متصل شویم و با تمام کشورهای منطقه ارتباط داشته باشیم. در سال گذشته 1500 کیلومتر آزادراه توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده که ما آن را جلب کرده‌ایم.

وی در همین زمینه احداث هر کیلومتر آزادراه را نیازمند صرف اعتباری 10 میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: یعنی ما برای این کار به 15 هزار میلیارد تومان نیاز داریم که این مفهوم توجه به اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی و نیز جلب اعتماد سرمایه‌گذاران اقتصادی است. این حرف‌ها شعار نیست بلکه تک تک آن آزادراه‌هایی است که تحت ساخت است و به زودی تک تک آن افتتاح می‌شود و انشاءالله همه نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه‌شان آن را خواهند دید.

وزیر راه تاکید کرد: در همین مدت در حوزه بهسازی راه‌های ایران، در سال 92 که رشد بسیار زیادی نسبت به سال 91 داشت، 5 میلیون تن آسفالت ریختیم و در سال 93 این میزان به 10 میلیون تن افزایش یافت و امسال نیز 15 میلیون تن آسفالت در راه‌های کشور خواهیم ریخت. سوال این است که کدام نماینده در حوزه انتخابیه‌اش راه‌ها مورد ترمیم و مرمت قرار نگرفته باشد؟

آخوندی در تشریح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در نگهداری شبکه‌ راه‌های کشور اشاره کرد و گفت: اتفاق بزرگی در ارتقاء شبکه راه‌ها و حفظ جان مردم در این حوزه انجام شده است. تمام مراکز خدماتی و بین راهی از طریق مناقصه در حال واگذاری است. چندصد مجتمع خدمات رفاهی در ایران برای سرمایه‌گذاری عرضه شده‌اند و ما در واقع پشتوانه اصلی صنعت گردشگری هستیم که این صنعت برای رشد به حمل و نقل درست متکی است.

وزیر راه با بیان اینکه اینطور به بنده گفته شده که من چقدر روستا را می‌شناسم، تصریح کرد: بنده فقط یک جمله می‌گویم و هیچ ادعایی نیز ندارم و خاک پای مردم ایران هستم اما می‌گویم 4 سال بنده در ابتدای انقلاب عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم و بعد از آن نیز 6 سال رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودم که کار ما در این مدت فقط در روستاها بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: در سال گذشته ما یک ریال برای توسعه راه‌های روستایی بودجه نداشتیم اما علیرغم این شرایط 3 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی ایجاد شد و در دوره بنده 6500 کیلومتر راه روستایی ایجاد شده است. بیش از 2 هزار کیلومتر در هفته دولت امسال راه روستایی جدید افتتاح کردیم و نیز 2400 راه روستایی جدید را نیز روکش کرده‌ایم.

آخوندی خطاب به نمایندگان گفت: اگر به هر دلیلی می‌خواهید استیضاح کنید حق قانونی شماست و ما هم باید پاسخگو باشیم اما خواهش می‌کنم که انصاف را در این موضوع رعایت کنید. باید با انصاف عمل کنید.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ترانزیت و نقش آن در اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: در تمام بخش‌ها، در حوزه ریل، دریا، زمین و هوا و تمام بخش‌ها ترانزیت رشد اساسی در ایران داشته است. تعدادی از کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار می‌کردند که ترانزیت می‌تواند یک منبع درآمد عمده برای کشور باشد که این اقدام عملی را ما برای رشد ترانزیت انجام داده‌ایم و بیش از 12 درصد رشد در حوزه ترانزیت کشور صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم از این مزیت نسبی و رقابت ایران حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مفهوم اقتصاد مقاومتی، توجه به نیروی انسانی جوان و شایسته ایران است اظهار داشت: ما در حوزه نظام مهندسی اقدامات بزرگی را انجام داده‌ایم که توجه مهندسان جوان را به این حوزه جلب کرده‌ایم و شما خواهید دید که در انتخابات نظام مهندسی که در دو روز آینده برگزار خواهد شد چه اتفاق بزرگی در ایران رخ خواهد داد و میزان مشارکت را می‌توانید با دوره‌های قبل مقایسه کنید.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش به حقوق شهروندی و میزان رعایت آن در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: ما چند امکان شفافیت و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات را فراهم کرده‌ایم. این کارها در سطح دانش فنی پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. ما 570 خدمت را عرضه می‌کنیم.  من مطمئنم که هیچ دستگاهی این کار را انجام نداده است. ما برای این 570 خدمت یک سیستم برخط ایجاد کردیم که از این طریق در هر جای ایران و برای همه مردم هر کس با هر مشکلی که در رابطه با خدمتی که به ما مرتبط باشد، می‌تواند به این سیستم مراجعه کرده و پاسخش را دریافت کند که این یک اتفاق بزرگ در بحث دولت الکترونیک است که یقین دارم در تمام ایران بی‌سابقه است.

وی همچنین به سامانه بانک جامع اطلاعات حمل و نقل ایران اشاره کرد و اظهار داشت: به جای اینکه این آمارها وسیله کسب و کار عده‌ای خاص باشد را آن به آمار جامع تبدیل کرده‌ایم و در اختیار مردم ایران است که همه می‌توانند با مراجعه به سامانه سجای وزارت راه آن را مشاهده کنند که از این طریق تمام شهروندان ایران تمامی اطلاعات را دارند. ما برای اولین بار سامانه طرح و پایش پروژه ها را در وزارتخانه به شکل شفاف اجاره کردیم و هر کس از وزارتخانه ما هر پروژه‌ای بگیرد نامش در آنجا ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: در این وزارتخانه پروژه‌هایی بود که یک شرکت 300 طرح آن را گرفته بود اما امروز همه این پروژه‌ها در سامانه است و دیگر اینکه کسی بخواهد با لابی پروژه‌ای بگیرد امکان‌پذیر نیست که این شفافیت و رقابت را ایجاد کرده است.

آخوندی افزود: از طریق این سامانه هر اطلاعاتی که بخواهید در هر کجای ایران در اختیار قرار می‌گیرد. این سامانه دسترسی به تمامی دوربین‌های نظارت تصویری راه‌هاست و تمام دوربین‌هایی که ابزار کار راهداری و مدیران بوده است، الان در اختیار تمام شهروندان ایران است و هر دوربینی را در هر جاده‌ای در ایران بخواهید، می‌توانید بر روی این سامانه ببینید و می‌تواند ببیند که چه اتفاقی در جاده افتاده است که این بهترین تاثیر را در جهت مدیریت سفر دارد که در سال 93 از این طریق توانسته‌ایم تراکم‌های بزرگ سفرهای شمال را نسبت به سال 92 سامان دهیم و در سال 94 نیز بیشتر از این ساماندهی خواهیم کرد.

منبع: تسنیم