۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹

لاریجانی منتظر انعطاف دولتی‌هاست؟

یک نماینده مجلس گفت لاریجانی منتظر انعطاف دولت برای ائتلاف در انتخابات است.
کد خبر : ۲۶۹۷۰۴
صراط: یک نماینده مجلس گفت لاریجانی منتظر انعطاف دولت برای ائتلاف در انتخابات است.
عوض حیدرپور در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، اصولگرایان را در مجلس به دو طیف تندرو و معتدل تقسیم کرده و می‌گوید: قسمتی از اصولگرایان در فضایی که اعتدال و میانه‌روی سکه رایج شده ترجیح می‌دهند به سمت همین اعتدال‌ گرایش داشته باشند.
وی درباره احتمال ائتلاف لاریجانی و «معتدلین اصولگرا» با هواداران دولت می‌گوید: در مجلس چنین تمایلی بین گروه‌های معتدل اصولگرا وجود دارد. ضمن اینکه همه اینها هم از تندروها زخم خورده‌اند. طبیعی است که آقای لاریجانی تمایل ندارد تا مثلا در موقعیتی مثل 22 بهمن سال 91 قرار بگیرد و امثال آقای روحانی یا حتی هاشمی رفسنجانی هم نمی‌خواهند آن هشت سال را دوباره تجربه کنند. همین احساس تهدید یک لولای مهم بین این گروه‌ها خواهد بود.
حیدرپور درباره ائتلاف خاطرنشان کرد: ما وقتی وارد فضای انتخاباتی شویم از یک سو مانع خاصی سر راه چنین همگرایی وجود ندارد و از سویی هم الزاماتی حتی برای آن می‌توان متصور بود. الان به شکل مشخص در ارزیابی نیروها در شهرستان‌ها این مسائل مدنظر دو طرف قرار دارد و بر اساس یک برنامه هماهنگ در بسیاری جاها به توافق بر سر نامزدها هم رسیده‌اند. الان این درک عمومی بین اصولگرایان معتدل و حامیان دولت وجود دارد که می‌توانند برای انتخابات با یکدیگر کار کنند و کنار بیایند. شخص آقای لاریجانی در مجلس نهم انعطاف و همراهی لازم را با دولت در طول دو سال گذشته نشان داده است و خود دولتی‌ها هم معترف به این هستند. البته دولت هم همکاری لازم را نشان ‌داده است. در جمع اصولگرایان معتدل مجلس این تقاضا وجود دارد که باب گفت‌وگو با حامیان دولت برای انتخابات باز شود و این مطالبه هم قطعا نمی‌تواند بدون جواب بماند.
وی گفت: این مطالبه از هر دو طرف، مخصوصا از طرف بزرگان جریان معتدل اصولگرا که باب این گفت‌وگوها را باز کنند و وارد فاز عملی بشوند، مطرح می‌شود.
حیدرپور در پاسخ به این سوال که «آقای لاریجانی تا اینجا در عمل چه کرده، به هر حال فرصت زیادی تا انتخابات نمانده» اظهار داشت؛ بعد از برخی پیگیری‌ها به نظر من این‌طور می‌آید که آقای لاریجانی و چهره‌های موثر جریان معتدل اصولگرا هم منتظر انعطاف‌ هواداران دولت برای چنین ائتلافی هستند. به هر حال این جریان در مجلس برای بسیاری از پروژه‌های دولت در دو سال اخیر هم انرژی و وقت گذاشته و هم ضربه خورده و فشارهایی را متحمل شده است و اکنون انتظار دارد که برای یک ائتلاف یا همکاری انتخاباتی انعطاف طرف مقابل را ببیند. وقتی آن اتفاق بیفتد احتمال به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بسیار کم است، یعنی اگر آنها جلو بیایند این طرف هم آماده پذیرش پیشنهادات است.
یادآور می‌شود علی لاریجانی روز پنج‌شنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان قم، با تاکید بر اینکه رسانه‌ها از عنوان مسائل بی‌مورد سیاسی پرهیز کنند، گفت: قبلا غربی‌ها عنوان می‌کردند به دنبال براندازی در ایران هستند و در حال حاضر می‌گویند که بسیاری از مشکلات بدون تعامل منطقی با ایران حل نمی‌شود. لازم است رسانه‌ها به این گفته توجه داشته باشند و سخنان پیشین غربی‌ها نسبت به ایران را عنوان نکنند، زیرا دیگر نگاه غربی‌ها به ایران تغییر کرده و این در کتاب‌ها و مقالات جدیدشان بیان شده که لازم است مطالعه شود.
لاریجانی افزود: پایداری ثبات و امنیت و استراتژیک درست ایران موجب شده نگاه غربی‌‌ها به ایران تغییر کند و دیگر در پی براندازی ایران نباشند.
منبع: کیهان