۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲

10 پیروزی پرگل تاریخ فوتبال ایران

تیم ملی فوتبال کشورمان در طول سالیان فعالیت خود نتایج عجیب و غریب را کسب کرده است و قصد داریم در این گزارش به آن بپردازیم.
کد خبر : ۲۶۸۰۷۶
صراط: تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی ششمین دیدار مقدماتی خود را مقابل گوام برگزار می کند که بهترین نتیجه یوزهای ایرانی مقابل این تیم رقم خورده است. 

چهارم آذر ماه 1379 تیم ملی کشورمان با هدایت ادمار براگ دستیار جلال طالبی که پس از حذف در جام ملتهای آسیا 2000 لبنان هدایت تیم ملی را بر برعهده گرفته بود به مصاف تیم درجه 3 آسیا، گوام رفت و پر گل ترین دیدار تیم ملی ایران را به ارمغان آورد. 
 
در مرحله مقدماتی جام جهانی 2002 ایران در ورزشگاه باغشمال تبریز میزبان گوام بود و این تیم را با نتیجه پرگل 19 بر صفر شکست داد. 
 
در این دیدار کریم باقری مرد اول میدان بود و با شش گل توانست گوام را به تنهایی شکست دهد. 
 
علی کریمی 4 گل، فرهاد مجیدی و علی دایی هتریک کردند و سهراب بختیاری زاده 2 بار و علیرضا نیکبخت و احدی گلزنان یوزها در این دیدار بودند. 
 
پس از دیدار پرگل ترین و بهترین نتیجه تیم ملی ایران با هدایت عمو سیبیلدو بدست آمد. 
 
ایران، مالدیو 
 
12 خرداد 1376، ایران نخستین دیدار خود را در ورزشگاه عباسین دمشق مقابل تیم ناشناخته مالدیو انجام داد و موفق شد این تیم را با نتیجه 17 بر صفر شکست دهد. 
 
اولین بازی شاگردان مایلی کهن در مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه نتیجه عجیب و غریبی داشت طی آن مردان تیم ملی توانستند 17 بر صفر پیروز شوند. 
 
باز هم در این دیدار مانند بازی با گوام کریم باقری، مرد اول میدان بود و توانست به تنهایی هفت گل را به ثمر برساند و همچنین بیشترین گل زده در یک بازی ملی را به نام خود ثبت کرد. 
 
حمید استیلی نیز سرمربی حال حاضر ملوان هم در آن دیدار هتریک کرد تا شکست سنگینی در انتظار مالدیوی‌ها باشد. 
 
بر خلاف انتظارات علی دایی تنها 2 گل به ثمر رساند و خداداد عزیزی نیز در آن دیدار دبل کرد. 
 
دیگر گلزنان تیم ملی در دیدار مقابل مالدیو رضا شاهرودی، مهرداد میناوند و مهدی مهدوی کیا بودند. 
 
2 تیم ایران و سریلانکا در مرحله مقدماتی المپیک 1980 به مصاف یکدیگر رفتند و در پایان یوزهای ایرانی توانستند با نتیجه یازده بر یک از سد این تیم بگذرد. 
 
19 اسفند ماه 1358 در ورزشگاه ملی سنگاپور روز بدی برای این تیم بود و ملی پوشان ایرانی با درخشش حسین فرکی توانستند در این دیدار پیروز شدند. 
 
سرمربی پیشین فولاد و سپاهان در آن بازی 3 گل زد و توانست 3 پاس گل نیز در این دیدار بدهد.
 
در مسابقه برگشت ایران و مالدیو که تیر ماه سال 1376 برگزار شد، شاگردان مایلی کهن موفق شدند در نیمه اول هشت گل را به ثمر برسانند و همین موضوع باعث شد تا یوزهای ایرانی در نیمه دوم بازی را آرامتر دنبال کنند و تنها یک گل دیگر به ثمر برسانند تا نتیجه 9 بر صفر رقم بخورد. 
 
این دیدار در حضور هواداران تیم ملی و در ورزشگاه آزادی برگزار گردید. 
 
ایران 8 مالدیو صفر 
 
تیم ملی فوتبال کشورمان در ششمین حضور خود در مقدماتی جام ملتهای آسیا با تیم‌های سوریه، بحرین و مالدیو همگروه شد و در پایان با کسب 13 امتیاز از 6 دیدار به عنوان تیم نخست به مرحله بعد صعود کرد. 
 
این دیدار که در ورزشگاه حلب سوریه برگزار شد با اقتدار یوزهای ایرانی همراه شد و شاگردان جلال طالبی موفق شدند با هشت گل از سد مالدیو بگذرند و این اتفاق در حالی رخ داد که ملی پوشان کشورمان در 2 دیدار گذشته شان مقابل مالدیوی‌ها موفق به زدن 26 گل شده بودند و از روحیه بالایی مقابل این تیم برخوردار بودند. 
 
ستاره آن دیدار علی دایی بود که توانست 3 گل از هشت گل تیم ملی را به ثمر برساند و ستاره آن بازی لقب بگیرد. 
 
ایران- یمن 
 
ورزشگاه آزادی در روز سوم مسابقات جام ملتهای آسیا میزبان دیدار 2 تیم ایران و یمن بود و در پایان تیم ملی کشورمان موفق شد با هشت گل از سد این تیم بگذرد. 
 
این دیدار که در 13 خرداد 1354 برگزار شد با پیروزی ملی پوشان همراه شد و گل های تیم ملی را در این دیدار غلامحسین مظلومی با هتریک در دقایق 63،74،80 به ثمر رساند و خداداد عزیزی و ناصر نورایی نیز موفق به زدن 2 گل شدند. 
 
دیگر گلزنان تیم ملی در آن دیدار علیرضا خورشیدی بود. 
 
تیم ملی در گروه B جام ملتها آسیا به رتبه نخست دست یافت و در پایان آن دوره نیز موفق شد به قهرمانی دست یابد تا سومین قهرمانی خود را در این مسابقات بدست آورد. 
 
ایران- نپال 
 
هفتمین برد پرگل در دیدار مقابل نپال بدست آمد و تیم ملی کشورمان موفق شد در یک دیدار زیبا و یکطرفه با هشت گل از سد نپال بگذرند و هفتمین دیدار پرگل خود را به ثمر برسانند. 
 
این دیدار در ورزشگاه آزادی برگزار شد و شاگردان محمد مایلی کهن توانستند با پیروزی از زمین خارج شدند. 
 
حال تیم ملی کشورمان به جز این بردهای پرگل در دیدارهای رسمی بردهای شیرین دیگری نیز در کارنامه دارد و از این دست می توان به برد 9 بر یک مقابل پاکستان در جام محمد علی جناح در خاک پاکستان و همچنین پیروزی 8 بر یک مقابل جامائیکا در یک دیدار دوستانه اشاره کرد. 
 
البته در سال 1966 جام  صلح و دوستی در کشورمان برگزار شد و طی آن مسابقات یوزهای ایران موفق شدند با 9 گل از سد پاکستان بگذرند و شکست سختی را به پاکستانی‌ها تلقین کنند. 
 
حال باید دید این نتایج پرگل بار دیگر به تیم ملی بر می‌گردد یا فقط به کسب 3 امتیاز اکتفا می کنیم و به نتایج یک بر صفر و 2 بر صفر دل می‌بندیم.