۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲

روایت آصفری از جلسه کمیسیون امنیت

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به حضور معاون وزیر امور خارجه کشورمان در نشست امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه، میهمانان تاکید کردند که تا قبل از حل PMD، اقدامی از سوی ایران انجام نمی‌شود.
کد خبر : ۲۶۵۹۸۱
صراط: محمد حسن آصفری با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و حضور سیدعباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای در این نشست گفت: در این جلسه با حضور آقای عراقچی درباره روند آینده اجرای برجام بحث و تبادل نظر شد.

وی افزود: آقای عراقچی و دیگر میهمانان حاضر در جلسه امروز تاکید کردند که تا زمانی که آژانس گزارش خود را به شورای حکام نداده و موضوع PMD را حل نکرده و بر ابعاد غیرنظامی برنامه ایران صحه نگذاشته است، اقدامی برای اکسید کردن و فروش ۱۰ هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده یا تغییر کاربری سایت اراک انجام نخواهد شد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه میهمانان تاکید کردند که شورای حکام آژانس ابتدا باید نسبت به موضوع PMD گزارش خود را ارائه دهد و تاکید کند دیگر سوالی در این خصوص وجود ندارد، سپس جمهوری اسلامی ایران اقدام برای اکسید کردن اورانیوم یا فروش آن و نیز تغییر رآکتور اراک را آغاز کند؛ این مسئله قرار است تا ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) در گزارش آژانس تعیین تکلیف شود.

آصفری تصریح کرد: در رابطه با تغییر کاربری تاسیسات اراک نیز تاکید شده است که این کار توسط کارشناسان ایرانی انجام شود، اما طرف غربی موظف است امکانات لازم را بویژه در رابطه با نقشه ها در اختیار جمهوری اسلامی ایران بگذارد.

وی با اشاره به سخنان عراقچی مبنی بر اینکه تا پایان سال جاری میلادی باید مقدمات اجرایی لغو تحریم ها تمام شده باشد و از ابتدای سال جدید میلادی اقدام به لغو تحریم ها شود، ادامه داد: در رابطه با بخشی از اقدامات و تعهدات فنی ایران برای تحویل محموله ۱۰ هزار کیلوگرمی اورانیوم نیز، ابتدا باید محموله مورد نیاز داخلی تحویل گرفته شود و سپس جمهوری اسلامی، مقدار لازم را به طرف مقابل تحویل دهد تا جلوی دبه های کردن های احتمالی طرف مقابل گرفته شود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در این رابطه مشخصا تاکید اعضای کمیسیون و کارشناسان سازمان انرژی اتمی این بود که این کار به صورت گام به گام و مرحله به مرحله انجام شود.

آصفری به وجود شواهد و گزارشهایی از کارشکنی های احتمالی برخی دولت های اروپایی در روند اجرای برجام اشاره کرد و گفت: در این رابطه تاکید شد که باید ضمانت های اجرایی لازم برای ایفای تعهدات طرف مقابل گرفته شود؛ به عنوان مثال در رابطه با نامه اوباما به وزرای امور خارجه و خزانه داری این کشور درباره مراحل اجرای برجام که وزیرخارجه را نیز به عنوان ناظر تعیین کرده است، تاکید شد که باید این نامه در روزنامه رسمی آمریکا ثبت شده باشد که میهمانان کمیسیون گفتند ظاهرا این اقدام انجام شده است.

ارائه پیشنهادهایی درباره ساختار نظارت بر اجرای برجام، به کمیسیون امنیت ملی

وی درباره احتمال تصویب ساختار نظارت بر اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: مقام معظم رهبری نظارت بر اجرای برجام را برعهده شورای عالی امنیت ملی گذاشته اند تا یک هیئت قوی، آگاه و هوشمند در این رابطه تشکیل شود؛ کمیسیون امنیت ملی نیز تاکید دارد که این هیئت سریع‌تر تشکیل شود تا نظارت های لازم از همین ابتدا صورت گیرد تا مشکلی در روند اجرای برجام بویژه نظارت بر ابعاد مالی، حقوقی و فنی موضوع پیش نیاید.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه پیشنهادات مختلفی در رابطه با تصویب ساختار اجرای برجام به این کمیسیون رسیده است، خاطرنشان کرد: احتمال دارد در جلسه روز سه‌شنبه درباره این پیشنهادات بحث شود؛ البته نظارت مجلس در قالب مصوبه قبلی خود خواهد بود که بر اساس آن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید هر سه ماه یکبار گزارشی از روند اجرای برجام به مجلس ارائه دهد.

منبع: مهر