۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵

دعوای روسیه و فرانسه برسر سوریه

دولت فرانسه با نظر روسیه مبنی بر غیرقانونی بودن بمباران تاسیسات نفتی سوریه توسط فرانسه اعلام مخالفت کرد و افزود که این حملات هوایی پاسخی مناسب و ضروری به حملات تروریستی اخیر داعش در پاریس بوده است. این درحالی است که دو کشور اخیرا درخصوص هماهنگی عملیات در سوریه توافق کرده‌ بودند.
کد خبر : ۲۶۹۸۳۴
صراط:  دولت فرانسه با نظر روسیه مبنی بر غیرقانونی بودن بمباران تاسیسات نفتی سوریه توسط فرانسه اعلام مخالفت کرد و افزود که این حملات هوایی پاسخی مناسب و ضروری به حملات تروریستی اخیر داعش در پاریس بوده است. این درحالی است که دو کشور اخیرا درخصوص هماهنگی عملیات در سوریه توافق کرده‌ بودند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، با وجود اختلافات در خصوص آینده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که از حمایت روسیه و ایران برخوردار است، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه پنجشنبه آتی در چارچوب راه اندازی یک ائتلاف بزرگ برای مقابله با داعش به مسکو سفر خواهد کرد.

پس از کشته شدن دست کم 130 تن در حملات اخیر پاریس، فرانسه حملاتی هوایی را در این هفته علیه شهر رقه، پایگاه اصلی داعش در سوریه آغاز کرد.

پیش از این نیز فرانسوی‌ها تاسیسات نفتی تحت کنترل داعش را به بهانه قطع منبع اصلی درآمد آن هدف قرار داده بودند.

ایلیا روگاچف، مدیر بخش چالش‌ها و تهدیدات در وزارت خارجه روسیه نیز پیش از این از حملات فرانسه با این توجیه که این حملات براساس ماده 51 منشور سازمان ملل دفاع از خود محسوب می‌شود، انتقاد کرده بود.

این مقام روس اعلام کرد: این مساله اصلا جایی ندارد زیرا پاریس موافقت دولت سوریه را در این خصوص دریافت نکرده است.

روگاچف در گفت‌وگو با روزنامه روسی کومرسانت، گفت: ما نمی‌توانیم این دست اقدامات را تایید کنیم زیرا بدون اجازه و موافقت دولت سوریه انجام شده‌اند. بمباران تاسیسات نفتی سوریه را نمی‌توان با "دفاع از خود" توجیه کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که بشار اسد و داعش دشمن درجه یک همدیگر هستند، آنها با این حملات سعی می‌کنند به یکدیگر خسارت وارد کنند. امیدوارم که متوجه باشید که فرانسوی‌ها در عراق اهداف مشابه را بمباران نکردند.

دولت پاریس از اسد خواست پس از مرحله انتقالی از قدرت کناره گیری کند. هم‌پیمانان غربی فرانسه، از مسکو به دلیل تمرکز بیشتر حملاتش بر گروه‌های مخالف سوری که غرب از آنها حمایت می‌کند، انتقاد کردند.

رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: حملات هوایی فرانسه علیه پایگاه‌های نفتی تحت کنترل داعش بخشی از دفاع مشروع از خود است.

نادال افزود: این حملات پاسخی ضروری و مناسب با حملات اخیر داعش در پاریس است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: صراط فرانسه روسیه