۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
سهمیه بندی زنانه لیست انتخاباتی

آیا کارِ اصلاح‌طلبان فمینیستی است؟

نگاه زنانه ی زنان اصلاح طلب به انتخابات مجلس آنقدری پیگیری شد که سرانجام به سهمیه بندی لیست انتخاباتی اصلاح طلبان منجر شد. بنابراین ۳۰ درصد لیست اصلاح طلبان سهم زنان است؛ حتی اگر مردان توانمندتر و شایسته تر و کاربلدتر باشند. سهمیه ۳۰ درصدی زنان در انتخابات را می توان به نوعی خلاف قانون اساسی دانست؛ چرا که در قانون اساسی جمهوری اسلامی در دو سطح انتخاب کننده و انتخاب شونده هیچ محدودیت جنسیتی وجود ندارد.
کد خبر : ۲۷۲۲۲۶
صراط: نگاه زنانه ی زنان اصلاح طلب به انتخابات مجلس آنقدری پیگیری شد که سرانجام به سهمیه بندی لیست انتخاباتی اصلاح طلبان منجر شد. بنابراین ۳۰ درصد لیست اصلاح طلبان سهم زنان است؛ حتی اگر مردان توانمندتر و شایسته تر و کاربلدتر باشند. سهمیه ۳۰ درصدی زنان در انتخابات را می توان به نوعی خلاف قانون اساسی دانست؛ چرا که در قانون اساسی جمهوری اسلامی در دو سطح انتخاب کننده و انتخاب شونده هیچ محدودیت جنسیتی وجود ندارد.

در همین راستا «الف»، گفتگویی با زنان فعال اصولگرا و اصلاح طلب انجام داده است که به شرح زیر است:

سهمیه بندی ۳۰ درصدی برای زنان، شایسته سالاری را زیر سوال می برد

فاطمه رهبر، نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد سهمیه ۳۰ درصدی زنان در انتخابات آینده و اینکه برخی اعتقاد دارند که مردان توانمندتر و شایسته تر از زنان در انتخابات هستند، گفت: افزایش ۳۰ درصدی زنان در انتخابات آینده ظلم به آقایان است و بنده این سهمیه بندی در مورد زنان را قبول ندارم؛ چرا که دادن سهمیه با روح قوانین هم مغایرت دارد و این یک نگاه و تفکر غربی است که در حال حاضر از سوی برخی دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: چند سالی است که این حرکات از سوی غربی‌ها دیکته می‌شود و برخی از کشورها این قانون را اعمال می‌کنند و در داخل نیز برخی افراد به دنبال پیاده کردن این موارد هستند. ما در هر نشست بین المللی که شرکت می کنیم، این موضوع مطرح میشود که زنان باید بین ۳۰ تا ۵۰ پارلمان ها را تشکیل دهند که از نظر آنها این موضوع منطقی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر نگاه جنسیتی به شایستگی یک فرد برای نماینده شدن را عادلانه می‌دانید، افزود: در واقع باید گفت که در اینجا بحث شایستگی مطرح نیست و بحث آحاد مردم است؛ چرا که در برخی از کشورها انتخابات یا از طریق احزاب و یا مستقیما از طرف مردم برگزار میشود، در اینجا ممکن است نفر چهلم به جای نفر سی‌ام باشد که شایسته سالاری زیر سوال میرود.

رهبر ادامه داد: در طول ۳۶ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد، نظام توانسته است زنانی که متعهد و دارای تخصص هستند را تربیت کند که این شامل افراد زیادی می‌شود. اما دلیل نمی‌شود که سهمیه بندی شود و از روی نسخه های غربی پیچیده شود. باید در مورد انتخابات فرهنگ سازی صورت بگیرد و گروهها و شخصیت‌های بزرگ با ارائه لیست‌هایی کاندیدای مورد نظر خود را به مردم معرفی کنند که در آن لیست‌ها نیز زنان حضور داشته باشند که این فارغ از نگاه جنسیتی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سفری به نیویورک داشتیم که در این مورد نیز بحث‌ها و گفتگوهایی مطرح شد، گفت: همانطور که قبلا گفتم، غربی‌ها به دنبال نگاه جنسیتی هستند که این موضوع امر درستی نیست و با قانون انتخابات و قانون اساسی در کشور ما نیز مغایرت دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا اصولگرایان دغدغه‌های جنسیتی برای ورود به انتخابات ندارند، گفت: من با این عقیده مخالف هستم. در چند ماه اخیر چندین جلسه با افراد مختلف داشتیم و همه تاکید کردند که این افتخار نظام است و از حضور همه باید استقبال کرد. حتی در جلسه ای که در گذشته با حضور مرحوم آیت الله مهدوی کنی، لاریجانی و حداد عادل صورت گرفت همه بر این موضوع تاکید کردند.

رهبر خاطرنشان کرد: زنان اصلاح طلب حرفهایی میزنند که ناپخته است، در واقع شعارها و حرف هایی زده میشود که بوی ناپختگی میدهد و فضا را آلوده می‌کند که همه دچار سیاست زدگی و شعار زدگی میشوند.

وی در مورد مرز نگاه جنسیتی اصلاح طلبان و فمینیست‌ها گفت: به نظر من هیچ مرزی وجود ندارد. نگاه اصلاح طلبان همان نگاه فمینیستی است که برخی را آغشته با نظام اسلامی می‌کنند که قابل قبول تر بشود و بهتر در اذهان عمومی جامعه تاثیر بگذارد و تمام این شعارها نسخه و دیکته شده کشورهای غربی است تا از این طریق بتوانند در کشور تاثیر بگذارند.

نگاه جنسیتی اصلاح طلبان با فمینیست‌ها متفاوت است

اشرف بروجردی یک فعال اصلاح طلب در مورد سهمیه ۳۰ درصدی زنان در انتخابات آینده اظهار داشت: طی سال‌های زیادی همواره کشور از این موضوع غافل بوده و در واقع زنان را از پست‌های مدیریتی محروم کرد، اما در این مقطع تاریخی سعی شده است تا پست‌های مدیریتی جدیدی به زنان اختصاص داده شود و از شایستگی و ظرفیت‌های آنها استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سهمیه زنان در انتخابات ظلم به مردان نیست، افزود: من با این نظر موافق نیستم چراکه قبل از این بسیاری از فرصت‌ها از خانم‌ها گرفته شده بود اما با این اقدام میتوان از تمام ظرفیت‌های آنها استفاده کرد. آنها قابلیت‌های زیادتری نسبت به آقایان دارند و با این افزایش سهمیه استارت اولیه کار زده شده است.

این فعال اصلاح طلب در مورد مرز بین نگاه جنسیتی اصلاح طلبان و فمینیست ادامه داد: اصلاح طلبی ربطی به فمینیست ندارد و این دو با یکدیگر متفاوت هستند، اصلاح طلبی یک گفتمان، مکتب و ایدئولوژی است که باید در جامعه مطرح شود که در حال حاضر عده ای با آن مخالف یا موافق هستند و لزوما هر تغییری در این خصوص مربوط به فمینیست نیست. فمینیست تفکر و اندیشه است که در برگیرنده بسیاری از زوایای زندگی زنان است اما اصلاح طلبی متفاوت است.
بروجردی در مورد اینکه چقدر نگاه جنسیتی به شایستگی یک فرد برای نماینده شدن درست و عادلانه است، گفت: این موضوع صحیح نیست، همواره هم مردان و هم زنان میتوانند از قابلیت ها و توانمندی خود استفاده کنند و نباید نگاه جنسیتی داشت.

سهمیه درنظر گرفتن برای زنان توهین به آنهاست

لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش ۳۰ درصدی سهمیه زنان در انتخابات گفت: من این موضوع را ظلم به آقایان ندانسته؛ اما نگاه جنسیتی به شایستگی یک فرد برای نماینده شدن را عادلانه و درست نمیدانم؛ چرا که مجلس به نمایندگانی متخصص، شایسته سالار و اصلح نیاز دارد و ما باید از طریق شناسایی توانمندی زنان کارهایی انجام دهیم تا تعداد نمایندگان زن در مجلس افزایش یابد.

وی تصریح کرد: ما به طور مرتب جلساتی را با آقای لاریجانی داریم که در این جلسات همواره بر حضور زنان در عرصه رقابتی تاکید میشود تا بتوانیم تعداد نمانیدگان زن در مجلس را به ۴۰ تا ۵۰ نفر برسانیم، اما اینکه سهمیه ای برای خانم‌ها در نظر گرفته شود به نظر بنده توهین به مقام زن است چرا که نباید از طریق سهمیه ضعف های آنها را پوشاند. در طول این سال‌ها تنها نامزدهای خانم حدود یک دهم بودند که باید این موضوع افزایش پیدا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه چرا اصولگرایان دغدغه‌های جنسیتی برای ورود به انتخابات ندارند، اظهار داشت: اصولگرایان همواره به این موضوع توجه داشته و جبهه پیروان خط امام و رهبری از چندین ماه قبل کار خود را به صورت کمیته مستقل در انتخابات برای زنان آغاز کرده و بسیاری از زنان اصلح را شناسایی کرده اند که این نگاه شایسته سالاری است.

افتخاری در مورد مرز بین نگاه جنسیتی اصلاح طلبان و فمینیست‌ها گفت: تفاوتی چندانی بین این دو وجود ندارد، نشست‌هایی که در قالب اصلاح طلبان و غیر اصولگرایی برگزار میشود و نگاه فمینیستی و نسخه شکست خورده غرب در دنیا است چرا که به دنبال مطالبات واقعی زنان نیست و تنها به دنبال اهداف خود هستند چراکه مطالبات اصلی زنان بحث مرخصی زایمان زنان و بیمه زنان خانه دار است.

وی ادامه داد: بیش از دوسال از عمر دولت میگذرد ولی ما هنوز شاهد طرحی برای حمایت از بانوان از سوی دولت در مجلس نبودیم.