۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
اختلافات دوباره بالا گرفت

حمله زیباکلام به حزب نوبخت به‌خاطر حمایت از لاریجانی/ نسخه آنها نسخه شکست اصلاح‌طلبان است

فعال اصلاح‌طلب گفت: تنها راهی که اعتدال و توسعه می‌تواند به عنوان یک مجموعه اعتدالی به پیروزی اصلاح‌طلبان کمک کند این است که داخل جبهه اصلاح‌طلبان قرار داشته باشد. روز گذشته، غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه تاکید کرده بود که "برخلاف اصلاح‌طلبان با لاریجانی‌ شراکت می‌کنند نه رقابت"
کد خبر : ۲۷۰۲۴۳
واکنش زیباکلام به نسخه انتخاباتی حزب نوبخت

صراط: فعال اصلاح‌طلب گفت: تنها راهی که اعتدال و توسعه می‌تواند به عنوان یک مجموعه اعتدالی به پیروزی اصلاح‌طلبان کمک کند این است که داخل جبهه اصلاح‌طلبان قرار داشته باشد.

صادق زیباکلام تئوریسین این روزهای اصلاح طلبان امروز دوشنبه 94/9/2 طی یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اعلام کرده این حزب تصمیم گرفته به صورت رسمی در ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان حضور نداشته باشد و تنها در معرفی برخی مصادیق با اصلاح‌طلبان همکاری کند.

نگارنده همیشه درباره انتخابات مجلس دو نکته اساسی را متذکر شده‌ام. نکته اول اینکه بسیاری از موضوعات دست اصلاح‌طلبان نیست از جمله تایید احراز صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب. البته اصلاح‌طلبان باید از طریق رایزنی سعی در حداکثر شدن این موضوع داشته باشند.

نکته دوم اما دست اصلاح‌طلبان است و آن اتحاد، انسجام و یکپارچگی میان اصلاح‌طلبان است. اگر اصلاح‌طلبان نتوانند وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند نه تنها نتیجه 24خرداد 92، در انتخابات مجلس به دست نخواهد آمد بلکه به سرنوشت انتخابات سال84 دچار می‌شوند.

در واقع بهتر است اذعان شود اگر اصلاح‌طلبان نتوانند وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند، آنان به دست خود شکستشان را رقم خواهند زد. آنچه حزب اعتدال و توسعه انجام داده، دقیقا همان نسخه شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات است. تنها راهی که اعتدال و توسعه می‌تواند به عنوان یک مجموعه اعتدالی به پیروزی اصلاح‌طلبان کمک کند این است که داخل جبهه اصلاح‌طلبان قرار داشته باشد.

اگر اعتدال و توسعه شنبه، حزب کارگزاران یکشنبه، طرفداران آقای عارف دوشنبه، شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان سه‌شنبه، حزب اراده ملت چهارشنبه و پنجشنبه گروه دیگری جدا شود، دیگر نیازی نیست که رقیب تلاشی برای پیروزی داشته باشد. در چنین شرایطی در تهران و دیگر شهرها دو جین اصلاح‌طلب حضور خواهند داشت. زمانی‌که اصلاح‌طلبان به دست خود اسباب شکستشان را فراهم کنند دیگر چه نیازی به اقدامات رقیب است؟ نگارنده بر این باور است که آیت‌ا... هاشمی و رئیس دولت اصلاحات باید در این موضوع به میدان بیایند و اجازه ندهند رقابت‌ها، حسادت‌ها و منیت‌های درون جبهه اصلاحات کار را به بن‌بست برساند. در ایران، احزاب بزرگ سیاسی وجود ندارد.

اینکه چرا حزب بزرگ سیاسی در ایران نیست، خود داستان دیگری دارد اما در غیاب احزاب بزرگ اصلاح‌طلب جمعی متشکل از رئیس دولت اصلاحات، آقایان هاشمی رفسنجانی، محمدرضا عارف، موسوی لاری، محمدرضا خاتمی، غلامحسین کرباسچی و حسین مرعشی باید در کنار هم قرار گرفته و بعد از گفت‌وگو، اختلافات را حل و فصل نمایند، تا نتیجه جلسه، لیستی باشد که به امضای رئیس دولت اصلاحات و آقای هاشمی رفسنجانی برسد. البته هر شخص دیگری نیز می‌تواند لیست انتخاباتی ارائه کند، اما لیست رسمی اصلاح‌طلبان لیستی خواهد بود که به امضای رئیس دولت اصلاحات و آقای هاشمی رفسنجانی رسیده باشد. از سوی دیگر می‌توان سرنوشت حزب اعتدال و توسعه را از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه پیش‌تر از ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو استقبال کرده بود. ممکن است با این اقدام اعتدال و توسعه تصور شود که اصولگرایان به این حزب پیشنهادهایی داشته‌اند که البته بسیار بعید به نظر می‌رسد. اگر هم صحت داشته باشد حزب اعتدال و توسعه باید بداند هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات نخواهد داشت و هیچ رای‌دهنده اصولگرایی به اعتدال و توسعه رای نخواهد داد مگر آنکه بزرگان اصولگرایان میانه‌رو به اعتدال و توسعه وعده داده باشند که چند نفر از اعضای این حزب در لیست انتخاباتی خود جای دهند. اگر حزب اعتدال و توسعه پیشنهاد اصولگرایان را پذیرفته باشد فاجعه رخ داده است و اعضای حزب باید بدانند از اینجا مانده و از آنجا رانده خواهند شد. در واقع حزب اعتدال و توسعه باید بداند که اصولگرایان به نامزدهای خود رای خواهند داد، نه به نامزدهایی که به آنها توصیه می‌شود.

 روز گذشته، غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد که "برخلاف اصلاح‌طلبان با لاریجانی‌ شراکت می‌کنند نه رقابت"