۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
از کودتای نرم تا ادعای مبارزه با فساد

کمدین گوآتمالایی چگونه رئیس‌جمهور شد؟

پس از پایان انتخابات گوآتمالا و تعیین رئیس‌جمهور جدید، امپریالیسم و در رأس آن آمریکا در نظر دارد این کشور را از کودتای خونین به سوی راهبرد جدید خود یعنی کودتای نرم در قالب مبارزه با فساد پیش ببرد.
کد خبر : ۲۶۵۲۰۸
صراط: پس از پایان انتخابات گوآتمالا و تعیین رئیس‌جمهور جدید، امپریالیسم و در رأس آن آمریکا در نظر دارد این کشور را از کودتای خونین به سوی راهبرد جدید خود یعنی کودتای نرم در قالب مبارزه با فساد پیش ببرد.

به نقل از «آپورآ»، همان‌گونه که انتظار می‌رفت و نظرسنجی‌های پیش از برگزاری انتخابات روز یکشنبه نیز نشان می‌داد، «جیمی مورالس» توانست با پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گوآتمالا به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شود.

مشکلات پیش روی مورالس

«مورالس» در حال حاضر با کشوری روبرو است که از آمار 79 درصدی فقر، خشونت و نژادپرستی علیه مردم بومی رنج می‌برد؛ اما نکته اساسی در این‌باره آن است که رئیس‌جمهور جدید گواتمالا کوچکترین تغییری در وضعیت ساختاری این کشور به وجود نخواهد آورد و به نظر می‌رسد که شعارهای انتخاباتی او بیشتر از روی فقدان شعار انتخاب شده باشند.

شعار مبارزه با فساد برگ برنده کمدین بدون سابقه

یکی از علل استقبال مردم گواتمالا از «مورالس» به عنوان رئیس‌جمهور، موفقیت وی به عنوان یک کمدین حرفه‌ای است چراکه این قدرت مخفی او می‌تواند بسیاری از بخش‌های جامعه را تحت تأثیر قرار دهد؛ همچنین می‌توان گفت که شعار «مبارزه با فساد» در جامعه‌ای که مدت‌ها با این پدیده دست به گریبان است، توانست برای «مورالس» برگ برنده در پیروز انتخابات ریاست جمهوری باشد.

انتخاب «مورالس» به عنوان رئیس‌جمهور گوآتمالا به هیچ عنوان نقطه پایانی بر فعالیت‌های مافیاها و قدرت‌های موازی در این کشور نخواهد بود و همه چیز به شکل سابق خود ادامه خواهد یافت؛ به عنوان مثال وی شخصی را به عنوان معاون خود انتخاب کرده که در گذشته در موضوع سرقت از سازمان تأمین اجتماعی نقش داشته است.

حمایت آمریکا از مورالس و وعده مبارزه با فساد برای سلطه بیشتر

از سوی دیگر آمریکا با سیاست‌های سلطه جویانه خود از «مورالس» حمایت کرده که این موضوع سبب ایجاد  مسئله‌ای بسیار نگران کننده می‌شود: مبارزه با فساد تنها یک وعده پوچ است که جدیدترین سلاح امپریالیسمی آمریکا برای سلطه بر سایر کشورها است.

یکی از اصلی‌ترین سوال‌های این روزها در دنیای سیاست، علت پیروزی «مورالس» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و حتی چگونگی سیاستمدار شدن یک کمدین است؛ عجیب‌تر از آن آماری است که نشان می‌دهد انتخابات روز یکشنبه گوآتمالا بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ این کشور با استقبال روبرو شده و مشارکت 71 درصدی مردم را به دنبال داشته است.

سخنرانی‌های «مورالس» پیش از انتخابات ریاست جمهوری گوآتمالا یکی از اصلی‌ترین دلایل پیروزی او در این انتخابات محسوب می‌شود؛ وی چند ماه پیش از انتخابات، سخنرانی‌های خود علیه فساد در گوآتمالا را آغاز کرده بود و این سخنرانی‌های از حیث محتوا بسیار جذاب بوده و با لحنی کوبنده ادا می‌شدند.

مبارزه با فساد بهانه جدید آمریکا برای کودتای نرم

همان طور که در گذشته ناپدید شدن اجباری افراد و مبارزه با مواد مخدر پوششی برای اعمال سیاست‌های آمریکا در کشورهای منطقه بود، آمریکا اکنون نیز با راهبرد مبارزه با فساد وارد گوآتمالا شده است؛ واضح است که اکنون آمریکا از اجرای کودتاهای خونین برای تغییر سرنوشت کشورها عبور کرده و رو به کودتاهای نرم آورده است.

گوآتمالا از ابتدای سال 2015 هدف برنامه جدید آمریکا قرار گرفت؛ در ابتدای سال جاری موضوع فساد دولتی به یکی از اصلی‌ترین مسائل ملی گوآتمالا تبدیل شد و اندکی بعد «جو بایدن» معاون وزیر خارجه آمریکا با هدف سامان دادن به اوضاع گوآتمالا وارد این کشور شد.

وی با حضور در گوآتمالا به «اتو پرز مولینا» رئیس‌جمهور وقت این کشور اعلام کرد در صورتی که گوآتمالا مبارزه‌های ساختاری خود علیه فساد را آغاز نکند، آمریکا منابع کمک‌های مالی خود برای بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی در این کشور را لغو خواهد کرد.

سناریوی آمریکا برای متهم کردن رئیس جمهور مستعفی گوآتمالا

سناریویی نوشته شده بود و همان طور که تروریسم در خاورمیانه باید رو به پایان برود، فساد در گوآتمالا نیز باید پایان می‌پذیرفت و این مأموریت بر عهده کمیسیون بین‌المللی مبارزه با مصونیت قرار گرفت؛ «پرز مولینا» باید تسلیم می‌شد زیرا در غیر این صورت کمیسیون بین‌المللی مبارزه با مصونیت بمب خبری خود در مورد پرونده فساد گمرکی «لا لینه‌آ» را منفجر می‌کرد.

در 16 آوریل کمیسیون بین‌المللی مبارزه با مصونیت و وزارت عمومی گوآتمالا با ارائه شکایتی علیه «پرز مولینا» خشم عمومی را علیه وی برانگیختند؛ از آن پس عصرهای شنبه به مدت 4 ماه به زمان بروز اعتراضات مردمی تبدیل شد؛ حال دیگر فساد  جدیدترین گناه نابخشودنی بود و رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور گوآتمالا نیز متهمان ردیف اول آن و اصلی‌ترین دشمن مردم بودند.

در حال حاضر رئیس‌جمهور پیشین گوآتمالا و معاون وی در زندان به سر می‌برند اما از مدیران شرکت‌های واردکننده‌ای که از این باند خلافکار در جریان فعالیت‌های گمرکی خود سود بسیار بردند، هیچ خبری در دست نیست؛ بنابرین می‌توان گفت که فساد در گوآتمالا همچنان ادامه دارد.

القای شباهت مورالس به دیگران

«مورالس» تنها به این دلیل توانست یک شبه از یک کمدین به سیاستمداری بلندپایه تبدیل شود که موعظه‌های وی در مورد مبارزه با فساد در جان مردم گوآتمالا رسوخ کرده و آنان را تسخیر کرد؛ سخنرانی‌هایی که به گوآتمالایی‌ها تلقین می‌کرد «مورالس» شبیه دیگران نیست.

این نمایش همچنان ادامه دارد و ممکن است هر یک از دولت‌های ناسازگار کشورهای آمریکای لاتین با آمریکا از جمله آرژانتین، برزیل، ونزوئلا، اکوادور و نیکاراگوئه نیز روزی در جایگاه متهمین به فساد قرار بگیرند چراکه این روش امپریالیسم تاکنون بسیار موفق بوده است.

این روش موفق است زیرا در هر دولتی فساد اتفاق می‌افتد و پیدا کردن و یورش بردن به آن یکی از آسان‌ترین کارهای ممکن است؛ «دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل و «کریستینا فرناندز» همتای آرژانتینی وی دو تن از اصلی‌ترین اهداف این سیاست آمریکایی بوده و هستند.

افزایش فساد دولتی و احتمال طغیان مردم

یکی از سوال‌هایی که اکنون در این رابطه مطرح می‌شود آن است که چرا آمریکا این سیاست را در گوآتمالا و در قبال یک رئیس‌جمهور راست‌گرا در پیش گرفت؟ دلیل نخست آن است که میزان فساد دولتی در این کشور آمریکای لاتین به بالاترین حد خود رسیده بود و هر لحظه امکان داشت که مردم این کشور طغیان کنند.

دلیل دوم آن است که آمریکا منابع کمک‌های مالی خود را برای توسعه اجتماعی این کشور اختصاص داده بود اما دولت گوآتمالا این پول را صرف سرمایه‌گذاری داخلی و استخراج منابع طبیعی می‌کرد.

سوم اینکه ادامه حضور مافیاهای گوآتمالایی در قدرت ممکن بود پای چین و روسیه را به این کشور باز کند و در نتیجه آمریکا یکی از حیاط خلوت‌های قدیمی خود را از دست بدهد؛ اتفاقی که ممکن بود با پیروزی «مانوئل بالدیسون» در انتخابات ریاست جمهوری گوآتمالا به وقوع بپیوندد.

برتری راهبرد آمریکا در گوآتمالا بدون ریختن خون

نگاهی اجمالی به تمام آنچه که گفته شد نشان می‌دهد که راهبرد جدید آمریکا چگونه این کشور را بدون صرف کوچکترین هزینه اقتصادی و سیاسی و بدون ریختن قطره‌ای خون به اهداف خود خواهد رساند.

هیچ مبارزه ای علیه فساد وجود ندارد چرا که کاپیتالیسم فعلی برای حفظ حیاط خلوت‌های خود به نهادینه کردن فساد در آمریکای لاتین نیازمند است؛ واضح است که مافیاهای گوآتمالا اکنون سیلی محکمی خورده‌اند اما این به هیچ وجه به معنی نابودی آنها نیست.

در حال حاضر هدف از مبارزه با فساد انجام تغییرات ساختاری و بنیادین نیست بلکه تنها کنار زدن مسئولان فاسد مورد نظر قرار دارد؛ در واقع برخی چیزها را تغییر خواهند داد تا هیچ چیز تغییر نکند و این چرخه با روال سابق به کار خود ادامه دهد.

با انتخاب «جیمی مورالس» به عنوان رئیس‌جمهور گوآتمالا هیچ چیز در این کشور تغییر نکرده است؛ جز احساس مردمی که گمان می‌کنند همه چیز جدید و تازه شده است.

منبع: فارس