۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳

قاضی انگلیسی پوتین را متهم به قتل کرد

در ادامه اتهام‌زنی‌ها به روسیه در پرونده مرگ عامل اطلاعاتی سابق این کشور در لندن در سال ۲۰۰۶،‌ قاضی انگلیسی مدعی شده که شاید ولادیمیر پوتین دستور قتل را صادر کرده باشد.
کد خبر : ۲۸۲۲۵۱
صراط: در ادامه اتهام‌زنی‌ها به روسیه در پرونده مرگ عامل اطلاعاتی سابق این کشور در لندن در سال ۲۰۰۶،‌ قاضی انگلیسی مدعی شده که شاید ولادیمیر پوتین دستور قتل را صادر کرده باشد.

یک قاضی انگلیسی رئیس‌جمهور روسیه را به صدور دستور قتل یکی از مخالفان کاخ کرملین در لندن متهم کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، یک قاضی انگلیسی گفته است «ولادیمیر پوتین» احتمالا برنامه سرویس امنیتی روسیه را برای قتل «الکساندر لیتویننکو» عامل اطلاعاتی سابق این کشور را تایید کرده باشد.

«رابرت اوون» که قاضی انگلیسی است، روز پنج شنبه (امروز) در یک گزارش طولانی گفت که وی مطمئن است به «لیتویننکو» در یکی از هتل‌های شهر لندن در ماه نوامبر سال 2006 چای آغشته به دوز کشنده‌ای از پلوتونیوم 210 خورانده شده است.

این قاضی انگلیسی گفت احتمال قوی وجود دارد که سرویس جاسوسی روسیه هدایت عملیات این قتل را بر عهده داشته است که احتمالا چنین عملیاتی توسط پوتین تایید شده است.

این قاضی انگلیسی قرار است یافته‌های خود را درباره مسموم کردن و قتل جاسوس سابق روس به زودی برای عموم منتشر کند. انتظار می‌رود امروز قاضی رابرت اوون از احتمال مشارکت دولت روسیه در مرگ جاسوس سابق روس، گزارشی برای عموم ارائه دهد.

آسوشیتدپرس در ادامه مدعی شد، «لیتویننکو» که صراحتا از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انتقاد می‌کرد، بعد از آنکه چای مخلوط به پلوتونیوم 210 نوشید، مسموم و سپس کشته شد. وی در سال 2000 بعد از برهم خوردن رابطه‌اش با پوتین و حلقه داخلی دولت روسیه، از این کشور به انگلیس گریخته بود.

پلیس انگلیس «دیتری کووتن» و «اندری لوگووی» را به دلیل ارتکاب قتلی که از سوی کرملین حمایت شده بود، دستگیر کرد اما هر دو نفر این اتهام را رد کردند. این پرونده به تیره شدن روابط انگلیس و روسیه منجر شد.
منبع: فارس