۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
معاون نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد

ایران تمام‌اسناد فاجعه‌منارا جمع‌آ‌وری کرد

معاون نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اعلام این خبر که تاکنون خانواده 25 نفر از حجاج فاجعه منا نسبت به دفن حجاج خود در عربستان رضایت داده‌اند گفت: سازمان حج و زیارت تلاش خود را برای بازگرداندن پیکر دیگر حجاج انجام می‌دهد.
کد خبر : ۲۷۴۷۶۹

صراط: حجت‌الاسلام والمسلمین سید طه مرقاتی امشب در همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا که به همت بسیج حقوقدانان سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) در سالن همایش غدیر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با بیان اینکه بررسی ابعاد علمی فاجعه منا قابل تقدیر است تصریح کرد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در راستای پیگیری حقوقی فاجعه منا اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی به ویژگی‌های جامعة المصطفی‌ العالمیه اشاره کرد و افزود: پیگیری‌های انجام شده در این مجموعه می‌تواند تاثیر بسیاری در جهان اسلام داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت پیگیری حقوقی فاجعه منا را یک درخواست بین‌المللی دانست و ابراز کرد: دولت سعودی به دنبال این بود که پیگیری این فاجعه را در پوششی سیاسی فقط به ایران اسلامی تحمیل و اسناد این فاجعه را نابود کند اما نظام اسلامی برای جمع‌آوری اسناد تاکنون اقدامات بسیاری انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه دریافت حقوق حجاج فاجعه منا یک خواسته انسانی است اظهار کرد: تاکنون فقط ایران اسلامی برای دریافت حقوق حجاج درخواست خود را اعلام کرده ‌و امیدواریم با نشست‌های علمی و بین‌المللی کشورهای دیگری نیز در این راه ایران اسلامی را همراهی کنند.

مرقاتی به اهمیت فراموش نکردن فاجعه منا در طول سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: شیوه مقابله با این حوادث در برنامه‌های آینده باید مورد توجه مسئولان کشوری قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ نیروهای بعثه مقام رهبری در فاجعه منا تلاش‌های بسیاری برای نجات حجاج انجام دادند اما مسئولان سعودی از این اقدامات جلوگیری کردند هر چند فعالیت‌های این افراد سبب نجات دادن برخی از حجاج شد.

مرقاتی با اشاره به اینکه بعد از سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی سعودی‌ها همکاری‌های بیشتری در فاجعه منا با مسئولان ایرانی داشتند عنوان کرد: بخش حراست سازمان حج و زیارت اسناد مختلفی را جمع‌آوری کرده است تا در آینده بتواند در بخش‌های حقوقی و فرهنگی از جمله ساخت مستندها و فیلم‌ها استفاده کند تا این فاجعه به سراسر دنیا مخابره شود.

وی از نشست قاضی‌عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با روسای بعثه‌های کشورهای مختلف اسلامی در عربستان یاد کرد و افزود: وجود نفوذ دولت سعودی سبب شد که برخی از مسئولان بعثه کشورها به دولت سعودی برگزاری حج را تبریک بگویند.

مسئول کمیته حقوقی پیگیری فاجعه منا با بیان اینکه دولت سعودی برای انتشار اخبار نادرست در شبکه‌های مجازی تلاش‌های بسیاری انجام داده است ادامه داد: سازمان حج و زیارت این اخبار را شناسایی و به رسانه‌های ملی معرفی کرده تا دولت سعودی به اهداف خود نرسد.

وی با تاکید بر اینکه ماموران سعودی برخی از خیابان‌ها را مسدود و بستر را برای وقوع فاجعه منا فراهم کردند ابراز کرد: با نبود امدادرسانی‌های لازم به حجاج 7 هزار و 600 نفر در فاجعه منا کشته شده‌اند که مسئولان این دولت باید نسبت به این فاجعه پاسخگو باشند.

مرقاتی با اشاره به اینکه پیگیری حقوقی فاجعه منا از وقوع حوادث دیگر در مراسم حج جلوگیری می‌کند مطرح کرد: 461 نفر از حجاج ایرانی کشته شده که 382 نفر از آن‌ها را در ایران دفن کرده‌ایم اما 69 نفر در خاک کشور عربستان دفن شده و وضعیت 10 نفر از حجاج تاکنون نامشخص است که با استفاده از روش DNA در حال پیگیری آن‌ها هستیم.

وی با اعلام این خبر که تاکنون خانواده 25 نفر از حجاج فاجعه منا نسبت به دفن حجاج خود در خاک عربستان رضایت داده‌اند ابراز کرد: سازمان حج و زیارت تلاش خود را برای بازگرداندن پیکر دیگر حجاج ایرانی انجام می‌دهد.

منبع: فارس